داروها و مسکن های دیسک گردن

داروها و مسکن های دیسک گردن

خلاصه:

احساس درد در ناحیه ی گردن یکی از نشانه های اصلی دیسک گردن یا دیسک سرویکال است. داروهای مختلفی از مسکن ها تا داروهای ضد التهابی همانند استروئیدها می توانند در کاهش درد گردن در حین معالجه این مشکل مورد استفاده قرار بگیرند از جمله: استامینوفن یا تیلنون، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مسکن های مخدر و …

احساس درد در ناحیه ی گردن یکی از نشانه های اصلی دیسک گردن یا دیسک سرویکال است. در این بیماری دیسک ما بین مهره ها در قسمت گردن دچار فتق یا تخریب می گردد و گاهی اوقات اعصاب را درگیر و تحت فشار زیادی قرار می دهد.

داروهای مختلفی از مسکن ها تا داروهای ضد التهابی همانند استروئیدها می توانند در کاهش درد گردن در حین معالجه این مشکل مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به میزان درد گردن و نوع دیسک گردن ممکن است این داروها به تنهایی یا همراه با فیزیوتراپی یا درمان های دیگر مورد استقاده قرار بگیرند.

داروهایی که معمولا برای درمان دیسک گردن تجویز می شود و مورد استفاده ی بیماران قرار می گیرد عبارتند از:

استامینوفن یا تیلنون

استامینوفن معمولا جزو داروهای رده ی اول در درمان ناشی از دیسک گردن قرار دارد. اما در عین حال که استامینوفن جزو داروهای در دسترس و بدون نیاز به نسخه ی پزشک است ولی باید در استفاده از آن جانب احتیاط را نیز رعایت کرد چرا که کاملا هم بی خطر نیست. طبق پژوهش های انجام شده استفاده ی مداوم از استامینوفن می تواند به کبد آسیب برساند. برای حصول اطمینان از عدم صدمات و عوارض جانبی این دارو حتما دستورالعمل را با دقت تمام مطالعه کنید و بیشتر از دوز مجاز تجویز شده توسط پزشک یا روی لیبل دارو استفاده نکنید.

از نوشیدن مشروبات الکلی همزمان با مصرف استامینوفن جهت به حداقل رساندن آسیب وارده به کبد جدا پرهیز کنید. همچنین ممکن است استامینوفن یکی از ترکیبات دارویی بدون نسخه ی دیگر باشد. بنابراین همیشه به بر بچسب داروها دقت کافی داشته باشید که از عدم استفاده ی بیش از حد از استامینوفن جلوگیری شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

ایبوپروفن( مورتین، ادویل) و ناپروکسن ( آلیو) جزو داروهای اصلی در کاهش درد و التهابات ناشی از دیسک گردن هستند. همانند استامینوفن بسیاری از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در دسترس اند و نیازی به نسخه ی پزشک ندارند ولی این داروها هم باید با احتیاط کامل مورد استفاده قرار بگیرند.

این داروها می توانند عوارض بسیار جدی مثل خونریزی و زخم های معده و روده و آسیب به کبد و کلیه ها شود بویژه اگر به صورت طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این داروها مرتبط با احتمال خطر حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی هستند.

بازدارنده های Cox-2  همانند سلبرکس نسل جدیدی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند که دریافت آنها از داروخانه ها نیاز به نسخه ی پزشک دارد. این داروها ممکن است عوارض جانبی کمتری برای سیستم هضم و جذب بدن داشته باشند.

بسیار مهم است که در مصرف این داروها نیز برچسب روی آن را قبل از مصرف با دقت مطالعه و بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک یا برچسب دارو استفاده نکرد. همچنین باید از استفاده از داروهای NSAIDs  همراه با برخی داروهای دیگر به منظور جلوگیری از تداخل دارویی و مضرات احتمالی پرهیز کرد . بیمار باید با پزشک معالج درباره ی همه ی داروهایی که استفاده می کند مشورت نماید. بویژه در صورتی که سن بیمار بالای ۶۵ سال است یا دچار مشکلات کبدی یا کلیوی است باید حتما در استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی محتاط باشند. پزشک معمولا با توجه به فواید و مضرات این داروها ، استفاده یا عدم استفاده از این داروها را توصیه می کند.

