کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

کمک های اولیه ناجیان بزرگ زندگی

كشور ما ايران، به علت موقعيت خاص جغرافيايي و زمين شناختي ، شرايط آب و هوايي و اقليمي و ساير عوامل طبيعي در معرض تاثيرات ناشي از سوانح طبيعي است و جزء ده كشور حادثه خيز مهم دنيا تلقي مي‌شود و از سوي ديگر برخي سوانح غير طبيعي مانند تصادفات جاده اي، آتش سوزي ها، حوادث صنعتي و كارگاهي و امثال آن سالانه جان صدها تن از هموطنانمان را تهديد مي نمايد.

بي شك پيشگيري از اين گونه سوانح و حوادث و رعايت نكات ايمني ضروري ترين امر در جهت كاهش خسارات انساني و اقتصادي ناشي از آن است؛ اما وجود آمادگي در عوامل امدادي و نيز عموم مردم و آشنايي آنان با شيوه ها و روش هاي امدادرساني و كمك به مصدومين و مجروحين نيز بايستي مورد توجه قرارگيرد تا در لحظات حادثه بتوان در سريعترين زمان ممكن به ياري آسيب ديدگان شتافت.

 

یادگیری اصول کمک های اولیه

اغلب آسیب ها و بیماری ها نیاز به احیا و مراقبت پزشکی ندارد اما همانقدر که نجات جان انسان بسیار مهم است دانستن مراقبت از جراحت های خفیف نیز به توجه و آموزش کمک های اولیه نیاز دارد.

مسلم است که دانستن نحوه انجام کمک های اولیه و استفاده نکردن از آن بهتر از این است که در شرایطی هر چند نامحتمل به کمک های اولیه احتیاج پیدا کنید ولی آن را ندانید.امروزه توصیه می شود که همه کمک های اولیه را بیاموزند. زیرا هر فرد امکان دارد بطور ناگهانی و غیره منتظره در شرایطی قرار بگیرد که برای کمک به خود یا دیگران به آن نیازمند شود.

گرچه آماري در دست نيست كه بتوان فهميد چند درصد از مرگ و ميرها در حوادث و سوانح، در نتيجه عدم اطلاع اطرافيان به فنون و اصول كمك هاي اوليه اتفاق افتاده است هر چند اين افراد با حسن نيت و به قصد كمك، قدم به ميدان مي گذارند. بنابراين آموختن امداد و كمك هاي اوليه، علاوه بر اين كه دانش و مهارتي را درباره نجات جان مصدوم و حادثه ديده مي دهد، امدادگر و فرد آموزش ديده را از انجام اعمالي كه موجب وخيم تر شدن اوضاع فرد مصدوم مي شود باز مي دارد.

خلاصه با توجه به در كمين بودن انواع حوادث و بلاياي طبيعي و غير طبيعي ، مانند هميشه “پيشگيري بهتر از درمان است” و امري ضروري و ارزان و مقدم بر امداد و نجات پس از حادثه مي باشد.

حال موسسه جهاد دانشکاهی واحد علوم پزشکی تهران  با تجربه اي چند ده ساله در امر مقابله با حوادث و سوانح در قبل، حين و پس از حادثه، عمده فعاليت خود را قبل از بروز حوادث به موضوع «آمادگي» و «آموزش كمك هاي اوليه» متمركز نموده است. و با شعار «هر خانواده ايراني يك امدادگر » قدم در اين امر مهم و حياتي گذاشته است. همچنين معتقد است كه چنانچه همه مردم جمله «حادثه خبر نمي كند» را باور كنند، خود را مكلف به آمادگي براي مقابله با حوادث و سوانح و رعايت مقررات ايمني مي دانند.

در تعريف و هدف از انجام كمك هاي اوليه مي توان گفت: كمکهای اولیه مجموعه اقدامات و مراقبت‌هایی است که هنگام وقوع حادثه صورت می‌گیرد. هدف اصلی از این اقدامات جلوگیری از مرگ، پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی و یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از ارجاع به پزشک و پیش از انتقال به مراکز درمانی است. این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی و یا روحی باشد.

 محققان دریافتند زمانی که حمله قلبی ناگهان رخ می دهد افرادیکه توسط رهگذران احیا می شوند با شرایط بهتری نجات می یابند .

صفحه اصلی سایت

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید .

دیدگاه ها غیرفعال است