فشار خون

فشار خون

خلاصه:

چنانچه اخیرا فشارخون بالا در شما تشخیص داده شده است،ممکن است نگران مصرف دارو برای کاهش آن شده باشید. سبک زندگی نقش مهمی را در درمان فشارخون بالا ایفا می کند.اگر توانسته اید با سبک زندگی سالم، فشار خون خود را کنترل کنید،نیاز شما به مصرف داروهای گوناگون به حداقل و یا صفر خواهد رسید.هرچه وزن بالاتر رود،به تبع آن فشار خون هم افزایش می یابد. حتی کاهش وزن به میزان …

 

 

روش های غیر دارویی کنترل فشار خون

با بخش دوم مقاله همراه ما باشید.

5) مصرف دخانیات را ترک کنید.

به ازای مصرف هر سیگار، فشار خون شما در پایان برای چند دقیقه افزایش خواهد یافت. ترک سیگار موجب می شود تا فشارخون تان به حالت نرمال برگردد همچنین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یافته و سلامت عمومی بدن خود را بهبود ببخشید.افرادی که سیگار را ترک می کنند نسبت به آنهایی که هرگز دست از کشیدن سیگار و لطمه زدن به سلامتی خود بر نمی دارند، عمر طولانی تری خواهند داشت.

 

6)مراقب مصرف کافئین باشید.
هنوز در مورد تاثیر کافئین بر فشار خون بحث و نظرهای متفاوتی وجود دارد. پس از مصرف قهوه یا سایر نوشیدنیهای کافئین دار فشار خون موقتا افزایش می یابد ولی اینکه این افزایش تا کی باقی می ماند مشخص نیست. برای اینکه بفهمید کافئین روی فشار خون شما چه تاثیری دارد قبل و نیز نیمساعت بعد از مصرف قهوه یا نوشیدنیهای کافئین دار فشار خون خود را اندازه گیری کنید. اگر 10-5 میلیمتر جیوه افزایش وجود داتشت شما به تاثیر کافئین بر فشار خون حساس هستید. البته چه حساس باشید یا نباشید پزشکان توصیه می کنند که کافئین مصرفی بیشتر از 200 میلیگرم در روز یعنی بیش از حدود دو فنجان قهوه نباشد.

 

7) لطفا از استرس خود بکاهید.

استرس می تواند فشار خون را بطور موقت بالا ببرد.زمانی را اختصاص دهید و در مورد این که چه چیز باعث ایجاد استرس در شما می شود، فکر کنید. علت آن را پیگیر باشید. محیط و شرایط کاری، خانواده، مسائل مالی، بیماری و دیگر موارد را مورد بررسی قرار دهید و بفهمید که چرا باعث اضطراب و استرس در شما شده اند. باید به دنبال راهی جهت کاهش و حذف اضطراب و استرس برخواسته از این مسائل باشید.چنانچه در این مسیر موفق نبودید،اصلا نگران نباشید.می توانید انجام تمرینات تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن، تای چی و ماساژ را هم امتحان کنید. در صورت عدم موفقیت، حتما با یک متخصص جهت رفع اظطراب و استرس خود مشورت نمایید.

 

8) فشارخون خود را در منزل چک کنید و بطور مرتب با پزشک تان ملاقات داشته باشید.

روش اندازه گیری فشار خون را یاد بگیرید و روزانه آن را چک کنید. دراین مورد با پزشک خود مشورت کنید تا راه مناسبی را به شما پیشنهاد کند. همچنین باید برنامه ی منظمی برای ملاقات با پزشک داشته باشید و تنها به اندازه گیری آن در منزل محدود نباشید چون گاهی اوقات اشتباه در اندازه گیری یا دستگاه شما ممکن است خطرآفرین باشد و شما هم از آن آگاه نباشید. بر اساس تحت کنترل بودن فشار خون یا عدم آن ، میزان فشار خون یا عوامل خطرساز، به همراه پزشک خود، زمان ویزیت ها را تعیین کنید.

ممکن است فاصله ی ویزیت ها بین سه تا شش ماه باشد و یا چنانچه فشارخون تان به خوبی تحت کنترل قرار نگیرد، باید ماهانه توسط پزشک ویزیت شوید. اگر سردرد، سرگیجه،افزایش ضربان قلب، تنگی نفس یا دیگر نشانه ها را داشتید، بهتر است هر چه سریع تر این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. درمواردی که فشار خون خیلی بالا باشد (یعنی فشار خون سیستولیک بالاتر از175  ویا دیاستولیک بالای 95)، در واقع در شرایط اورژانسی فشار خون قرار دارید و باید هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید و احتمال بستری شدن هم وجود دارد. اندازه گیری منظم فشار خون و ویزیت های مرتب شما را از خطرات احتمالی حفظ خواهد نمود.

9) حامی داشته باشید.
حمایت دوستان و خانواده می تواند سلامتی شما را بهبود ببخشد. افراد گوشه گیر، استرس بالاتر و سلامتی کم تری دارند. دیگران می توانند شما را در این راه تشویق کنند تا با پزشکتان به صورت مرتب ملاقات داشته باشید و یا در انجام برنامه های تمرینی که با انجام آن خواهید توانست  فشار خون تان را کاهش دهید، همراهی تان کنند.

چنانچه به حمایتی فراتر از خانواده و دوستان نیاز دارید، می توانید عضو گروهای حامی در همین زمینه شوید.در حقیقت،حمایت احساسی و فکری در چنین گروه هایی می تواند بسیار کمک کننده واقع شده و نکات تمرینی را در اختیار شما قرار خواهند داد تا بهتر بتوانید با شرایط خود کنار بیایید.

 

منبع : لینک

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.