انواع بیماری های لثه

انواع بیماری های لثه چیست؟ راه های درمان آنها

انواع بیماری های لثه

 

خلاصه:

ژنژیویت خفیف ترین شکل بیماری پریودنتال است، دراین بیماری لثه ها قرمز رنگ و متورم شده و به آسانی دچار خونریزی می شوند. معمولا این بیماری در این مرحله ،موجب ناراحتی خاصی برای فرد نمی شود و یا ناراحتی بسیار کمی ایجاد می کند. تورم لثه اغلب به دلیل بهداشت ناکافی و نامناسب دهان ایجاد می شود، ژنژیویت با درمان تخصصی و مراقبت های صحیح دهان و دندان در منزل کاملا قابل درمان است. عواملی که ممکن است در ایجاد التهاب الثه یا ژنژیویت دخیل باشند عبارتند از …

اگر تورم لثه درمان نشود می تواند به بیماری التهابی پیشرفته پریودنتیت و در نهایت به ازدست دادن دندانها و سایر مشکلات منجر گردد. در اینجا به برخی انواع بیماری های لثه می پردازیم.

ژنژیویت یا ورم لثه

ژنژیویت خفیف ترین شکل بیماری پریودنتال است، دراین بیماری لثه ها قرمز رنگ و متورم شده و به آسانی دچار خونریزی می شوند. معمولا این بیماری در این مرحله ،موجب ناراحتی خاصی برای فرد نمی شود و یا ناراحتی بسیار کمی ایجاد می کند. تورم لثه اغلب به دلیل بهداشت ناکافی و نامناسب دهان ایجاد می شود، ژنژیویت با درمان تخصصی و مراقبت های صحیح دهان و دندان در منزل کاملا قابل درمان است.

عواملی که ممکن است در ایجاد التهاب الثه یا ژنژیویت دخیل باشند عبارتند از: دیابت، استعمال دخانیات ، بالا رفتن سن، داشتن زمینه ی ژنتیکی بیماری ها و شرایط سیستمیک، استرس و اضطراب،  داشتن تغذیه ی نامناسب در دوره ی بلوغ، نوسانات هورمونی ، بارداری، اعتیاد به مواد مخدر، عفونت HIV و استفاده از داروهای خاص.

پریودنتیت

اگر التهاب لثه یا ژنژیویت در فرد درمان نشود پیشرفت کرده و به پریودنتیت تبدیل می شود. با گذشت زمان پلاک می تواند گسترش یافته و به زیر لثه رسیده و کم کم رشد کند، سموم تولید شده توسط باکتری ها و پلاک سبب تحریک لثه ها می شود. این سموم باعث واکنش التهابی مزمن می شود که در آن بدن علیه خود وارد عمل شده و بافت ها و استخوان حمایت کننده از دندان را تخریب و نابود می سازد. لثه از دندان جدا می شود، فضاهایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شود که باعث ایجاد عفونت می شوند. همانطور که بیماری پیشرفت میکند این فضاها عمیق تر شده و موجب می شود  بافت بیشتری از لثه و استخوان تخریب گردد. غالبا این فرآیند تخریبی دارای نشانه های بسیار خفیف است. در نهایت دندان ها شل شده و حتی ممکن است از محل خود خارج شوند.

انواع مختلفی از پریودنتیت وجود دارد، معمول ترین آنها عبارتند از:

پریودنتیت مهاجم 

در افرادی این بیماری بروز می کند که به جز این بیماری از نظر سایر جنبه های بالینی سالم هستند. ویژگی های رایج این بیماری عبارتند از: از دست رفتن سریع اتصالات و تخریب استخوان و سابقه ی خانوادگی ابتلا به این عارضه.

پریودنتیت مزمن

این بیماری در اثر التهاب بافت های حامی دندان و پیشرفت کاهش چسبندگی و از بین رفتن اتصالات و استخوان ها بروز می کند. این نوع پریودنتیت ، شکل غالب پریودنتیت است و ویژگی آن ایجاد فضاهای بین دندان ها و لثه ها یا عقب رفتگی و تحلیل لثه ها می باشد. پریودنتیت حاد در افراد بالغ شایع است ولی این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد. از بین رفتن  اتصالات معمولا به تدریج  پیشرفت کرده ولی پیشرفت سریع نیز می تواند اتفاق بیفتد.

پریودنتیتی که نشانه ی وجود یک بیماری سیستمیک است. 

این عارضه ،اغلب اوقات در سنین جوانی رخ می دهد. بیماری سیستمیکی مانند بیماری قلبی ، بیماری تنفسی و دیابت با این صورت از پریودنتیت نیز همراه است.

بیماری پریودنتیت نکروزینگ

پریودنتیت نکروزینگ نوعی بیماری عفونتی است که ویژگی بارز آن نکروز بافت لثه و لیگامان پریودنتال و استخوان آلوئولار است . معمولا این ضایعات در افرادی با شرایط سیستمیک مانند مبتلایان به عفونت HIV، سوء تغذیه و سرکوب سیستم ایمنی دیده می شود.

 

صفحه اصلی سایت

منبع : لینک


جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای اعتلای سطح دانش و مهارت های عملی دندان پزشکان و دستیاران کنار دندانپزشک اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ترمیمی و زیبایی – ایمپلنت های دندانی – ارتودنسی اندودانتیکس نوین – پروتزهای ثابت و متحرک – پریو دندانپزشکی اطفال – کراون لنت – جراحی دندان های نهفته و نیمه نهفته (عقل) – لیزر – دندانپزشکی دیجیتال و دستیار کنار دندان پزشک مقدماتی و تخصصی با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.