افسردگی چیست ؟ مواد غذایی مانع افسردگی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
  • نظرات : بدون دیدگاه

افسردگی چیست

افسردگی چیست ؟ مواد غذایی مانع افسردگی

افسردگی چیست

خلاصه:

شیر منبع غنی از ویتامین D  است، اگر مقدار کمی از این ماده ی غذایی فوق العاده را مصرف می کنید ممکن است شما با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی مواجه شوید. بر طبق نتایج حاصل از مطالعه ای که در کشور نروژ انجام شد محققان دریافتند افرادی که از مکمل های حاوی ویتامینD استفاده می کردند نسبت به آنهایی که آن را مصرف نمی کردند کمتر افسرده و نگران بودند. شیر دوست ندارید؟ به جای آن می توانید در رژیم غذایی خود از…

شیر

شیر منبع غنی از ویتامین D  است، اگر مقدار کمی از این ماده ی غذایی فوق العاده را مصرف می کنید ممکن است شما با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی مواجه شوید. بر طبق نتایج حاصل از مطالعه ای که در کشور نروژ انجام شد محققان دریافتند افرادی که از مکمل های حاوی ویتامینD استفاده می کردند نسبت به آنهایی که آن را مصرف نمی کردند کمتر افسرده و نگران بودند. شیر دوست ندارید؟ به جای آن می توانید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی سرشار از ویتامین D همچون غلات، آبمیوه ها و ماهی کنسرو شده نیز استفاده کنید.

بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی پروتئینی به نام تریپتوفان است که بدن از آن برای ساخت سروتونین استفاده می کند. محققان می گویند سروتونین، نوعی ماده ی شیمیایی موجود در مغز است که نقش مهم و کلیدی را در رابطه با افسردگی ایفا می کند. در حقیقت ، برخی از داروهای ضد افسردگی با هدف قرار دادن مغز نیز از سروتونین استفاده می کنند. مصرف گوشت مرغ و سویا می تواند به اندازه ی گوشت بوقلمون نیز موثر واقع شوند و با افسردگی بجنگند.

آجیل ها

آجیل ها سرشار از سلنیوم هستند که از بدن شما در برابر ذرات کوچک و آسیب زننده ای به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. نتایج یک مطالعه حاکی از این است که افراد جوان با عدم مصرف کافی از این ماده ی غذایی موثر در رژیم غذایی نسبت به بقیه ،بیشتر خود را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می دهند.

هر چند محققان نگفته اند که مقدار پایین سلنیوم در بدن فرد ، او را مستعد ابتلا به افسردگی می کند. مصرف تنها یک آجیل ، تقریبا نیمی از نیاز بدن شما را در طول روز به مواد آلی تامین می کند، بنابراین در مقدار مصرف آنها باید دقت کرد. سایر مواد غذایی حاوی سلنیوم عبارتند از برنج قهوه ای، دانه ی آفتابگردان و غذاهای دریایی.

هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن است .همچنین کدو تنبل، اسفناج ، سیب زمینی شیرین و طالبی از جمله منابع غنی بتاکاروتن نیز محسوب می شوند. در واقع مطالعات نشان داده اند که ارتباطی بین مصرف این ماده ی غذایی و کاهش ریسک ابتلای فرد به افسردگی وجود دارد.در واقع شواهد این موضوع را به اثبات نرسانده اند که مصرف آن از بروز افسردگی جلوگیری می کند و اگر بیش از مقدار لازم مصرف شود به بدن آسیبی وارد نمی کند‌‌.

صدف

این غذای دریایی منبع خوبی از ویتامین B-12  است. بر اساس برخی مطالعات ، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی با سطوح پایین دریافت ویتامین B-12  از رژیم غذایی، احتمال ابتلا به افسردگی را در خود افزایش می دهند.کمبود این ویتامین می تواند به علت فقدان ماده ای به نام s-adenosylmethionine  یا  SAM  باشد . مغز برای پردازش سایر مواد شیمیایی که روی خلق و خو تاثیرگذار هستند به این ماده نیاز دارد. از دیگر منابع غذایی که سرشار از ویتامین B-12  هستند میتوان به شیر و تخم مرغ نیز اشاره کرد.

قهوه

یک نوشیدنی کافئین دار مانند قهوه میتواند به شما کمک کند تا بیشتر احساس شادابی و سر زندگی کنید. اما اگر شما مبتلا به افسردگی پس از زایمان و یا اختلال پانیک هستید برخی مطالعات نشان داده اند که با مصرف نوشیدنی های کافئین دار، علائم آن  تشدید خواهد شد. پژوهشگران می گویند مصرف روزانه یک فنجان قهوه ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد ولی در مورد آن مطمئن نیستند.

سبزیجات

سبزیجات برگی حاوی فولات هستند که سلول های مغز شما برای داشتن عملکردی صحیح و مقابله در برابر افسردگی به آن نیاز دارند. تولیدکنندگان مواد غذایی در ایالات متحده ی آمریکا، برنج و ماکارونی را با این ویتامین که با عنوان B9   نیز شناخته می شود ، غنی می کنند. عدس ، لوبیا و مارچوبه نیز از منابع غنی این ویتامین است.

ماهی سالمون

در حالت کلی، ماهی ها و غذاهای دریایی حاوی چربی های غیر اشباع و اسیدهای چرب امگا3 هستند که با مصرف این مواد غذایی احتمال ابتلای آنان به افسردگی کاهش می یابد. در واقع امگا ۳ به سلول های مغز کمک می کند تا مواد شیمیایی که بر خلق و خوی شما تاثیرگذار هستند را ترشح کند. نتایج چند مطالعه نشان داده است که سطح امگا ۳ در بدن افراد مبتلا به افسردگی نسبت به بقیه پایین تر است.

افسردگی چیست

منبع : لینک

افسردگی چیست