مسکن های مخدر

مخدرها همانند کدئین ها ، هیدروکودون ، اوکسی کودن می توانند باعث کاهش درد به مقدار قابل توجه گردند. مخصوصا در مواردی که درد شدید است و داروهای غیر مخدر نیز نمیتوانند روی آن موثر باشند. همچنین در این موارد ترامادول  که یک داروی بی حسی مخدر است می تواند موثر واقع گردد. با این حال استفاده از این داروها باید با احتیاط زیاد صورت بگیرد چون آنها می توانند عوارضی همچون خواب آلودگی ، تهوع ، یبوست و تنگی نفس شوند. همچنین در صورت عدم توجه به دستورالعمل مصرف ، این داروها می توانند منجر به اعتیاد فرد به آنها شوند. بهترین روش استفاده از این داروها تنها به مدت یک یا دو هفته تحت نظر و راهنمایی پزشک می باشد.

استروئیدها

استروئیدها مثل پردنیزون باعث کاهش التهابات می شوند. اگر چه این داروها می توانند به صورت خوراکی مورد استفاده ی بیماران قرار بگیرد ولی گاهی اوقات در درد دیسک گردن به صورت مستقیم در ناحیه ی دردناک نیز تزریق می شود. پژوهش ها نشان می دهد این داروها به صورت کوتاه مدت درد گردن را آرام می کنند ولی اثر بخشی آنها در دردهای مزمن ، مشخص نیست. از جمله شایع ترین عوارض جانبی تزریقات استروئیدی ، عفونت ، سردرد و خونریزی است‌. اثرات جانبی استروئیدهای خوراکی که کلا مورد استفاده قرار نمی گیرند عبارتند از افزایش وزن، در مواردی بالا رفتن فشار خون و پوکی استخوان است.

شل کننده های عضلانی و داروها و مسکن های دیسک گردن

باسلوفن و سایر شل کننده های عضلانی ، گرفتگی و سفتی عضلات را کاهش می دهند. برخی مطالعات نشان دهنده ی موثر بودن این داروها در چند روز اول پس از آسیب جدی به گردن است‌ . در هنگام استفاده از این داروها باید به اثرات جانبی آنها مانند خواب آلودگی، وابستگی به مصرف دارو و احتباس ادراری اشاره داشت. بهترین روش استفاده از این داروها به صورت کوتاه مدت و تحت نظر پزشک است.

داروهای ضد تشنج و داروها و مسکن های دیسک گردن

اگر چه این داروها توسط سازمان نظارت بر دارو آمریکا یا همان FDA  برای درمان تشنج تایید شده اند ولی این داروها همانند گاباپنتین ، کارمازپین و پرگابالین  ممکن است در کاهش درد گردن مرتبط با عصب در این ناحیه موثر باشند. درباره ی میزان تاثیر این داروها روی گردن درد اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی اعتقاد بر این است که این داروها در نحوه ی درک و دریافت درد توسط مغز موثر هستند. اثرات جانبی این داروها می تواند شامل سر گیجه ، خواب آلودگی ، مشکلات بینایی و استفراغ باشد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی شامل آمی تریپلین و نورتریپتلین نیز ممکن است در کاهش درد مزمن گردن کمک کننده باشد. همچنین امکان دارد تاثیر این داروها به چندین هفته وقت نیاز داشته باشد. از جمله عوارض این داروها شامل خواب آلودگی، خشکی دهان ، یبوست و احتباس ادراری است.

داروها و مسکن های دیسک گردن

منبع : لینک

داروها و مسکن های دیسک گردن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.