هفت مشکل رایج دندان و بهترین روش های درمانی آنها

خلاصه:

شاید شما دوست نداشته باشید ولی دندان ها می توانند برای شما مشکل ساز شوند.در واقع ما دندان هایمان را به عنوان عضوی از بدن که زنده هستند و کار می کنند در نظر نمی گیریم ولی آنچه که حقیقت دارد این است که آنها دارای  اعصاب و بافت های زنده می باشند. دهان ما می تواند مکانی مناسب برای رشد باکتری های مفید و مضر باشد …

  تشخیص این هفت مشکل رایج در دندان ها بسیار راحت  است. اما آیا درمان و رفع این مسائل هم به راحتی تشخیص آنها هست یا خیر؟

شاید شما دوست نداشته باشید ولی دندان ها می توانند برای شما مشکل ساز شوند.در واقع ما دندان هایمان را به عنوان عضوی از بدن که زنده هستند و کار می کنند در نظر نمی گیریم ولی آنچه که حقیقت دارد این است که آنها دارای  اعصاب و بافت های زنده می باشند. دهان ما می تواند مکانی مناسب برای رشد باکتری های مفید و مضر باشد .آنها در هر جایی و زمانی کاملا فعال اند.با در نظر گرفتن این نکته، آیا باز هم از شنیدن این جمله که دندان های شما می تواند برایتان دردسر ساز شود تعجب خواهید کرد یا خیر؟

در طول روز، دندان ها تحت شرایط سختی قرار می گیرند، فعالیت هایی مانند گاز زدن، جویدن، ساییدن، صحبت کردن و از طرفی بالا رفتن سن و پیری نیز می تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد. جهت حفظ سلامتی دندان ها، نیاز است تا مراقبت هایی در مقابل صدمات احتمالی انجام شود. این مراقبت ها می تواند شامل، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، معاینه منظم توسط دندانپزشک و همچنین داشتن  یک رژیم غذایی سالم باشد.با این وجود، گاهی اوقات مشکلات دندانی حتی در بیمارانی که مراقبت های دندانپزشکی  را به طور کامل نیز انجام می دهند وجود دارد.

هفت مشکل رایج دندان

در اینجا به برخی از مشکلات رایج دندان ها و راه های درمان آن می پردازیم:

۱.پوسیدگی

پوسیدگی زمانی رخ می دهد که باکتری موجود در پلاک دندان (palque)  فرصت کافی برای ماندن روی سطح دندان را در اختیار داشته است. این باکتری اسیدی را تولید می کند که به تدریج مینای دندان را خورده و باعث ایجاد حفره در آن می شود. فعالیت این باکتریها  به ویژه پس از خوردن قندها و نشاسته بیشتر است. برای جلوگیری از این اتفاق ، انتخاب رژیم غذایی مناسب نیز توصیه می گردد. احتمال گسترش پوسیدگی کاملا به سبک زندگی بستگی دارد. هرچه شما بیشتر  بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، احتمال کمتری دارد تا از پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان رنج ببرید . با این حال، افراد مسن و کودکان کمی بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا مینای دندان آنها آسیب پذیرتر است. اگر در دندان های کودک حفره ای ایجاد شود، به محض این که دندان های دائمی رشد کنند، جایگزین دندان های پوسیده می شوند، اما این بدین معنا نیست که معاینات دندانپزشکی برای آنها ضرورتی ندارد.

بهترین روش ممکن برای مقابله با ایجاد پلاک روی دندان، پیشگیری از آن است. وقتی حفره دندان به علت پوسیدگی ایجاد می شود تنها انتخاب این است که به دندانپزشک مراجعه کرده و آن را پر کنید. برای پیشگیری از پوسیدگی مسواک بزنید، نخ دندان بکشید،به طور منظم توسط دندانپزشک تحت معاینه قرار بگیرید و از خوردن بیش از حد غذاهای شیرین پرهیز کنید.

چنانچه برای درمان پوسیدگی و حفره ی ایجاد شده در دندان اقدام نکنید، می تواند منجر به یک عفونت یا آبسه شود. این شرایط می تواند درد و ناراحتی زیادی را برای فرد فراهم نماید. به همین دلیل است که روش های درمانی به موقع ضروری هستند، این روش ها می توانند به صورت پر کردن استاندارد، روکش و یا کشیدن دندان باشد. قانون دندانپزشکی بیان می کند که کشیدن دندان باید همیشه به عنوان آخرین راه حل در دستور کار قرار بگیرد، بنابراین دندان های پوسیده و حفره دار به ندرت کشیده می شوند.

 

۲.بیماری لثه (پریودنتیت)

بیماری لثه یک عفونت باکتریایی است که از طریق تجمع پلاک در دهان ایجاد می شود. باکتری در بافت لثه و پیوندی که دندان را در جای خود قرار می دهد، باعث ایجاد ساییدگی می شود. بیماری لثه دارای پنج مرحله است و  این به این معنی است که زمان کافی برای جلوگیری از پیشرفت این مشکل برای بیماران  وجود دارد.

در مراحل اولیه ورم لثه و پریودنتیت خفیف، علائم این بیماری هنوز هم می تواند با مراقبت های دندانپزشکی مناسب و درمان فوری از عفونت های جدی پس از آن جلوگیری کرد. هنگامی که بیماری به سمت مراحل سوم و چهارم می رود، درمان بسیار دشوار می شود، بنابراین افراد نباید فرصت را از دست بدهند و بهتر است به سرعت برای درمان دست به کار شوند.

امروزه، بیش از نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا در معرض برخی از انواع بیماری ها و یا عفونت لثه هستند. افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، افرادی هستند که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، مسواک نمی زنند و نخ دندان نمی کشند. بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مزمن قرار دارند.

اگر لثه ها در روز بیش از یک بار خونریزی می کنند، باید با یک دندانپزشک مشورت کنید. این مورد از علائم اصلی ورم لثه است.

 

۳.عفونت دندان (عفونت ریشه)

این اتفاق زمانی رخ می دهد که قسمت انتهای ریشه ی دندان آلوده به باکتری شده و  عصب ها و بافت های پالپی داخل دندان را درگیر کرده است. اگر دچار چنین مشکلی شدید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. شکاف عمیق، شکستگی یا حفره ممکن است منجر به عفونت شود.

عفونت شدید ریشه موجب ایجاد بیماری های دردناک می شود و به شکل تورم های بسیر ناخوشایندی خود را نشان می دهند. با این حال، آبسه ها معمولا تنها زمانی اتفاق می افتند که عفونت ریشه به حالت جدی تری تبدیل شده باشند.

تنها راه حل  برای درمان عفونت دندان، درمان مناسب کانال ریشه ی آن است. این درمان، یک درمان کاملا پیچیده و طولانی است، بنابراین چند ساعت طول می کشد تا به انجام برسد. این عمل به درناک بودن مشهور است، اما واقعیت چیز دیگری است چرا که از بی حس کننده های قوی برای انجام این کار استفاده می شود و بیمار دردی را احساس نخواهد کرد.

لطفا بخش دوم این مقاله را دنبال کنید.

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دندانپزشکی

هفت مشکل رایج دندان

منبع: لینک

دیدگاه ها غیرفعال است