تیک های عصبی

تیک های عصبی و همه چیز در موردآن

تیک های عصبی
تیک عصبی

خلاصه:

تیک های عصبی، حرکات سریع و تکراری ماهیچه‌ها هستند که موجب اختلال در عملکرد حرکتی بدن می‌ گردد. در سال‌های ابتدایی زندگی انسان ها و تقریبا تا ۵ سالگی، این موضوع کاملا عادی است و به ندرت در دوران  بزرگسالی برای فرد پیش می آید. تیک های عصبی مشکلیجدی نیستند و به مرور زمان بهبود می یابد اما می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شود. سندروم تورِت نیز نوعی از تیک های عصبی است که باید جداگانه به درمان آن پرداخت. این بیماری…

تیک های عصبی، حرکات سریع و تکراری ماهیچه‌ها هستند که موجب اختلال در عملکرد حرکتی بدن می‌ گردد. در سال‌های ابتدایی زندگی انسان ها و تقریبا تا ۵ سالگی، این موضوع کاملا عادی است و به ندرت در دوران  بزرگسالی برای فرد پیش می آید. تیک های عصبی مشکلیجدی نیستند و به مرور زمان بهبود می یابد اما می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شود. سندروم تورِت نیز نوعی از تیک های عصبی است که باید جداگانه به درمان آن پرداخت. این بیماری با طولانی‌شدن تیک در طول بیش از یک سال ایجاد می‌شود.

انواع تیک های عصبی

انواع مختلفی تیک عصبی وجود دارد. بعضی از آنها حرکات بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این تیک‌ها، تیک عصبی حرکتی نام دارند. برخی دیگر صدای افراد را تحت تأثیر قرار می دهند. از انواع تیک عصبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-چشمک ‌زدن و به ‌هم‌ خوردن پلک ‌ها، اخم غیر ارادی و چروک ‌شدن بینی

-تکان ‌های سریع در ناحیه‌ی سر

-تماس انگشت ‌ها به حالتی شبیه به بشکن ‌زدن

-لمس غیر ارادی اجسام و افراد

-آب بینی را بالا کشیدن و خرخر کردن

-تکرار حرف ها یا عبارات که گاهی آزاردهنده و از نظر دیگران توهین ‌آمیز برداشت می شود.

تیک عصبی می‌تواند به علل مختلفی از جمله استرس، اضطراب، خستگی، هیجان و یا حتی شادی رخ بدهد. اگر روی این مشکل تمرکز کنیم و مدام در مورد آن صحبت کنیم این مشکل حتی بغرنج تر هم خواهد شد.

این مشکل معمولا با احساسی ناخوشایند در بدن آغاز می‌شود. این احساس ناخوشایند در بدن ادامه دارد تا به تیک منجر می‌شود.

مراجعه به پزشک

در بسیاری از موارد، تیک عصبی زیاد مشکل جدی و یا خطرناکی نیست و باعث تخریب مغز نمی‌شود. در مواقعی که این موضوع زیاد جدی نباشد، به همان سرعت که برای فرد پیش آمده، به همان سرعت هم رفع خواهد شد.

ولی در برخی موارد که نشانه های آزاردهنده و جدی‌تر بروز می کنند یا فرزندتان دچار این مشکل شده است ، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید:

– تعداد دفعات وقوع تیک های عصبی در شما زیاد و رو‌ به افزایش است.

-وجود تیک عصبی باعث مشکلات اجتماعی و عاطفی مانند طرد شدن، انزوا و آزاردیدن شود.

-بعضی از انواع تیک های عصبی باعث می‌شود تا فرد ناخواسته به خودش آسیب جسمی بزند.

-فعالیت ‌های روزانه ی شما به‌ دلیل این تیک ها با اختلال رو‌به‌رو شوند.

-اگر تیک به ایجاد سایر احساسات و عوارض منفی مانند افسردگی، عصبانیت، خودآزاری و…منجر شود.

پزشک معالج برای تشخیص نوع و علت تیک عصبی باید فرد را با ‌دقت معاینه کند و اگر بتواند وقوع تیک را مشاهده کند ،کمک زیادی به تشخیص و درمان آن خواهد شد. اگر تیک عصبی بطور منظم رخ نمی‌دهد، بیمار می‌تواند با تصویربرداری از آن بدون اغراق و تمرکز بیش‌ازحد در هنگام فیلم‌برداری این موضوع را دقیق‌تر به پزشک نشان دهد.

درمان تیک عصبی

اگر تیک عصبی خیلی جدی و شدید نباشد، میتوان آن را با درمان‌های خانگی رفع کرد. مثلا تلاش برای کاهش استرس و خستگی‌ ها باعث می‌شود تا این مشکل تا حدود زیادی رفع شده و کاملا حل شود.

اما درصورتی‌که تیک عصبی زندگی روزمره‌ را دچار اختلال کند، حتما باید به درمان‌های جدی‌تر فکر کنید. از میان درمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان با ایجاد عادات معکوس:در این روش باید با شکل‌گیری عادت‌های حرکتی در فرد، حرکت‌های ناشی از تیک عصبی خنثی شوند. با تقویت عادت‌های حرکتی جدید و خنثی‌کننده‌، تیک‌ های عصبی به مرور  زمان از بین خواهند رفت.

 :ERP- متد دیگری است و به‌ معنای قرارگیری در حالت تیک با عادت‌کردن به آن است. یعنی فرد مبتلا به تیک عصبی وقوع تیک را پیش‌بینی کرده و می‌تواند آن را کنترل کند.

روش‌های درمان دارویی نیز وجود دارد که در کنار روش‌های روان‌درمانی و… استفاده می‌شوند.اگر بقیه‌ی روش‌های باعث بهبودی نشوند، از این درمان ها نیز  استفاده می‌‌شود.

تیک ها چقدر طول می‌کشد؟

در بسیاری از موارد و با گذشت زمان، بعضی تیک‌ها کاملا از بین می‌روند و بعضی دیگر نیز ممکن شدیدتر ‌شوند. گاهی‌ اوقات این تیک‌ها چند ماه طول می‌کشد ولی در بیشتر مواقع فرد را حدود چند سال درگیر خود می‌کند. این مشکل از حدود ۸ سالگی تا بلوغ شکل می‌گیرد و معمولا بعد از بلوغ حادتر  می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که:

-از هر ۳  تا ۴ نفر، ۱ نفر در بزرگسالی تیک عصبی را تجربه نخواهد کرد.

-از هر ۳ نفر، ۱ نفر در بزرگسالی فقط تا حد خیلی ضعیف ، تیک عصبی را تجربه می‌کند.

-از هر ۳ نفر،۱ نفر در بزرگسالی درصورت وقوع تیک عصبی، مشکل برای او حاد خواهد بود.

دلایل تیک عصبی

علت تیک عصبی دقیقا مشخص نیست. این مشکل ریشه در تغییرات بخش‌هایی از مغز دارد که کنترل حرکات را برعهده دارند. به ‌نظر می‌رسد که این مسئله بیشتر ریشه‌ ی ارثی و یا خانوادگی دارد و گاهی نیز به ‌عنوان عوارضی از مشکلات دیگر مانند اختلال وسواس و بیش‌فعالی است.

بیماری‌های مانند هانتینگتون و اختلالات مغزی می‌تواند موجب تیک عصبی شوند. همچنین مصرف بعضی مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین می تواند موجب تیک عصبی در فرد گردد.

تیک های عصبی

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.