سلامت دهان

سلامت دهان – دهان می تواند گویای سلامتی شما باشد!

سلامت دهان

خلاصه:

ممکن است شما در طول زندگیتان حتی یک دندان پوسیده هم در دهان خود نداشته باشید و ناگهان پس از شش ماه در معاینه بعدی، دندانپزشک از شروع 5 پوسیدگی در دندان هایتان شما را آگاه سازد . با فرض این که مصرف بالای نوشابه ندارید و یا مصرف هر گونه داروی جدیدی را شروع نکردید، پوسیدگی دندان می تواند نشانه آن باشد که بدن شما در پردازش گلوکز مشکل دارد. وقتی که این اتفاق می افتد، قند در بزاق می تواند باعث تحریک و رشد…

مطمئنا، نفس شما ممکن است یادآور سیری باشد که در ناهارتان خوردید . اما این همه ی آن چیزی که دهان می تواند گویای آن باشد نیست: بیماری های لثه ، دندان ها و زبان می تواند به نگرانی های سلامتی عمیق تری در بدن اشاره نماید. در اینجا نشانه هایی در دهان که باید پزشک آنها را بررسی کند می پردازیم:

اگر شما به طور ناگهانی تعداد زیادی پوسیدگی دندانی در دهان مشاهده کردید ،ممکن است این نشانه ای از دیابت باشد.

ممکن است شما در طول زندگیتان حتی یک دندان پوسیده هم در دهان خود نداشته باشید و ناگهان پس از شش ماه در معاینه بعدی، دندانپزشک از شروع 5 پوسیدگی در دندان هایتان شما را آگاه سازد . با فرض این که مصرف بالای نوشابه ندارید و یا مصرف هر گونه داروی جدیدی را شروع نکردید، پوسیدگی دندان می تواند نشانه آن باشد که بدن شما در پردازش گلوکز مشکل دارد. وقتی که این اتفاق می افتد، قند در بزاق می تواند باعث تحریک و رشد باکتری و ایجاد حفره در دهان شود .همچنین ممکن است گاهی دندان درد را نیز احساس کنید، به ویژه پس از صرف یک خوراکی شیرین، گرم و یا سرد. اما به وجود آمدن حفره تنها اثر جانبی دیابت نیست، بیماری های لثه، برفک دهان، خشکی دهان و غیره را نیز میتوان به عنوان موارد دیگر نام برد.

تکرار اشتباهاتی که با گرفتن جرم دندان انجام می دهید.

این ممکن است به معنای بیماری ریفلاکس معده و مری باشد همچنین سوزش معده نیز می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما اگر شما بیش از دو بار در هفته به مدت چند هفته ی متوالی ، دچار ریفلاکس معده می شوید ممکن است نشان دهنده ی وضعیتی باشد که در آن اسید معده به مری  نفوذ پیدا می کند. این در حالی است که برخی افراد سوزش را در سینه یا گلوی خود احساس می کنند و در برخی دیگر هیچ نشانه ای را احساس نمی کنند .

هنگامی که اسید معده به دهان می رسد، می تواند بر روی دندان شما و دور مینای دندان را بپوشاند. فرسایش دندان از GERD معمولا در طرفی که مجاور زبان است اتفاق می افتد. فرد ممکن است متوجه این موضوع نشود، چرا که ممکن است به آرامی رخ دهد، اما یک دندانپزشک در یک معاینه دوره ای متوجه خواهد شد. اگر ریفلاکس مری برای شما تشخیص داده شود ممکن است با آنتی اسیدها و دیگر داروهای تجویزی و تغییر در سبک زندگی مانند اجتناب از غذاهای خاص و خوردن وعده های غذایی کوچکتر آن را درمان کند.

خونریزی  لثه ها هنگام مسواک زدن، ممکن است نشانه ی التهاب لثه باشد.

به جز در مواردی که شما نخ دندان و یا مسواک را بیش از حد و با فشار روی لثه و دندان های خود بکشید تا خونریزی کند وباعث التهاب بافت لثه و ایجاد پلاک در امتداد خط لثه را گردد. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند به پریودنتیت جدی تر مبدل شده و در آن لثه از دندان جدا شده و شکل یک پاکت و جیب پیدا می کند که در آن آلودگی ها و باکتری ها تجمع یافتند و ممکن است مشکل فراتر از دهان نیز برود. افراد مبتلا به پریودنتیت به احتمال زیاد به بیماری های قلبی نیز مبتلا می شوند، هر چند معلوم نیست که آیا با مراقبت از دندان ها می توانید از صدای تپش قلب خود  محافظت کنید یا خیر.

اگر شما فکر می کنید ممکن است مبتلا به التهاب لثه شده باشید وقت ملاقاتی با دندانپزشک خود ترتیب دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که از یک مسواک مناسب (نه خیلی نرم نه خیلی سفت) استفاده کنید و به یاد داشته باشید به آرامی نخ دندان بکشید.

اگر لکه های سفید بر روی زبانتان مشاهده کردید ممکن است به معنای برفک دهان باشد.

لکه های سفید یا پلاک می تواند نشانه ای از برفک دهان باشد عفونت ناشی از رشد بیش از حد مخمرها فوق العاده شایع است، اما افراد مبتلا به دیابت، خشکی دهان، و یا ضعف سیستم دفاعی بدن بیشتر در معرض ریسک هستند. نشانه های بیشتر از عفونت شامل قرمزی، اشکال در بلع  یا ترک خوردگی در گوشه دهان می باشد . اگر دچار برفک دهان شدید پزشک ممکن است برای شما دارو های ضد قارچ تجویز نماید.

 

صفحه اصلی سایت

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.