بیماری لثه در کودکان و همه چیز در مورد آن

خلاصه:

انواع بیماری های لثه در کودکان عبارتند از: ژنژیویت یا التهاب مزمن لثه، پریودنتیت مهاجم و پریودنتیت مهاجم عمومی. بیماری ژنژیویت مزمن لثه در کودکان رایج است. این بیماری معمولا موجب تورم لثه و قرمزی شده و به راحتی موجب خونریزی لثه می گردد. ژنژیویت با مسواک زدن، نخ کشیدن دندان ها و مراقبت های دندانپزشکی قابل پیشگیری و درمان است. اگر این بیماری درمان نشود می تواند به …

انواع بیماری های لثه در کودکان عبارتند از: ژنژیویت یا التهاب مزمن لثه، پریودنتیت مهاجم و پریودنتیت مهاجم عمومی.

انواع بیماریهای پریودنتال در کودکان

ژنژیویت یا التهاب مزمن لثه

بیماری ژنژیویت مزمن لثه در کودکان رایج است. این بیماری معمولا موجب تورم لثه و قرمزی شده و به راحتی موجب خونریزی لثه می گردد. ژنژیویت با مسواک زدن، نخ کشیدن دندان ها و مراقبت های دندانپزشکی قابل پیشگیری و درمان است. اگر این بیماری درمان نشود می تواند به صورت حادتر جد ی تری بروز نماید.

پریودنتیت مهاجم

این بیماری می تواند افراد جوان را که از الحاظ دیگر سالم هستند، تحت تاثیر خود قرار دهد. پریودنتیت مهاجم موضعی در نوجوانان و افراد جوان بالغ می تواند بروز کند و در کل روی دندان های آسیاب اول و دندانهای پیشین تاثیر می گذارد. از خصوصیات این بیماری از دست دادن شدید استخوان آلوئولار است و نکته ی تعجب برانگیز این عارضه این است که در این بیماران بطورکلی تشکیل پلاک دندانی و جرم بسیار اندک است.

پرودنتیت مهاجم عمومی

این بیماری ممکن است پیرامون دوره بلوغ شروع شود و تمام دهان را درگیر میکند. نشانه ی این بیماری، التهاب لثه ها و تجمع شدید پلاک و جرم است که در نهایت موجب شل شدن دندان ها می شود.

نشانه های بیماری پریودنتال در کودکان

چهار علامت اولیه که می تواند شما را از بیماری پریودنتال کودک خود آگاه کند، عبارتند از :

خونریزی

خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن ،نخ کشیدن دندان ها یا هر زمان دیگر

تورم

تورم و تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمز روشن

تحلیل لثه 

لثه ها از سطح دندان عقب رفته و گاهی ریشه های دندان قابل مشاهده می شود.

بوی بد دهان

بوی بد دائمی دهان که با مسواک زدن یا نخ کشیدن دندانها رفع نمی شود.

اهمیت بهداشت خوب دهان و دندان در دوره نوجوانی

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ می تواند نوجوانان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پریودنتال قرار دهد. در دوران بلوغ مقدار هورمون هایی مثل پروژسترون و استروژن بالا می رود و همین امر موجب افزایش گردش خون در لثه ها می شود. این امر ممکن است سبب افزایش حساسیت لثه ها شده و منجر به واکنش بیشتر لثه ها نسبت به هر نوع تحریک از جمله ذرات غذا و پلاک شود. در طی این مدت، لثه ها ممکن است متورم شده، قرمز و حساس شوند.

با آغاز دوره ی بلوغ ، تمایل لثه به ایجاد تورم در پاسخ به هر گونه محرکی کاهشی می یابد، با این وجود رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوره بسیار دارای اهمیت است. این رژیم بهداشتی شامل مرتب و صحیح مسواک زدن ، نخ کشیدن منظم دندانها و مراجعه ی منظم به دندانپزشک  می باشد. دربرخی موارد یک متخصص دندان ممکن است درمان های پریودنتال را برای کمک به جلوگیری از تخریب بافت لثه و استخوان اطراف دندانها پیشنهاد نماید.

توصیه به والدین

تشخیص اولیه برای درمان موفقیت آمیز بیماری های پریودنتال بسیارمهم است .بنابراین این موضوع دارای اهمیت بالایی است که به عنوان بخشی از مراجعات منظم به دندانپزشک ،باید برای کودک شما، بررسی جامع پریودنتال صورت پذیرد.در نظر داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است ابتلای فرزند شما به بیماری پریودنتال پیشرفته، نشانه ی اولیه ای از یک بیماری سیستمیک باشد.

گام مهم مرتبط با پیشگیری  بیماری های پریودنتال ایجاد عادت خوب بهداشت دهان ودندان در کودک است.

مراحل اولیه پیشگیری از بیماریهای پریودنتال با حفظ بهداشت دهان ودندان بدین صورت می باشد:

-ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان از اوایل کودکی: هنگامیکه کودک به سن ۱۲ ماهگی رسید، شما می توانید استفاده از خمیر دندان را هنگام مسواک زدن برای او شروع نمایید. اگر فاصله ی بین دندانهای کودک شما بسیار کم است نخ کشیدن دندانها بسیار مهم است.

-شما با رعایت خوب بهداشت دهان و دندان می توانید برای کودک خود الگو باشید.

-برای معاینه و ارزیابی منظم دندانها ، بیماری های پریودنتال و جرم گیری ، برنامه ی منظمی را برای کل خانواده تنظیم نمایید.

-دهان کودک خود را برای نشانه های بیماری پریودنتال شامل: خونریزی لثه ، تورم ، تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمز روشن ، تحلیل لثه و بوی بد دهان چک کنید.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های دندانپزشکی

منبع : لینک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.