چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

خلاصه:

-” من همیشه گوشی‌‌ موبایلم را چک می‌کنم.”

-” شب‌ها آن را دمِ دست‌‌ وکنارم نگه می‌دارم.”

-” اگر گوشی‌ موبایلم را در خانه جا بگذارم، حتما برمی‌گردم و آن را با خود می‌برم.”

-“اگر گوشی موبایلم با من نباشد، عصبی می شوم.”

اگر جملات بالا برای شما صدق می کند، مطالبی که در ادامه می آید به توضیح علت این موضوع می پردازد. در دنیای امروز، بسیاری از افراد در‌صورت جدا ماندن از گوشی موبایل‌ خود دچار اضطراب و استرس می‌شوند. حدود ۶۰ درصد از کاربران موبایل، “نوموفوبیا” را تجربه کرده‌اند ، نوموفوبیا ترکیبی از کلماتno ،mobile و phobia و بیانگر ترس جدایی از گوشی موبایل است. علت این ترس را ممکن است در ماهیت وابستگی به دیگران در دوران کودکی پیدا کنیم.

سال‌ها پیش، جان بولبی ،روان‌پزشک انگلیسی که به ‌خاطر پژوهش درباره‌ی “نظریه‌ی دلبستگی” مشهور شده است، گفته بود: “انسان با میل به حفظ درجه‌ای از نزدیکی و دلبستگی به دیگران به دنیا می‌آید”. دلبستگی به مراقبان نخستین (پدر و مادر یا سایر افرادی که از کودک مراقبت می‌کنند) یک رفتار انطباقی برای بقا در دوران کودکی است. البته این رفتار ممکن است گاهی در بزرگسالی هم بروز یابد.

هنگامی که انسان ارتباط نزدیکی با دیگران دارد و به آنها دلبستگی پیدا می کند ، احساس امنیت کرده و عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد. اگر از امنیت برخاسته از وابستگی برخوردار نباشیم، به دنبال روش‌های ثانویه‌ی وابستگی مانند تلاش وسواس‌گونه برای برقراری ارتباط با دیگران (وابستگی اضطراب‌آور) یا فاصله گرفتن از دیگران به‌طور فعال (گریز از وابستگی) روی می‌آوریم. بنابراین وقتی عواملی که به آنها وابسته‌ایم در دسترس نباشند، به‌دنبال جایگزین‌‌هایی مانند اسباب‌بازی، حیوانات یا نمونه‌های دیگر خواهیم بود. امروزه افراد بسیاری از موبایل استفاده می‌کنند چرا که موبایل، جایگزین خوبی برای پر کردن جای انسان هایی است که حضور ندارند.

چرا وابستگی به گوشی موبایل؟

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

علاوه بر این که امروزه همه از گوشی موبایل استفاده می کنند،وابستگی به این دستگاه دو دلیل دیگر هم دارد:

۱)موبایل‌ها امکان برقراری ارتباط با دیگران را از طریق رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های متنی فراهم می‌کنند. بنابراین گوشی موبایل ارتباط با دیگران و همچنین ارتباط با پایگاه‌های اصلی وابستگی (خانواده، دوستان و مانند آن) را راحت تر می سازد.

۲) گوشی های موبایل امکان ذخیره‌سازی عکس‌ها، لینک‌های اینترنتی و دیگر اطلاعات شخصی و نیز قابلیت شخصی‌سازی مطابق سلیقه‌ی افراد (زنگ‌ ، عکس پس‌زمینه، قفل صفحه و مانند آن) را فراهم می‌کنند. قابلیت شخصی‌سازی، جایگاه موبایل را به‌عنوان عنصری برای وابستگی بالا می‌برد و به گزینه‌ی بهتری برای جایگزینی انسان مبدل می کند.

پژوهشگران از زوایای مختلفی، وابستگی به گوشی موبایل را مورد بررسی قرار داده اند. در پژوهشی با ۱۴۲ شرکت‌کننده‌ از سنین ۱۹ تا ۲۵ ساله (نسلی که با گوشی موبایل بزرگ شده است)، سه مورد زیر بررسی شد:

۱. میزان استفاده از گوشی موبایل

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

در این بخش از شرکت‌کنندگان خواسته شد فعالیت‌هایی را که با گوشی موبایل‌شان انجام می‌دهند، مانند ارسال پیام، جست‌وجو در اینترنت، بازدید از شبکه‌های اجتماعی، چت کردن، بازی و مکالمه، مشخص کنند. سپس به میزان تکرار هریک از این فعالیت‌ها، از ۱ تا ۵ امتیاز بدهند.

