اختلال تجزیه ای چیست و چه نشانه هایی دارد؟

اختلال تجزیه ای

خلاصه:

اختلالات تجزیه ای شامل بروز مشکل در حافظه، شخصیت، احساسات، درک، رفتار و حس فرد نسبت به خودش است. نشانه های این اختلال می تواند عملکرد هر بخش از ذهن را مختل نماید.به عنوان مثال فرد مبتلا به اختلال تجزیه ای ممکن است حس جدایی از خود را داشته باشد، گویی شخصی بیرون از بدن فرد زندگی می کند و یا ممکن است حافظه خود را از دست بدهد و یا …

اختلالات تجزیه ای شامل بروز مشکل در حافظه، شخصیت، احساسات، درک، رفتار و حس فرد نسبت به خودش است. نشانه های این اختلال می تواند عملکرد هر بخش از ذهن را مختل نماید.

به عنوان مثال فرد مبتلا به اختلال تجزیه ای ممکن است حس جدایی از خود را داشته باشد، گویی شخصی بیرون از بدن فرد زندگی می کند و یا ممکن است حافظه خود را از دست بدهد و یا دچار فراموشی شود. بروز اختلال تجزیه ای در فرد معمولا براثر تجربه یک اتفاق ناخوشایند در گذشته نیز بروز می کنند.

انواع اختلال تجزیه ای

-اختلال تجزیه ای هویتی

-فراموشی تجزیه ای

-مسخ شخصیت

منظور از تجزیه نوعی گسست بین افکار، خاطرات، عواطف، عملکردها یا احساسات شخص با خودش است. این یک فرایند طبیعی است که همه این بیماران آن را نیز تجربه کرده اند. مثال هایی از حالت خفیف و شایع مربوط به بیماری عبارتند از خیال بافی، گم شدن در کتاب یا فیلم و یا هیپنوتیزم شدن که در تمام موارد فرد ارتباط و آگاهی خود را با محیط پیرامون خود از دست می دهد.

به هنگام تجربه یک اتفاق ناگوار، مانند تصادف یا هر رویداد دیگری، این حالت تجزیه ای به فرد کمک می کند تا دردناک بودن اتفاق رخ داده را تحمل کند. در چنین موقعیت هایی فرد ممکن است حافظه خود را از مکان، محیط یا احساسات رویداد جدا کند و در ذهن خود از ترس، درد و وحشت مربوط به آن فرار کند. این امر باعث می شود پس از مدتی فرد به سختی جزئیات مربوط به رویداد را به خاطر آورد، همانطور که در بسیاری از بازماندگان تصادف ها و بلایا این امر مشاهده می شود.

اختلال تجزیه ای هویتی

شخص مبتلا به اختلال تجزیه هویت احساس می کند در درون خود چند نهاد و هویت وجود دارد که هر یک از آنها افکار مجزایی دارند و زندگی خود را به خاطر می آورند. به یاد داشته باشید که گرچه هر یک از این حالت های جایگزین احساسات متفاوتی دارند و متفاوت به نظر می رسند، اما همه آنها نماد و نشانگر یک شخص هستند.

برای افراد مبتلا به اختلال تجزیه هویت، میزان مشکلات عملکردی ممکن است به طور وسیعی متفاوت باشد. افراد معمولا سعی می کنند علائم خود را به حداقل برسانند.

فراموشی تجزیه ای

فراموشی تجزیه ای نیز با تجربه های دردناک دوران کودکی در ارتباط است، به ویژه سوء استفاده های عاطفی و نادیده گرفته شدن . در این حالت فرد بیمار ممکن است نسبت به فراموشی خود آگاه نباشد یا آگاهی خیلی کمی در مورد آن داشته باشد.

مسخ شخصیت

نشانه های این اختلال در اوایل دوران کودکی شروع می شوند، متوسط سنی که فرد دچار این شرایط می شود ۱۶ سال است. کمتر از ۲۰ درصد مبتلایان به مسخ شخصیت بعد از ۲۰ سالگی علائم را مشاهده می کنند.

هر دو اختلال اضطراب حاد و یا اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) ممکن است دارای علائم اختلال تجزیه ای، مانند فراموشی و مسخ شخصیت و یا مسخ واقعیت باشند.

عوامل تشدید کننده و خطر خودکشی

افرادی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده های جنسی و جسمی قرار گرفته اند، در معرض خطر ابتلا به اختلال تجزیه هویت هستند. اکثر افرادی که مبتلا به اختلالات تجزیه ای می شوند، در دوران کودکی رویدادهای ناگواری را به طور مکرر تجربه کرده اند.تلاش برای خودکشی و دیگر رفتارهای آسیب زننده به خود در بین افراد مبتلا به اختلالات تجزیه ای، به ویژه اختلال تجزیه هویت، بسیار معمول است. بیش از ۷۰ درصد مبتلایان به این اختلال اقدام به خودکشی کرده اند.

درمان

با درمان مناسب و به موقع بسیاری از این افراد موفق شده اند علائم خود را بهبود بخشند و عملکرد خود را تقویت کنند. درمان این اختلال معمولا شامل روان درمانی است و به بیمار کمک می کند علائم و فرایند اختلال بروز کرده را کنترل کند. هدف از درمان ترکیب عناصر مختلف هویتی است. معمولا درمان این اختلالات دشوار است.

هیچ دارو یا درمان مستقیمی برای این اختلالات وجود ندارد. به هرحال داروهای تجویز شده برای درمان شرایط مربوط یا بهبود علائم می باشند. معمولا برای افراد مبتلا به اختلال تجزیه ای داروهای ضدافسردگی تجویز می شود.

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.