حل اختلافات همسران و کشمکش میان آن‌ها

حل اختلافات همسران

خلاصه:

به هر حال کشمکش و اختلاف در تمام ازدواج‌ها وجود دارد. همه ما در این دعواها سهمی داریم و بیشتر این اختلافات زیاد جنبه ی خوشایندی ندارند. شاید هر کدام از ما کتابی در مورد کارهایی که همسرمان نباید انجام دهد بنویسیم!

با دو فرد خودخواه و مغرور، با پیشینه و شخصیت‌های متفاوت این مبحث را آغاز می‌کنیم. هر کدام از آنها عادت‌های بد و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. هر کدام هم از همسرشان انتظاراتی دارند که وقتی برآورده نمی‌شود او را …

به هر حال کشمکش و اختلاف در تمام ازدواج‌ها وجود دارد. همه ما در این دعواها سهمی داریم و بیشتر این اختلافات زیاد جنبه ی خوشایندی ندارند. شاید هر کدام از ما کتابی در مورد کارهایی که همسرمان نباید انجام دهد بنویسیم!

با دو فرد خودخواه و مغرور، با پیشینه و شخصیت‌های متفاوت این مبحث را آغاز می‌کنیم. هر کدام از آنها عادت‌های بد و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. هر کدام هم از همسرشان انتظاراتی دارند که وقتی برآورده نمی‌شود او را پای میز محاکمه کشانده و محکومش می کند.

اگر فرض کنیم هر ازدواجی مشکلات و اختلافات خاص خود را دارد، سؤالی که پیش می آید  این است که حالا چطور باید با این کشمکش‌ها کنار آمد و آنها را رفع کرد؟ اگر شیوه صحیحی برای رفع تعارضات پیش رو در نظر نگیرید، این مسئله به احساس تنهایی شما و همسرتان منجر خواهد شد.

مرحله ی اول: حل اختافات و تعارض ها نیاز به دانش، پذیرش و تعدیل تفاوت‌ها دارد.

یکی از علت‌های بروز اختلاف در ازدواج این است که همسران به مسائل متفاوتی علاقه نشان می‌دهند. جالب است بدانید که خیلی از افراد جذب کسانی می‌شوند که علاقه‌مندی‌های متفاوتی نسبت به آن‌ها دارند. اصولا شما با ازدواج با همسرتان  خواسته‌اید جنبه‌هایی را به زندگی خود بیافزایید که اصلا قبل از آن وجود نداشتند. اما مدتی که از ازدواج می‌گذرد این جاذبه‌ها به دافعه تبدیل می‌شوند و بحث‌ها در مورد مسائل کوچک و بزرگ شروع می‌شوند! شاید از این‌که با این همه تفاوت و اختلاف چگونه جذب یکدیگر شده‌اید تعجب کنید.

بسیار مهم است این تفاوت‌ها را درک کنید، بپذیرید و سپس سعی کنید آن‌ها را به تعادل برسانید. همان‌طور که آدم، حوا را هدیه الهی دانست شما نیز همسرتان را هدیه‌ای از جانب خداوند بدانید. هدیه‌ای که هنوز یاد نگرفته‌اید چگونه قرار است شما را کامل کند.

مرحله ی دوم: غلبه بر خودخواهی، پیش‌نیازی برای رفع اختلافات

در واقع همه ی تفاوت‌های ما و همسرمان در ازدواج به نوعی بزرگ‌نمایی می‌شوند  چون در ازدواج بزرگترین منبع بروز کشمکش ها و اختلافات در دسترس قرار می‌گیرد؛ خودخواهی. زن و مردی که پس از ازدواج نیز تنها خواسته‌های خود را دنبال کنند و راه خود را بروند نباید انتظار داشته باشند به یگانگی که خداوند وعده آن را داده است برسند. خب برای دست کشیدن از خودخواهی چه کارهایی باید انجام داد؟ اصلا کار راحتی نیست اما کافی است تا اولویت‌های همسرتان را بر اولویت‌های خودتان ترجیح دهید. اگر همه ی زوج ها این دستورالعمل را در زندگی خود بکار بگیرند زندگی آنها شیرین می‌شود و  اختلافات و تعارضات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مرحله ی سوم: برای حل مشکل و اختلافات شما اول قدم جلو بگذارید.

منتظر نمانید همسرتان اولین گام را برای حل اختلاف بردارد. سعی کنید در این کار از او سبقت بگیرید. تلاش کنید تا نفر اولی باشید که عصبانیت و تلخی رفتار خود را کنار می‌گذارد. در هر شرایطی رابطه ی دوستی خود با همسرتان را حفظ کنید. اجازه ندهید تعارضات موجب شوند از کسی که برای او ارزش زیادی قائل هستید دور شوید.

مرحله ی چهارم: حل اختلافات به ابراز عشق نیاز دارند.

این جمله طلایی را به خاطر داشته باشید: «آن‌که دوست خوبی در کنار خود دارد، بی نیاز از وجود آئینه است». همسرانی احساس خوشبختی می‌کنند که برای یکدیگر دوستان خوبی باشند، به صحبت های یکدیگر گوش دهند، همدیگر را درک کنند و برای حل اختلافات به وجود آمده تلاش کنند. انجام این کارها موجب می‌شود عشق وارد زندگی شود. پیش‌نیاز انجام این اقدامات فروتنی، ادب، شکیبایی و مهربانی است.

مرحله ی پنجم: حل اختلافات نیازمند گذشت است.

هر اندازه هم که انسان‌ها تلاش کنند تا به یکدیگر عشق بورزند باز هم گاهی دچار اشتباه می‌شوند و این اشتباهات طرف مقابل را می‌رنجاند. تنها مرهم برای او که مرتکب اشتباه شده، بخشش از طرف همسر اوست. کلید یک ازدواج شاد و پایدار، طلب بخشش و پذیرفتن آن است. بخشش یعنی این که خشم را فراموش کنیم و تنبیه طرف مقابل را کاملا از ذهنمان پاک کنیم.

مرحله ی ششم: جواب بدی را با خوبی بدهید.

آیا شما می‌توانید کار بد همسرتان را بدون تلافی کردن فراموش کنید؟ کار راحتی نیست، اما بسیار مفید است. سعی کنید کار بد او را با کار خوب پاسخ بدهید. اما کار نیک به چه معناست؟ هنگامی که می‌خواهید برایش توضیح دهید چرا از رفتار او آزرده خاطر شده‌اید، با احترام با او صحبت کنید و توهین نکنید.

در پایان این‌که اگر به معنای واقعی به دنبال صلح و آشتی باشید به آن خواهید رسید و به جای فرو رفتن در لاک تنهایی خویش به یگانگی دست خواهید یافت.

حل اختلافات همسران

حل اختلافات همسران

حل اختلافات همسران

منبع : لینک

حل اختلافات همسران

حل اختلافات همسران

حل اختلافات همسران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.