هورمون عشق

هورمون عشق

خلاصه:

اکسی‌توسین هورمونی است که در هیپوتالاموس ترشح شده و در مغز به عنوان یک انتقال‌ دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند. این هورمون در موقع  زایمان و دوران  شیردهی نقش بسیار مهم و کلیدی در سیستم تولیدمثل بانوان ایفا می نماید. این هورمون به دلیل طریقه ی افزایش آن به هنگام تماس و تحریک بیش‌تر به عنوان (هورمون عشق) نیز شناخته می‌شود. این هورمون قدرتمند …

هورمون عشق چیست؟

اکسی‌توسین هورمونی است که در هیپوتالاموس ترشح شده و در مغز به عنوان یک انتقال‌ دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند. این هورمون در موقع  زایمان و دوران  شیردهی نقش بسیار مهم و کلیدی در سیستم تولیدمثل بانوان ایفا می نماید. این هورمون به دلیل طریقه ی افزایش آن به هنگام تماس و تحریک بیش‌تر به عنوان (هورمون عشق) نیز شناخته می‌شود. این هورمون قدرتمند ، در روابط و این که چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنیم، نقش کلیدی ایفا می‌کند. بالا رفتن میزان هورمون اکسی توسین در بدن انسان باعث می شود که اتفاقات لذت بخش و خوبی در سرتاسر سیستم فیزیکی و روانی فرد رخ دهد.

روش هایی که میتوان این هورمون را در بدن بالا برد عبارتند از:

تماس فیزیکی

در آغوش گرفتن ، بوسه کردن ، و بغل کردن به سرعت موجب افزایش هورمون عشق در بدن می گردد. مطالعه ای انجام شده بر روی اکسی‌توسین و چگونگی واکنش مردان به رابطه‌ی جنسی حاکی از این امر بود که هنگامی‌که آقایان چهره‌ی همرشان را دیدند تحت تاثیر هورمون اکسی‌توسین، دو قسمت مسئول احساسات پاداش و لذت در مغز فعال شدند. اما دیدن زنان دیگر روی آنها نشان دهنده ی تاثیر معکوس بود و احساس لذت را در آنها سرکوب می‌کرد. هورمون اکسی‌توسین موجب فعالسازی سیستم پاداش شده و وقتی که در یک رابطه ی عاشقانه هستیم، فعال و ترشح می‌شود. تماس فیزیکی کاملا محرک است. اکسی‌توسین به هنگام ارگاسم ترشح می‌شود و برای مردان فقط زمانی که با فرد مورد علاقه ی خود هستند ترشح می‌شود .

سخنان تشویق‌کننده

زمانی که درباره‌ی خودمان تعریفی می‌شنویم احساس خوبی به ما دست می دهد.به این باور می رسیم که عاشق ما هستند و مورد احترام شخص یا اشخاصی هستیم. اکسی‌توسین در این سطح نیز عمل می‌کند. وقتی به شخص دیگری اهمیت می‌دهیم و با او مهربان هستیم و بر عکس، هورمون ” احساس خوب ” در بدن  افزایش می‌یابد. کلمات دارای فرکانس بسیار قدرتمندی هستند. وقتی احساس کنیم که عاشق ما هستند و با آن ارتباط برقرا می‌کنیم ترشح هورمون اکسی‌توسین افزایش می‌یابد. همین اتفاق هنگام تعریف کردن از دیگران هم در بدن رخ می‌دهد. مهربانی که به دنیا و اطرافیان خود تقدیم می کنید میزان هورمون اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد.

گوش کنید.

هر فردی دوست دارد که مقبولیت و پذیرفته شدن  را از طرف دیگران احساس کند . همه‌ ی ما می‌خواهیم بدانیم شنیده و پذیرفته می‌شویم. گوش کردن به اطرافیان راه فوق العاده ای برای بالا رفتن اکسی توسین محسوب می شود. وقتی در حضور فرد دیگری هستید می‌توانید ارتباط را احساس کنید. با دقت گوش فرا دهید .گوشی موبایل خود را کنار بگذارید. کامپیوتر را خاموش کنید. زمانی را صرف ارتباط چهره به چهره با دیگران نمایید. احساس پاداشی خواهید کرد که بی‌ اندازه ارزشمند است. همچنین گوش دادن به موسیقی یا چیزی‌که از آن لذت می‌بریم موجب بالا رفتن میزان هورمون عشق در بدن می شود.

لبخند بزنید و بخندید.