۲. میزان وابستگی به گوشی

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

این مورد به بررسی ویژگی‌هایی که سبب وابستگی فرد به آن می شود در دو بعد اضطراب ناشی از جداماندن و تمایل به دمِ‌دست نگه‌داشتن گوشی می‌پردازد. از شرکت‌کنندگان خواسته شد مشخص کنند دو عبارت زیر تا چه اندازه درمورد آنها صدق می‌کنند:

-گوشی من حتی شب‌ها کنارم  است.

-ترجیح می‌دهم درباره‌ی موضوعات ناخوشایند، تلفنی صحبت کنم نه رودررو.

۳. ماهیت وابستگی فرد

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

در این مرحله، برای سنجش میزان وابستگی اضطراب‌آور و فرار از وابستگی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد ۱۸ عبارت را بخوانند و مشخص کنند هرکدام از آن عبارات تا چه میزان درموردشان صدق می‌کند. مثال‌های زیر، دو مورد از آنها هستند:

وقتی کسی خیلی با من صمیمی می‌شود، عصبی می‌شوم.

به نظرم وقتی به آدم‌ها نیاز داری، هیچ‌وقت دردسترس نیستند.

این آزمون افراد را در دو طبقه‌ی «وابسته‌ی مضطرب» و «گریزان از وابستگی» دسته‌بندی کرد.

ماهیت وابستگی فردی و وابستگی به گوشی

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

نتیجه‌ی کلی این پژوهش نشان داد جوانان تا اندازه‌ای به گوشی موبایل وابسته هستند. بیشتر آنها گوشی‌شان را دمِ‌دست نگه می‌دارند و در‌صورت جداماندن از آن دچار اضطراب می‌شوند! این نوع وابستگی به‌دلیل «سادگیِ برقراری ارتباط با دیگران از طریق گوشی» نیست.

نتیجه‌ی دیگر این بود که در برخی افراد ترس جداماندن از گوشی ممکن است نشانه‌ی نیاز شدید به برقراری ارتباط باشد. به‌عبارتی، از نظر افرادی که به سطح بالایی از وابستگی اضطراب‌آور دچار هستند، مهم‌ترین ویژگی گوشی موبایل این است که ارتباط با دیگران را به‌سادگی ممکن می‌کند. دم ‌ِدست نگه ‌داشتن گوشی برای تمام شرکت‌کنندگان به یک اندازه اهمیت داشت ولی افراد وابسته‌ی مضطرب با هدفِ «ارتباط دائمی با دیگران» گوشی‌ خود را کنار خود نگه‌می‌دارند.

نتیجه‌ی نهایی این بود که میان نوع استفاده از گوشی موبایل و وابستگی اضطراب‌آور، ارتباطی وجود دارد. افراد وابسته‌ی مضطرب به‌جای مکالمه‌ی صرف با گوشی‌شان، بیشتر از اپلیکیشن ها و شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌کنند. البته این ممکن است به‌ این خاطر باشد که امروزه تعداد تماس‌های تلفنی کلا کاهش یافته است.

وابستگی به موبایل در زنان و مردان

زنان، بیشتر برای مکالمه و ارسال پیام و با هدف برقراری ارتباط با دیگران از گوشی‌شان استفاده می‌کنند؛ این با نتیجه‌ی دیگر مبنی بر استفاده‌ی بیشتر زنان از گوشی با هدف اجتماعی‌تر بودن نیز هم‌سو و موافق است. در برابر آن، مردان بیشتر برای کسب اطلاعات و بازی کردن از گوشی موبایل استفاده می‌کنند. شاید دلیل وابستگی بیشتر زنان به گوشی موبایل این است که آنها از گوشی بیشتر برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. بنابراین احتمال وابستگی زنان به گوشی موبایل نسبت به مردان بیشتر است.

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

منبع : لینک

چرا نمی توانیم یک لحظه گوشی موبایل را کنار بگذاریم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.