رژیم غذایی ویژه بیماران آسمی/ کدام خوراکی‌ها نفس مبتلایان به آسم را تنگ می‌کند؟

برای مبتلایان به آسم رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما برخی از خوراکی‌ها به تشدید یا تضعیف عوارض ناشی از این بیماری کمک می‌کند.

 

آسم یکی از مشکلات تنفسی است که افراد مبتلا به آن با دردسر‌های مختلفی مواجه می‌شوند برای این بیماری رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما برخی خوراکی‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت بیماران مبتلا کمک کند؛ این خوراکی‌ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین E و C برای تنفس بهتر در بیماران آسمی کمک کننده هستند؛ رادیکال‌های آزاد باعث تخریب سلول‌ها و التهاب در ریه می‌شوند و برخی مواد غذایی از عوارض رادیکال‌های آزاد می‌کاهند.

 

در خوراکی‌های مفید برای کمک به بیماران مبتلا به آسم 

 

ویتامین D

ویتامین D از طریق نور خورشید و مصرف برخی غذا‌ها به بدن انسان می‌رسد، بهترین انتخاب برای ورود ویتامین D به بدن اسید‌های چرب موجود در ماهی است؛ کمبود ویتامین D موجب حملات آسمی می‌شود، بنابراین باید ویتامین D مورد نیاز بدن تامین شود.

 

آجیل و خشکبار

ویتامین E در خوراکی‌های بسیاری وجود دارد، این ویتامین برای مقابله با حملات آسمی مفید است؛ بادام، فندوق و دانه‌های خام منبع غنی از ویتامین E هستند، همچنین به کاهش سرفه و خس خس سینه کمک می‌کنند.

 

گوجه فرنگی

دانشمندان بر این باورند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی برای بدن ضروری است، برخی مطالعات نشان می‌دهد بیماران آسمی برای تنفس بهتر می‌توانند این خوراکی را در رژیم غذایی قرار دهند.

 

خوراکی‌های مضر برای مبتلایان به آسم

میوه خشک

میوه تازه به ویژه پرتقال و سیب می‌تواند بیماری آسم را کنترل کند اما سولفات موجود در میوه خشک به دلیل وجود سولفیت باعث تشدید علائم آسم می‌شود؛ میگو، سبزیجات ترشی و آب لیمو بطری نیز اغلب سولفیت دارند.

 

قهوه

سالیسیلات از جمله مواد شیمیایی طبیعی موجود در چای و قهوه است که خواص ضد التهابی دارد اگرچه اغلب مردم نسبت به وجود این ماده در نوشیدنی‌های متداول روزانه واکنشی ندارند، اما در بیماران آسمی باعث تشدید حملات آسمی می‌شود.

 

غذا‌های حساسیت ‌زا

 

غذا‌های حساسیت ‌زا در بروز آسم هم تأثیرگذار هستند و خس خس سینه و سرفه را تشدید می‌کنند، مبتلایان به آسم باید به این موضوع توجه داشته باشند که غذا‌های حساسیت‌زایی همچون لبنیات، غلات و برخی غذا‌های دریایی را با احتیاط‌تر از سایرین مصرف کنند.

 

چاقی

وقتی کالری زیادی مصرف می‌کنید، بدن بیشتر از حالت عادی سلول‌های چربی ذخیره می‌کند؛ در افراد چاق احتمال بیشتری برای ابتلا به آسم وجود دارد و علائم بیماری با شدت بروز پیدا می‌کند، بنابراین افزایش وزن در بروز و پیشرفت این بیماری موثر است.

 

منبع: سلامت نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.