آیا کودکان را در حال بازی دیده اید؟ آنها خیلی می‌خندند و لبخند می‌زنند. هر لحظه در بدن آنها ،اکسی‌توسین در حال ترشح است. لبخند زدن مسری است و به همه سرایت پیدا می کند. لبخند از مواردی‌ است که وقتی به سوی شما بیاید، جز با برگشت و پاسخ آن به دیگری نمیتوان کار دیگری انجام داد . مطالعات نشان داده است که خنده و لبخند از طریق تغییرات فیزیولوژیک بسیاری موجب بهبود سلامتی انسان ها می شود. اغلب اوقات ،این واکنش ناخودآگاه رخ می دهد. انسان های شاد برای لحظات شادی‌آور زندگی می‌کنند.میزان هورمون اکسی‌توسین در آنها دائما در حال بالا رفتن است. خنده، احساس شادی ایجاد می‌کند که بزرگ‌ترین معامله ی زندگی محسوب می شود.

مراقبه انجام دهید و بسیار زیاد دعا کنید.

وقتی ذهن‌ شما خالی است و آرامش دارید ، هورمون‌هایتان در حالت تعادل هستند. هنگامی‌که در حالت منازعه و یا جنگ و جدل نیستید هورمون اکسی‌توسین افزایش می‌یابد. دعا و مراقبه به ذهن اجازه می‌دهد از استرس رها شود. فشار خون را پایین می‌آورد و به بدن اجازه می‌دهد که احساس تعادل کند. ذهن، جسم و روح راهی برای ارتباط با هم پیدا می کنند . زمانی را در طول روز به دعا و مراقبه اختصاص دهید. می‌توانید آن را در هر مکانی و تنها در پنج دقیقه انجام داد.

ورزش کنید

هورمون های اندورفین و اکسی‌توسین در هنگام ورزش افزایش می‌یابند. اکسیژن به مغز و سایر بخش‌های بدن‌مان می‌ رسد. ورزش فقط برای سالم ماندن و عملکرد صحیح بدن‌ نیست. مقدار هورمون‌های ترشح شده در مغز می توانند بسیار کمک کننده باشند. لازم نیست به باشگاه بروید. پیاده روی ساده یا انجام یوگای سبک نیز می‌تواند این فواید را برایتان به ارمغان بیاورد.

گریه کنید

تحقیقات نشان داده است سرکوب احساسات،سطح اکسی‌توسین را بدن کاهش می دهد. حفظ احساسات‌ و رو به رو نشدن با آنها موجب استرس و مشکلات جسمی دیگر در بدن می‌شود. وضعیت احساسی شما با بدن و روحتان در تعادل نیست. برخلاف نگه داشتن خشم و ناامیدی، رها کردن اشک‌ ها به بدن اجازه می‌دهد که آن به حالت آرامش برگردد.

از خطای دیگران بگذرید و آنها را ببخشید.

وقتی از خطای فردی می گذریم و یا برای این که به دیگران کمک کنیم داوطلب می‌شویم، احساس خوبی پیدا می‌کنیم.به دیگران هدیه بدهید، زمان‌تان را ببخشید، به مراکز خیریه کمک هایی را اهدا کنید و سپاسگذاری کنید. گذشت از خطای دیگران عامل مهمی در چگونگی احساسات است. از خود‌تان ببخشید و شاهد خواهید بود که چه حس فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهید کرد.  هورمون اکسی‌توسین احساس اتصال با دیگران را می سازد. بخشیدن شکلی از پیوند انسانی است. این کار راهی ساده و طبیعی برای افزایش سطح اکسی‌توسین است در حالی‌که به دیگران نیز کمک می‌کنید.

خلاق و نوآور باشید.

نوآوری کمک می‌کند تا روح شما از هر گونه استرس رها شود. وقتی در حال خلق کردن هستید نگران چیزی نیستید یا از چیزی نمی ترسید. وقتی چیزی را رنگ می‌ زنید، نقاشی می‌کشید، می‌دوزید، می‌نویسید، ‌سازی می‌نوازید، یا هر کار دیگری که شما را از روال معمول خارج می‌کند، به هورمون‌های خوب در بدن اجازه می‌ دهید تا مغزتان را تحت کنترل خود دربیاورند. زمان گذاشتن برای استفاده از استعدادها جهت ایجاد نشاط در انسان کاملا ضروری است.

منبع: https://www.powerofpositivity.com/increase-oxytocin-levels

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.