داروهای فشارخون بالا

داروهای فشارخون بالا و افسردگی

داروهای فشارخون بالا

خلاصه:

داروهای فشار خون نه تنها روی فشار خون بالا بلکه روی خلق و خوی فرد نیز تاثیر گذار هستند.این تاثیرات خود را به صورت افسردگی و اختلال دوقطبی بروز می دهند .افسردگی تحت تاثیر بیماری های قلبی عروقی در فرد رخ می دهد و در واقع میتوان گفت ارتباطی دو طرفه میان افسردگی و بیماری های قلبی وجود دارد.اختلال دو قطبی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا و اختلال…

داروهای فشار خون نه تنها روی فشار خون بالا بلکه روی خلق و خوی فرد نیز تاثیر گذار هستند.این تاثیرات خود را به صورت افسردگی و اختلال دوقطبی بروز می دهند .افسردگی تحت تاثیر بیماری های قلبی عروقی در فرد رخ می دهد و در واقع میتوان گفت ارتباطی دو طرفه میان افسردگی و بیماری های قلبی وجود دارد.

اختلال دو قطبی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا و اختلال افسردگی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز همراه است.در حالی که شواهد در مورد تاثیر داروهای فشار خون روی افزایش این اختلالات خلقی در حال افزایش است و ممکن است نقشی را در گسترس اختلالات خاقی ایفا کند ، اما تجویز این داروها برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا که ممکن است دارای یک اختلال خلقی زمینه ای بوده باشند ، نتایج حاصل از ارتباط بین این دو مورد را  بی پاسخ باقی گذاشته است.

عملا ارتباط بین سلامت روانی بالینی و فشار خون بالا به رسمیت شناخته شده و تاثیر آن ممکن است در اثر داروهای ضد فشار خون بر سلامت روان باشند. پزشکان باید در درمان فشار خون بالا را با در نظر گرفتن این اثرات جانبی منفی، آن ها را برای بیماران خود تجویز نمایند.

پژوهشگران دانشگاه گلاسکو با هدف روشن نمودن این موضوع که آیا داروهای فشار خون بالا تاثیری بر اختلالات خلقی دارند یا خیر بیماران را در گروه های مختلف با توجه به مصرف داروهای ضد فشار خون در یک دوره ۵ ساله مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .

دو داروی ضد فشار خون در ارتباط با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی

۱۴۴,۰۶۶ فرد واجد شرایط برای ورود به مطالعه بین ۴۰ تا ۸۰ سال سن داشتند.

داروهای فشار خون :آنتاگونیست آنژیوتانسین، مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم، یا دیورتیک های تیازیدی

شرکت کنندگان بر اساس مصرف این دارو ها به۴گروه تقسیم شدند و فقط داروی فشار خون برایشان تجویز شد. این مطالعه همچنین شامل یک گروه کنترل متشکل از افرادی بود که در طول دوره مطالعه در معرض هیچ یک از این چهار داروی ضد فشار قرار نگرفته بودند.

در طول ۵سال پیگیری، محققان زمینه ای از اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی را در افراد مشاهده کردند .تیم تحقیقاتی بعد از اینکه بیماران مصرف داروهای فشار خون را به مدت ۹۰ روز قطع کردند آزمایشاتی ترتیب داده و حدود ۲۹۹ نفر از شرکت کنندگان به دلیل افسردگی در بیمارستان بستری شدند ، این بیماری در آنان به طور متوسط ​​۲تا ۳ سال بعد از مصرف دارو شروع شده بود.

وقتی که چهار گروه آزمایشی از مصرف کنندگان رایج ترین داروهای ضد فشار خون با هم مقایسه شدند محققان دریافتند که۲دارو با افزایش ریسک اختلالات خلقی همراه بودند، در حالی که در مصرف کنندگان یکی از داروها خطر ابتلا به اختلال خلقی در آنها کاهش یافته بود.

دکتر پادمانابان و همکارانش مشخص کردند درافرادی که داروی بتا بلاکرها و آنتاگونیست های کلسیم تجویزشده بود خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل اختلالات خلقی در مقایسه با بیمارانی که از آنتاگونیست آنژیوتانسین مصرف می کردند۲برابر افزایش یافته است.

در مقابل، بیمارانی که از آنتاگونیست آنژیوتانسین استفاده می کردند کمترین احتمال خطر بستری شدن در بیمارستان برای اختلالات خلقی را درمقایسه با سایر داروهای فشار خون و بیماران گروه شاهد داشتند.در بیماران گروه درمانی دیورتیک های تیازیدی و گروه کنترل میزان خطر مشابهی برای اختلالات خلقی پیدا شد.

استفاده بالقوه از مهار کننده های سیستم رنین-آنژیوتانسین برای اختلالات خلقی

این دارو ممکن است یک مکانیزم مشترک با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد مانند پیش فعالی ناشی از تاثیر روی غدد هیپوتالاموس-هیپوفیز- غده آدرنال -محور (HPA)و التهاب عصبی.

داروهای فشار خون بالا ممکن است محور HPA را تحت تاثیر خود قرار دهند. مستنداتی وجود دارد که سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون در مسیری که رفتارهای خلقی و افسردگی درگیر است، مسئول تنظیم فشار خون بدن نیز در مغز باشند.

داروهای فشارخون بالا

منبع : لینک

داروهای فشارخون بالا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.