پلاگ دندان

پلاک دندان

پلاگ دندان

پلاک دندان

 چقدر در مورد روش های جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان ها می دانید؟

تشکیل پلاک دندان در واقع جزئی از واقعیات زندگی است؟!! همه با آن مواجه خواهند شد!

این ماده ی چسبنده حاصل تجمع باکتریها است. اگر این ماده ی لزج برای مدت زمان طولانی  روی دندانها باقی بماند، به دندان ها و لثه آسیب جدی وارد می کند. در واقع آنها موجب خوردگی دندان ها و بیماری های لثه شده و در کل دندان ها را ضعیف می کند. پنج گام مهم برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندان بدین شرح زیر می باشد:

گام ۱: حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.

شما می دانید که باید این کار را در طول روز انجام دهید ولی  چند بار باید آن را تکرار کرد؟

روزانه دو بار دندانهای خود را مسواک بزنید. از یک مسواک با برس نرم و یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. پرفسور    Gurenlian  از بخش بهداشت دهان و دندان دانشگاه ایداهو می گوید:” دو بار در روز مسواک زدن در وهله اول مانع از تشکیل پلاک می گردد و دوم این که هر پلاک در حال شکل گیری را نیز نابود می کند، مطمئن شوید که تمام مناطق دهان خود را، از جمله دندانها، لثه و زبان را با مسواک تمیز کنید. این عمل باید در حدود ۲ دقیقه طول بکشد”.

برای اطمینان بیشتر :

-مسواک خود را در زاویه ۴۵ درجه به لثه های خود بکشید.

– در حین مسواک زدن، از حرکات ملایم و دایره ای  استفاده کنید.

-سطوح بیرونی و داخلی  دندان ها در دهان را با دقت مسواک بزنید.

-زبان خود را نیز مسواک بزنید تا باکتری های موجود روی سطح آن از بین برود.

– در هر نوبت دو دقیقه ی کامل را به مسواک زدن اختصاص دهید.

 

گام ۲: بین دندانها را تمیز کنید

دندان های شما تنها مکانی است که پلاک ها در آنجا تجمع می یابند.آنها در فضای بین دندان ها پنهان می شوند و استفاده از نخ دندان و … می تواند کلید رفع آنها باشد.آتوشا پاتل می گوید: ” مسواک زدن به تنهایی نمی تواند باعث نابودی پلاک های دندان شوند.”حداقل باید یک بار در طول روز از نخ دندان استفاده کرد.استفاده از نخ دندان ممکن است خیلی راحت نباشد، اما تمیز کردن روزانه ی فواصل بین دندانها می تواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت دهان و دندانهای شما بگذارد.اگر نخ کشیدن دندانها برایتان سخت است، از دندانپزشک خود را در مورد برس ها و مسواکهای بین دندانی، مکملهای نخ دندان مانند فلاس تریدر، گیره ی نخ دندان، سوپر فلاس، جرم گیر آبی واترپیک و یا دستگاه هایی که با هوا فواصل بین دندانها را تمیز می کنند، راهنمایی بگیرید.شما می توانید بعد از مسواک زدن یا قبل آن این کار را انجام دهید ولی حتما آن را انجام دهید!

 

گام ۳: استفاده از یک دهانشویه

توجه داشته باشید محلولهای شستشو دهنده ی دهان با دهان شویه ها متفاوت اند. پرفسور Gurenlian می گوید: محلول شستشوی دهان برای خوشبو کردن دهان استفاده می شود اما دهانشویه ی ضد عفونی کننده، در واقع به کاهش میزان باکتری های موجود در دهان کمک می کند. برخی از دهانشویه ها حاوی الکل هستند که می تواند دهان شما را خشک کنند، استفاده از آنها برای پیشگیری از پلاک مناسب نیستند و به هیچ عنوان توصیه نمی شوند چرا که بزاق به حفظ سلامت دهان کمک می کند و دهان خشک می تواند منجر به ایجاد نوعی پلاک شده که تمیز کردن آن به مراتب دشوارتر  است. استفاده از دهانشویه پس از مسواک زدن و نخ دندان به تنهایی، از ایجاد پلاک جلوگیری می کند. استفاده از دهانشویه بمدت ۳۰ ثانیه دو بار در روز توصیه می شود. در این باره حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

گام ۴:  از مصرف مواد غذایی شیرین و چسبنده جدا پرهیز کنید.

وقتی غذاها و یا خوراکی های شیرین مصرف می کنید باکتری ها خودشان را به آنها رسانده و از شکر موجود در آن تغذیه می کنند. هر چه غذای شما شیرین تر باشد، هنگام مسواک زدن باید با میزان باکتری های بیشتری هم مقابله کنید!!! غذاهای حاوی اسید و شکر می توانند موجب پوسیدگی دندان ها شوند. بدترین دشمنان دندان های ما عبارتند از:

  1. -مواد غذایی حاوی نشاسته مانند چیپس و نان ها
  2. -آبنبات های چسبنده که به دندان های شما می چسبند.
  3. -نوشابه های گازدار
  4. – الکل

جدا کردن  مواد غذایی چسبنده مانندآبنبات ها از دندانها بسیار سخت است. برخی از غذاهای شیرین و نشاسته ای مضرترین مواد غذایی برای دندانها هستند. اگر نتوانید مواد قندی را از دندان های خود پاک کنید، مدت کوتاهی پس از خوردن آنها ، پلاکها از مواد قندی استفاده کرده و سبب ایجاد پوسیدگی دندانها می شوند. هر چه سریع تر بتوانید مواد غذایی بخصوص مواد قندی را از دندانهای خود پاک کنید، احتمال ایجاد حفره در دندانهایتان کمتر می شود.

 

گام ۵: مراجعه به دندانپزشک

داشتن یک دندانپزشک خانوادگی که با وضعیت دندانها و سایر بیماریهای شما آشنایی داشته باشد، به شما کمک می کند تا با مشکلات کمتری در طول زمان مواجه شوید. با مراجعه ی منظم به دندانپزشک ، می توانید از وجود نشانه ها و علائم بیماریهای دهان و دندان خود، به موقع آگاه شده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی انجام دهید. برای اکثر افراد تنها دو بار در سال مراجعه به دندانپزشک کفایت می کند اما در صورت وجود مشکلات زمینه ای، دندانپزشک شما تعداد معاینات را برای شما افزایش خواهد داد.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دندانپزشکی

منبع : لینک

دیدگاه ها غیرفعال است