دپاکین


دوره تکنسین داروخانه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران 

دوره تکنسین داروخانه

علاقه مندان به آموزش نسخه خوانی و دوره تکنسین داروخانه و دریافت مدرک معتبر تکنسین داروخانه جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران جهت استخدام در داروخانه ها ، می توانند جهت ثبت نام در دوره تکنسین داروخانه جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران ، از طریق لینک ثبت نام زیر اقدام نمایند :

ثبت نام آنلاین در دوره های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران


 

 به ادامه ی مقاله می پردازیم : 

دپاکین چیست؟ و همه چیز در مورد آن

خلاصه:

از این دارو برای رفع اختلالات تشنجی، تغییر حالات روحی روانی (مانند مرحله جنون آنی در اختلال دو قطبی) و جلوگیری از ابتلا به سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با متعادل‌سازی برخی از مواد طبیعی موجود…

از این دارو برای رفع اختلالات تشنجی، تغییر حالات روحی روانی (مانند مرحله جنون آنی در اختلال دو قطبی) و جلوگیری از ابتلا به سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با متعادل‌سازی برخی از مواد طبیعی موجود در مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) عمل می‌کند.

شیوه‌ی مصرف دپاکین

قبل از مصرف دارو یا پیش از استفاده از اسید والپوریک یا هر دفعه که می‌خواهید دوباره دارو را مصرف کنید، توضیحات روی جعبه  را مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو را ماهانه و طبق تجویز پزشک خود استفاده کنید. اگر مصرف دارو موجب ایجاد دل‌درد می‌شود، آن‌را همراه با غذا مصرف نمایید. کپسول را به‌ طور کامل قورت بدهید؛ آن‌را باز نکنید یا نجوید زیرا ممکن است در گلو یا دهان سوزش و ناراحتی ایجاد کند.

میزان مصرف دارو (دوز مصرفی) به سن، وزن، دیگر داروهای مصرفی و میزان پاسخگویی بدن بیمار به روش درمان،  بستگی دارد. برای این‌که بیشترین بهره از این دارو برای بیمار حاصل شود باید آن‌را به‌طور مرتب و منظم مصرف کرد. هر روز در سر ساعت معین و به اندازه معین، دارو را مصرف کنید تا میزان داروی روزانه به‌ شکل متعادل در خون جریان داشته باشد.

اگر از این دارو برای جلوگیری از ابتلا به تشنج استفاده می‌کنید، مصرف آن‌را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. اگر دارو را به‌طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است وضعیت بیماری شما بدتر شود. میزان مصرف دارو را باید به تدریج و با برنامه کاهش داد. این دارو موجب بهبود سردردهای میگرنی شدید نمی شود. برای جلوگیری از حملات میگرنی از داروی دیگری که پزشک به شما توصیه می‌کند، استفاده کنید. اگر حال‌تان تغییر مثبتی نداشت، پزشک خود را در جریان امر قرار دهید.

اثرات جانبی  قرص دپاکین

اسهال، سرگیجه، خواب‌آلودگی، ریزش مو، دوبینی یا عدم وضوح دید، تغییر در قاعدگی، وزوز گوش‌ها، لرزش، بی‌قراری و تغییر در وزن می‌تواند برخی از اثرات جانبی مصرف این دارو باشد. اگر هر یک از این نشانه‌ها مدتی طولانی ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد، سریعا پزشک خود را در جریان بگذارید. به یاد داشته باشید که پزشک به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که به تشخیص او، فواید دارو برای شما بیشتر از خطرات احتمالی اثرات جانبی بوده است. اغلب افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند با مشکل یا اثر جانبی خاصی روبه‌رو نمی‌شوند.

در صورت مواجهه با هر یک از اثرات و نشانه‌های زیر فورا پزشک خود را در جریان بگذارید:

علائم عفونت (نظیر تب، گلودرد مزمن، تورم غدد لنفاوی)، سینه درد، کبودی سریع یا خون‌ریزی بی‌دلیل، ضربان قلب کند/تند یا نامنظم، تورم دست/پا، حرکت‌های غیر ارادی چشم (نیستاگموس)، احساس لرز و سرما، تنفس سریع و عدم هوشیاری.

شمار کمی از افرادی که به‌هر دلیلی (تشنج، اختلال دوقطبی، درد) داروی ضدتشنج استفاده می‌کنند ممکن است به افسردگی مبتلا شوند یا افکار مربوط به خودکشی در آن‌ها بروز کند یا به مشکلات روانی دیگری دچار شوند. اگر اطرافیان متوجه تغییر ناگهانی در حالات روحی و روانی بیمار شوند که در جهت افسردگی یا آسیب‌رسانی به خودش جریان دارد، باید سریعا پزشک را در جریان بگذارند.

