تصمیم گیری اشتباه و ۶ نکته در مورد غلبه بر آن

تصمیم گیری اشتباه

خلاصه:

نه تنها کسب و کار بلکه  زندگی ، آینده و سرنوشت شما حاصل تصمیماتی است که خودتان می گیرید .با این حال بزرگترین دشمن تصمیم گیری ترس است و لازم است بر ترس خود از تصمیم گیری اشتباه غلبه کنید.ما همیشه از این قضیه هراس داریم که اگر تصمیم اشتباه بگیرم…

نه تنها کسب و کار بلکه  زندگی ، آینده و سرنوشت شما حاصل تصمیماتی است که خودتان می گیرید .با این حال بزرگترین دشمن تصمیم گیری ترس است و لازم است بر ترس خود از تصمیم گیری اشتباه غلبه کنید.ما همیشه از این قضیه هراس داریم که اگر تصمیم اشتباه بگیرم چه اتفاقی خواهد افتاد. این تفکرات گاهی ما را تحت فشار قرار داده و انسان را از گرفتن تصمیماتی که باعث تغییرات بزرگی در زندگی خود، خانواده اش ، کسب و کار و حتی دنیا می شود باز می دارد.

بدون تصمیم گیری نمیتوان اوضاع و شرایط را تغییر داد و یا انتظاری در پیشرفت شخصی و تجاری داشت. در واقع شما باید تصمیمات درست بگیرید و بر اساس آنها اقدام کنید. تنها در این صورت میتوان پیشرفت در همه ی ابعاد زندگی خود را نظاره گر باشید.

ترس از تصمیم گیری اشتباه ، decidophobia  نامیده می شود. اغلب افراد مبتلا به فوبیای تصمیم گیری،برای تصمیم گیری و انتخاب  سر در گم اند و به شدت وابسته ی دیگران می باشند.آنها هیچ کنترلی بر مسیر زندگی خود ندارند چرا که قادر به تصمیم گیری و انتخاب نمی باشند .در واقع در بسیاری از جهات زندگیشان این دیگرانند که برای آنها راه را انتخاب می کند.

مشکلاتی هم چون عزت نفس پایین می تواند سطح اعتماد به نفس فردی را که لازم است با انتخاب های مختلف مواجه شود و تصمیات درست بگیرد را کاهش می دهد.

چگونه ترس بر فرآیند تصمیم گیری تاثیر می گذارد؟

ترس موجب می شود تا تنها رویای زندگی خوب را برای خودتان نگه دارید و از به واقعیت پیوستن آنها که می توانستید با تصمیم های درست شاهد آن نیز باشید دور بمانید.همچنین ترس باعث می شود شما از کارهایی که دوست داشتید زمانی انجام دهید دور بمانید و در واقع در برابر همه ی آنها عقب نشینی کنید.چون همواره با خودتان تکرار می کنید که اگر تصمیم اشتباه بگیرم چه اتفاقی می افتد؟؟؟

هنگامی که در فرآیند تصمیم گیری ، ترس وارد می شود ، به شدت روی آن تاثیر می گذارد وبخاطر ترس کارتان راحت تر می شود چرا که اصلا دیگر تصمیم نمی گیرید!!!

در اینجا شش نکته ی طلایی به شما کمک می کنند تا بر ترس خود از تصمیم اشتباه نیز غلبه کنید.

۱.روزانه زیاد تصمیم بگیرید.

اگر می خواهید بر مهارت تصمیم گیری تسلط کامل پیدا کنید در ابتدا لازم است که تصمیمات زیادی را در روز اتخاذ نمایید . آیا شما فکر می کنید فردی که سریع تر به این مهارت تسلط کافی پیدا می کند فردی است که روزانه یک عادت بد را تکرار میکند و یا کسی است که هر روز ده ها تصمیم می گیرد و در واقع برای او تبدیل به عادت شده؟

۲. تصمیمات کوچک بگیرید و همیشه این پروسه تصمیم گیری را تمرین کنید.

بهترین راه برای غلبه بر ترس از اتخاذ تصمیمات اشتباه ، تصمیم گیری در مورد مسائل کوچک و پیش پا افتاده است. تصمیم های مهم و یا غیر مهم به شما کمک می کنند تا پیشرفت های کوچکی در جهت اهداف خود داشته باشید و بتوانید تصاویر بزرگتری از پروسه ی تصمیم گیری را مشاهده کنید.

۳. پس از تصمیم گیری اقدام به عمل نمایید.

چرا شما نیاز به تصمیم گیری دارید؟احتمالا می خواهید به اهدافی دست پیدا کنید و این در واقع باعث می شود بتوانید شرایط زندگی و کسب و کار خود را بهبود ببخشید و پیشرفت کنید. اگر پس از تصمیم گیری اقدام نکنید هرگز نخواهید فهمید که تصمیمی که گرفتید خوب بوده است یا بد.بنابراین تجربه ای برای شما حاصل نمی شود و به تبع آن غلبه بر ترس از تصمیم گیری اشتباه را نخواهید آموخت و با این کار فرصت های فوق العاده ای را در زندگی خود نابود می کنید.

۴. برای بالا بردن اعتماد به نفس به هنگام تصمیم گیری ، اطلاعات خود را راجع به آن افزایش دهید.

اگر در زمان تصمیم گیری سطح اعتماد به نفس بالایی داشته باشید براحتی قادر خواهید بود تا بر ترس خود از اخذ تصمیمات نادرست غلبه کنید. برای همین نیاز دارید تا اطلاعات خود را راجع به آن افزایش دهید. اغلب آن اطلاعات مورد نظر باعث شکل گیری تصمیم شما خواهند شد بنابراین اعتماد به نفس شما بالا رفته و احتمال گرفتن تصمیم های اشتباه نیز کاهش می یابد.

۵. وقتی تصمیم اشتباه می گیرید از اشتباه خود دست بگیرید و به تجربیات خود بیفزایید.

در زمان تصمیم گیری به نتایج آن توجه داشته باشید و در برابر آن منعطف باشید‌. مهم ترین چیز آن است که از تصمیمات خود یاد بگیرید و تجربه کسب کنید و روند تصمیم گیری خود را بهبود ببخشید. به سادگی پس از اجرای تصمیماتی که گرفتید آنها را برای خودتان داوری کنید. شما نیاز به تجربه دارید و کسب تجربه تنها زمانی اتفاق می افتد که تصمیم اشتباه بگیرید و سپس از آنها درس بگیرید.

۶. برای این که تصمیمات درست بگیرید به خودتان انگیزه بدهید.

اگر شما اغلب درست تصمیم گیری می کنید، احتمالا اعتماد به نفس بالاتری هم خواهید داشت و ترس کمتری از گرفتن تصمیم های اشتباه دارید. باید تا جایی که می توانید انگیزه بگیرید تا بتوانید بیشتر تصمیمات درست اتخاذ نمایید. بنابراین قبل از تصمیم گیری حتما از خودتان سوال کنید، این می تواند در این فرآیند بسیار کمک کننده باشد. هزینه ها و مزایای آن را تجزیه و تحلیل کنید و به جوانب مثبت و منفی آن فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید به عنوان مثال، اگر تصمیمی گرفتید و یا نگرفتید به بهترین و بدترین چیزهایی که امکان دارد در هر دو صورت اتفاق بیفتد فکر کنید. خروجی این فرآیند تغییر چیست؟ اگر همه چیز  آنطور که می خواستید نشد باید چکاری انجام بدهید؟

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.