کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کشور ما ایران، به علت موقعیت خاص جغرافیایی و زمین شناختی ، شرایط آب و هوایی و اقلیمی و سایر عوامل طبیعی در معرض تاثیرات ناشی از سوانح طبیعی است و جزء ده کشور حادثه خیز مهم دنیا تلقی می‌شود و از سوی دیگر برخی سوانح غیر طبیعی مانند تصادفات جاده ای، آتش سوزی ها، حوادث صنعتی و کارگاهی و امثال آن سالانه جان صدها تن از هموطنانمان را تهدید می نماید.

بی شک پیشگیری از این گونه سوانح و حوادث و رعایت نکات ایمنی ضروری ترین امر در جهت کاهش خسارات انسانی و اقتصادی ناشی از آن است؛ اما وجود آمادگی در عوامل امدادی و نیز عموم مردم و آشنایی آنان با شیوه ها و روش های امدادرسانی و کمک به مصدومین و مجروحین نیز بایستی مورد توجه قرارگیرد تا در لحظات حادثه بتوان در سریعترین زمان ممکن به یاری آسیب دیدگان شتافت.

 

یادگیری اصول کمک های اولیه

اغلب آسیب ها و بیماری ها نیاز به احیا و مراقبت پزشکی ندارد اما همانقدر که نجات جان انسان بسیار مهم است دانستن مراقبت از جراحت های خفیف نیز به توجه و آموزش کمک های اولیه نیاز دارد.

مسلم است که دانستن نحوه انجام کمک های اولیه و استفاده نکردن از آن بهتر از این است که در شرایطی هر چند نامحتمل به کمک های اولیه احتیاج پیدا کنید ولی آن را ندانید.امروزه توصیه می شود که همه کمک های اولیه را بیاموزند. زیرا هر فرد امکان دارد بطور ناگهانی و غیره منتظره در شرایطی قرار بگیرد که برای کمک به خود یا دیگران به آن نیازمند شود.

گرچه آماری در دست نیست که بتوان فهمید چند درصد از مرگ و میرها در حوادث و سوانح، در نتیجه عدم اطلاع اطرافیان به فنون و اصول کمک های اولیه اتفاق افتاده است هر چند این افراد با حسن نیت و به قصد کمک، قدم به میدان می گذارند. بنابراین آموختن امداد و کمک های اولیه، علاوه بر این که دانش و مهارتی را درباره نجات جان مصدوم و حادثه دیده می دهد، امدادگر و فرد آموزش دیده را از انجام اعمالی که موجب وخیم تر شدن اوضاع فرد مصدوم می شود باز می دارد.

خلاصه با توجه به در کمین بودن انواع حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی ، مانند همیشه “پیشگیری بهتر از درمان است” و امری ضروری و ارزان و مقدم بر امداد و نجات پس از حادثه می باشد.

حال موسسه جهاد دانشکاهی واحد علوم پزشکی تهران  با تجربه ای چند ده ساله در امر مقابله با حوادث و سوانح در قبل، حین و پس از حادثه، عمده فعالیت خود را قبل از بروز حوادث به موضوع «آمادگی» و «آموزش کمک های اولیه» متمرکز نموده است. و با شعار «هر خانواده ایرانی یک امدادگر » قدم در این امر مهم و حیاتی گذاشته است. همچنین معتقد است که چنانچه همه مردم جمله «حادثه خبر نمی کند» را باور کنند، خود را مکلف به آمادگی برای مقابله با حوادث و سوانح و رعایت مقررات ایمنی می دانند.

در تعریف و هدف از انجام کمک های اولیه می توان گفت: کمکهای اولیه مجموعه اقدامات و مراقبت‌هایی است که هنگام وقوع حادثه صورت می‌گیرد. هدف اصلی از این اقدامات جلوگیری از مرگ، پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی و یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از ارجاع به پزشک و پیش از انتقال به مراکز درمانی است. این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی و یا روحی باشد.

 محققان دریافتند زمانی که حمله قلبی ناگهان رخ می دهد افرادیکه توسط رهگذران احیا می شوند با شرایط بهتری نجات می یابند .

صفحه اصلی سایت

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید .

دیدگاه ها غیرفعال است