در برخی بیماران، به ویژه آن‌هایی که به اختلال متابولیسمی دچار بوده‌اند، استفاده از این دارو منجر به بروز اختلال مغزی شدید (حتی گاها کشنده) می‌شود. اگر بیمار دچار ضعف، حالت تهوع یا تغییر روحی/روانی ( نظیر گیجی و اختلال حواس) شود باید در اولین فرصت پزشک خود را مطلع سازد. بروز واکنش حساسیتی به این دارو در میان بیماران بسیار نادر بوده است. با این‌حال در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیتی نظیر جوش، سوزش و تورم (خصوصا در ناحیه صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

تداخلات داروییدپاکین

تداخل داروها با یکدیگر ممکن است تاثیر دارو را از بین ببرد یا موجب افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی گردد. فهرستی از تمام داروهایی (تجویزی، غیرتجویزی، گیاهی) که مصرف می‌کنید تهیه کنید و آن‌را در اختیار پزشک خود قرار دهید. هرگز خودتان دوز هیچ دارویی را کم یا زیاد نکنید و یا مصرف آن را قطع نکنید؛ برای تمام این موارد با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از محصولات دارویی که ممکن است با دپاکین برهم‌کنش داشته باشند عبارتند از:

برخی از داروهای ضدافسردگی (نظیر آمیتریپتیلینamitriptyline، نورتیپتیلینnortriptyline، فنلزینphenelzine)،ب رخی از بنزودیازپین‌ها (نظیر کلونازپام، دیازپام)، برخی از آنتیبیوتیک‌ها (نظیر کارباپنم‌هاcarbapenems مانند: دوریپنمdoripenem، ایمیپنمimipenem)، گانفاسین، مفلوکین، دیگر داروهایی که برای جلوگیری از تشنج به‌کار می‌روند (نظیر کاربامازپینcarbamazepine، اتوسوکسیمیدethosuximide، فلباماتfelbamate، لاموتریجینlamotrigine، فنوباربیتالphenobarbital، فنیتوئینniotynehp، روفینامیدrufinamide، تاپیراماتtopiramate، ریفامپینrifampinr، ورینوستاتvorinostat، وارفارینwarfarin، زیدوودین zidovudine).

آسپرین با دوز مصرفی پایین که توسط پزشک برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز شده است (معمولا این مقدار بین ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز است) باید ادامه پیدا کند. به‌هرحال اگر به‌هر دلیلی آسپرین مصرف می‌کنید، قبل از مصرف دپاکین حتما پزشک را در جریان بگذارید.

اور دوز یا مصرف دوز بالایی از دارو دپاکین

علائم ناشی از مصرف زیاد دارو عبارتند از: خواب‌آلودگی شدید، کما، ضربان قلب ضعیف و نامنظم. در صورتی که دوز بالایی از دارو مصرف شد بلافاصله با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

توصیه‌های لازم در مورد دپاکین

-از داروی خود به کس دیگری ندهید.

-برخی از آزمایش‌ها (نظیر میزان دارو، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش کامل خون، آزمایش لختگی خون) باید قبل از شروع مصرف دارو و برخی نیز به‌طور منظم در حین مصرف انجام شود تا میزان تاثیر دارو و بروز اثرات جانبی کنترل شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

وعده دارویی فراموش شده دارو دپاکین

اگر یک وعده دارو را جا انداختید یا فراموش کردید، به‌ محض این‌که یادتان افتاد آن‌را مصرف کنید. اگر نزدیک به وعده بعدی است، وعده جا افتاده را مصرف نکنید و همان  برنامه ی معمول را دنبال کنید. برای جبران، هیچ‌گاه دارو را در یک وعده دو برابر مصرف نکنید.

روش نگهداری از دارو دپاکین

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور خورشید نگه‌ دارید. آن‌را در دستشویی و حمام نگذارید و تمام داروهای خود را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

اگر از تاریخ انقضای دارویی گذشته است یا دیگر نمی خواهید از آن استفاده کنید، آن را در توالت یا سینک ظرفشویی خالی نکنید، مگر این‌که این عمل نیز بلا مانع باشد. می‌توانید آن‌ها را به مراکز جمع‌آوری دارو تحویل بدهید.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.