سلامتی دهان و دندان چه رژیم غذایی توصیه می شود؟

هرآنچه که می‌خوریم، تأثیرات اجتناب‌ناپذیری بر دهان و دندان های ما باقی می‌گذارد. در واقع رژیم غذایی مناسب می‌تواند باعث بهبود سلامت دندان‌ها و لثه گردد و همچنین از پوسیدگی و بیماری های مرتبط با آن جلوگیری نماید.

همانطور که یک رژیم غذایی سالم با میوه‌ها، سبزی‌ها، مواد پروتئینی، و چربی‌های غیر اشباع قابل دستیابی است، بعضی مواد غذایی نیز وجود دارند که می‌توانند سلامت دهانی شما را بهبود قابل توجهی ببخشند.

دندان‌ها و کلسیم

همۀ ما در دوران کودکی دربارۀ کلسیم و فواید آن در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها شنیده‌ایم. کلسیم ماده‌ای حیاتی در دوران کودکی و نوجوانی است، دقیقاً زمانی که دندان‌هایتان در حال شکل‌گیری هستند. این ماده حتی پس از درآمدن آخرین دندان عقل شما هم، اهمیت زیادی دارد.

یک رژیم غذایی با مقدار مناسب کلسیم می‌تواند از در برابر پوسیدگی از دندان‌ها مقداری محافظت کند. و زمانی که یک رژیم غذایی دارای کلسیم کمتر از حد لازم است، بدن این مادۀ معدنی را از استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گیرد و تأمین می‌کند، که این امر سبب افزایش ریسک پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. در مطالعه‌ای در مجلۀ پریودنتولوژی، اثبات‌شده افرادی که میزان دریافت کلسیم آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلی‌گرم است تقریباً دو برابر سایر مردم به التهاب شدید لثه، یا به بیماری لثه، بیشتر از آن‌هایی که میزان دریافتی مناسبی دارند، مبتلا می‌شوند،

استخوان فک، به میزان بیشتری به کمبود کلسیم حساس است. این استخوان ممکن است با کمبود کلسیم دچار ضعف شود، که این موضوع  می‌تواند دلیلی برای از دست دادن دندان‌ها شود و امکان بیماری لثه را نیز افزایش دهد.

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) میزان کلسیم دریافتی روزانۀ مناسب برای زنان جوان‌تر از ۵۰ سال و مردان با هر سنی را ۱٫۰۰۰ میلی‌گرم، و ۱٫۲۰۰ میلی‌گرم برای زنان بالای ۵۰ سال تعیین کرده است.

کلسیم در لبنیاتی نظیر شیر، پنیر، دوغ؛ در ماهی‌ها شامل ساردین‌های با استخوان و ماهی قزل‌آلا؛ و همچنین در بعضی سبزیجات مانند کلم بروکلی نیز وجود دارد.

خوردن دو تا چهار وعده از لبنیات در روز می‌تواند کمک مناسبی برای رسیدن به میزان مناسب کلسیم برای بدن شما باشد.

دندان‌ها و ویتامین سی (C)

بدن ما برای بازسازی بافت‌های پیوندی و مقاومت در برابر عفونت به ویتامین سی نیازمند است. نتایج پژوهشی در دانشگاه ایالتی نیویورک در شهر بوفالو، نشان داد افرادی که کمتر از میزان توصیه‌شدۀ ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم در روز ویتامین سی دریافت می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر از کسانی که سه برابر آن میزان را مصرف می‌کردند، به التهاب لثه یا جینجیویت (gingivitis) مبتلا می‌شوند. جینجیویت متعادل‌ترین نوع بیماری‌های بافت‌های اطراف دندان است، و سبب التهاب، ورم، قرمزی و همچنین خون‌ریزی آسان لثه‌ها می‌شود.

مصرف مرکبات حتی به مقدار کم (نظیر پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی) یا یک کیوی در روز تأمین‌کنندۀ ویتامین سی مورد نیاز روزانه برای بدن است.

دندان‌ها و میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات ترد  مثل سیب، گلابی، کرفس و هویج، به دو دلیل برای دندان‌هایتان عالی هستند:

-ساختار ترد مانند یک شوینده برای دندان‌ها عمل می‌کند؛ بخشی از باکتری‌ها را که ممکن است سبب تولید پلاک دندانی شوند، حذف می‌کند.

-این خوردنی‌ها به جویدن بیشتری نیاز دارند که همین امر باعث تولید میزان بیشتری بزاق که تا حدودی خنثی‌کنندۀ باکتری‌هاست، می‌ گردد.

دندان‌ها و چای

همانطور که می دانید چای سبب رنگ ‌گرفتن دندان‌ها می‌شود، پژوهشگران دانشکدۀ دندان‌پزشکی دانشگاه ایلینویز ثابت کردند که ترکیباتی در چای سیاه موجود است که می‌توانند سبب نابودی یا سرکوب رشد باکتری‌های موجود در پلاک دندانی شوند، که در نتیجه به جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه می‌انجامد.

دندان‌ها و آب

نوشیدن مقدار کافی آب با شستن باکتری‌ها و همچنین بقایای غذاهایی که منبع تغذیۀ باکتری‌هاست، به بهداشت دهان کمک می کند. البته که آب‌های آشامیدنی دارای فلوراید (مانند آب لوله‌کشی‌شدۀ شهری و آب‌های معدنی حاوی فلوراید) مناسب‌ هستند و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می‌کنند.

غذاهایی که سلامت دهان و دندان را به خطر می‌اندازند:

تنقلات قندی، مخصوصاً شکلات‌های سفت و یا چسبنده که به دندان می‌چسبند، در ابتدای لیست غذاهای مضر هر دندان‌پزشکی برای شما هستند! نوشیدنی‌های شیرین گازدار مثل نوشابه، از دو طریق به دندان ضرر می‌زنند! مخلوطی از اسیدها و قند…

حتی غذاها و نوشیدنی‌هایی که برای سلامت دهانی شما مفیدند، قند دارند؛ مثل شیر. صرف نظر از آنچه می‌خورید نخ دندان و مسواک بعد از آن بسیار مهم هستند؛ یا حداقل بعد از هر وعده دهانتان را با آب بشویید!

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دندانپزشکی

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.