بیماری اختلال دو قطبی

بیماری اختلال دو قطبی و اختلال مصرف الکل

اختلال دو قطبی

خلاصه:

افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند، بیشتر دچار علائم سوء مصرف الکل می شوند.حدود ۴۵ درصد از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به اختلال مصرف الکل نیز مبتلا هستند.اگر بیش از حد الکل بنوشید، خطر بروز حالت جنون یا افسردگی در شما افزایش می یابد.اختلال دو قطبی با نوسانات…

مرور کلی

افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند، بیشتر دچار علائم سوء مصرف الکل می شوند.حدود ۴۵ درصد از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به اختلال مصرف الکل نیز مبتلا هستند.اگر بیش از حد الکل بنوشید، خطر بروز حالت جنون یا افسردگی در شما افزایش می یابد.اختلال دو قطبی با نوسانات شدید خلقی همراه است. نوشیدن الکل معمولا این نوسانات خلقی را افزایش می دهد.تمام این شرایط ممکن است باعث شود که فرد دست به خودکشی بزند.

 ارتباط بین بیماری اختلال دوقطبی و اختلال مصرف الکل

پژوهشگران ارتباط آشکاری را بین اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل نیافته اند، اما احتمالاتی را در مورد آن داده اند که عبارتند از:

-زمانی که سوء مصرف الکل ابتدا ظاهر می شود، می تواند منجر به بروز اختلال دو قطبی شود. هر چند شواهد علمی در رابطه با این تئوری وجود ندارد.

-افراد مبتلا به اختلال دو قطبی برای بهبود علائم خود، به ویژه علائم مربوط به جنون، به سمت مصرف الکل روی می آورند.

-افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دارای رفتارهای بی پروا و جسورانه هستند و این رفتار با مصرف الکل در ارتباط می باشد.

اگر به هر دو اختلال دچار هستید، بسیار مهم است که کدام اختلال ابتدا در شما به وجود آمده است. اگر ابتدا اختلال سوء مصرف الکل در شما تشخیص داده شده، سرعت بهبودتان بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر افرادی که ابتدا به اختلال دو قطبی دچار شده اند، بیشتر با علائم مربوط به مصرف الکل و اختلال دو قطبی درگیر خواهند بود.در بین افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مردها بیشتر از زنان به سمت مصرف الکل روی می آورند.

بیماری اختلال دوقطبی و انواع آن
اختلال دوقطبی با تغییرات شدید خلق. نوشیدنی همراه است. الکل اغلب می تواند این تغییرات خلقی را نیز بغرنج نماید. در ایالات متحده، اختلال دوقطبی در حدود ۲.۶ درصد از جمعیت آن را تحت تاثیر قرار داده است. نوع اختلال دو قطبی با توجه به علائم آن قابل تشخیص است.

انواع بیماری اختلال دو قطبی:

بیماری اختلال دو قطبی نوع ۱:

نوع ۱ اختلال ترکیبی از اوج بالا و پایین اختلال می باشد. فرد باید حداقل دارای یک وضعیت جنون باشد تا پزشک اختلال دو قطبی نوع ۱ را تشخیص دهد. پس از حالت جنون، فرد دچار افسردگی می شود. این دو حالت آنقدر شدید هستند که لازم است فرد بیمار بستری شود.

بیماری اختلال دو قطبی نوع ۲:

نوع دوم این اختلال شامل قسمت جنون می شود. فرد باید حداقل دچار افسردگی اصلی باشد تا پزشک اختلال دو قطبی نوع ۲ را در وی تشخیص دهد. حالت افسردگی ۲ هفته یا بیشتر طول می کشد. به علاوه فرد قبلا نیز دچار حالت افسردگی شده که حداقل ۴ روز طول کشیده است. حالت جنون یا هیپومانیک در اختلال دو قطبی نوع ۲ دارای شدت کمتری است.

چگونه بیماری اختلال دو قطبی و اختلال سوء مصرف الکل تشخیص داده می شود؟

اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل تا حدی مشابه هم هستند. هر دو در افرادی بروز می کند که دارای سابقه خانوادگی این اختلال هستند. در افراد مبتلا به یکی از این دو اختلال مواد شیمیایی که مربوط به تنظیم خلق و خو هستند، به درستی کار نمی کنند. محیط نیز بر روی فرد و تمایل وی به مصرف الکل تاثیر می گذارد.

برای تشخیص اختلال دو قطبی، پزشک سابقه پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و در مورد تمام علائم با وی صحبت می کند. به علاوه یک معاینه کامل بر روی بیمار انجام می شود تا تمام شرایط احتمالی دیگر نیز رد شوند.

برای تشخیص اختلال مصرف الکل پزشک در مورد عادت ها و چگونگی واکنش بدن به مصرف الکل سوالاتی می پرسد. به علاوه سوء مصرف الکل به سه دسته خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می شود.

درمان بیماری اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل

پزشک معمولا این دو اختلال را به صورت مجزا تشخیص داده و درمان می کند. به همین دلیل افراد مبتلا به هر دو اختلال ممکن است درمان کامل مورد نیاز را نیز دریافت نکنند. حتی در زمان بررسی این دو اختلال هم محققان هر کدام را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دهند.

پزشک ممکن است یکی از سه راهبرد زیر را برای درمان اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل پیشنهاد دهد:

-هر مشکل را یک به یک برطرف کنید. معمولا مشکلی که فشار بیشتری به بیمار می آورد در اولویت است. در اکثر موارد اختلال مصرف الکل در اولویت قرار می گیرد.

-هر دو اختلال را همزمان اما به طور مجزا درمان کنید.

-رسیدگی و درمان مشکلات را ترکیب کنید.

بسیاری از افراد روش سوم را به عنوان بهترین روش در نظر می گیرند. اما در مورد چگونگی ترکیب درمان اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل تحقیق زیادی انجام نشده است.

محققان دریافته اند که ترکیبی از مصرف دارو یا گروه درمانی روش موثری برای درمان اختلال دو قطبی می باشد. برای درمان سوء مصرف الکل نیز گزینه های زیادی وجود دارد، از جمله درمان رفتار شناختی و تنظیم برنامه های مرحله ای.

و در پایان:

اگرمبتلا به  اختلال دوقطبی هستید، باید از نوشیدن الکل جدا اجتناب کنید. الکل می تواند تمام علائم بیماری را تشدید کند و این بسیار خطرناک است.

اگر مبتلا به اختلال دوقطبی ، اختلال مصرف الکل یا هر دو هستید، با پزشک خود درباره ی شیوه های درمانی که مناسب شماست مشورت کنید.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.