ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان و همه چیز در مورد آن

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان و همه چیز در مورد آن

اگر فرزند شما دندان های کج شده یا فک ناهمتراز داشته باشد ممکن است زمان آن رسیده باشد که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

یک  ارتودنتیست در عالی ساختن لبخند شما با استفاده از لوازم ارتودنسی تخصص دارد، مانند:

باندها

براکت

سیم ها

هدگیرها

گره های لاستیکی

نگهدارنده ها

انواع بریس ها و لوازم آن

تعداد زیادی لوازم دندانپزشکی مورد استفاده امروزه وجود دارد. اما بریس ها هنوز ابزار اصلی برای صاف کردن دندان ها و اصلاح طرز قرار گیری  ناهموار دندان ها در کودکان است. بریس ها با وارد آوردن فشار به دندان ها و فک ها کار می کنند تا آنها را به موقعیت مطلوب منتقل کند.

بریس ها دیگر سیم های فلزی براق دهانی چند سال قبل نیستند. در حال حاضرگزینه های بسیاری در دسترس است.

دندان ها قبلا به طور کامل سیم کشی می شدند. اما امروز، براکت به طور مستقیم به سطح هر دندان اتصال دارد. در برخی از افراد آنها در پشت دندان ها قرار می گیرند، و باعث می شود که آنها کمتر قابل توجه باشند.

بریس ها از موادی مانند:

استیل ضد زنگ

سرامیک

پلاستیک

ترکیبی از مواد

ساخته شده است. این می تواند یک ظاهر روشن و یا به رنگ دندان به بریس ها بدهد. در صورتی که مناسب باشد، سیم ها را می توان از موادی مانند نیکل تیتانیوم یا مس-تیتانیوم ساخت. این مواد ممکن است به مدت طولانی تری نسبت به سیم های استیل های ضد زنگ دوام داشته باشند و به تنظیمات کمتری نیاز داشته باشند.

اکنون tray های نامرئی  در دسترس است که می تواند بدون استفاده از بریس ها و سیم کشی دندان ها را صاف کند.

Tray های نامرئی ممکن است برای افرادی که نیاز به ارتودنسی ساده دارند انتخاب شوند. این روش ازtray های سفارشی، روشن و قابل جابجایی استفاده می کند که به دندان ها فشار می آورد و به تدریج آنها را به موقعیت صحیحشان منتقل می کند. این درمان اغلب هزینه بیشتری نسبت به بریس رایج دارد.

 

سایر لوازم مورد استفاده در ارتودنسی عبارتند از:

TADs: دستگاه های لنگر موقت (TADs)، مینی پیچ هایی هستند که ۶ تا ۱۲ میلی متر طول و ۱.۲ تا ۲ میلیمتر قطر دارند. در صورت نیاز، ممکن است به طور موقت به استخوان در دهان فیکس شوند تا یک نقطه ثابت فراهم کند که به منظور حرکت دندانها فشار اعمال کند. TADs اجازه کنترل دندان به صورت قابل پیش بینی تری را می دهد و  در درمان ارتودنسی رایج تر هستند.

باندهای لاستیکی: نوارهای لاستیکی elastics نیز نامیده می شوند. آنها برای جابجایی دندان ها و فک ها در موقعیت دلخواه مورد نیاز هستند. شما می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بسیاری از بچه ها رنگ مدرسه خود را انتخاب می کنند و یا در طول تعطیلات دهان خود را تزئین می کنند (به عنوان مثال، نارنجی و سیاه و سفید برای هالووین).

هدگیر: در برخی از افراد استفاده از آنها می تواند مفید باشد. این دستگاه از یک طرف به بریس و از طرف دیگر به عقب سر وصل میشود و می تواند برداشته شود. مانند با نوارهای لاستیکی ،هدگیر نیز زمانی استفاده می شود که به نیروی اضافی برای حرکت دندان ها و فک ها مورد نیاز باشد اگر به هد گیر نیاز باشد، معمولا فقط در شب هنگام خواب و یا در خانه استفاده می شود.

Retainers: Retainers یا نگه دارنده ها برای نگه داشتن دندان در محل هنگامی که بریس ها حذف می شود استفاده می شود. مستقر شدن دندان هایتان در موقعیت جدید شان، زمان می برد. با پوشیدن یک نگهدارنده، می توانید مانع ازجابجایی دندان ها شوید. برخی از نگهدارنده ها ممکن است قابل جابجایی باشند. بعضی دیگر ثابت هستند و پشت دندان های شما اتصال دارند. برخی از نگهدارنده ها از سیمهای پلاستیکی و فلزی ساخته شده است و برخی دیگر از لاستیک ساخته شده اند. و مانند بریس ها، نگهدارنده ها می توانند شکل خاصی داشته باشند اگر شما بخواهید. نگهدارنده های درخشان در تاریکی یا نگهدارنده ها با یک تصویر سفارشی وجود دارند.

 

آیا یک دندانپزشک می تواند به جای ارتودنتیست درمان ارتودنسی را انجام دهد؟

بله بسیاری از دندانپزشکان در دوره های ارتودنسی آموزش دیده اند. با این حال، اگر کار ارتودنسی بیشتری لازم باشد، بهتر است که یک ارتودنتیست را ببینید. یک متخصص ارتودنسی دارای دو تا سه سال آموزش پیشرفته ارتودنسی و آموزش خارج از دانشکده دندانپزشکی است. او متخصص صاف کردن دندان ها، اصلاح فک های ناهمتراز و مشکلات فک است.

 

چه موقع کودکم باید یک ارتودنتیست را ببیند؟

دندانپزشک شما می تواند زمان  ارزیابی یک متخصص ارتودنسی را به شما بگوید. انجمن آمریکایی ارتودنتیست ها و انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کنند همه کودکان باید در سن ۷ سالگی بع به منظور ارتودنسی ارزیابی شوند. در این سن، ارتودنتیست می تواند مشکلات کوچک را با رشد فک و ظهور دندان های جدید شناسایی کند. اکثر بچه ها بین سن های ۹ تا ۱۴ ساله شروع به ترمیم فعال می کنند.

ارتودنتیست ها توصیه می کنند مشکلات دندانی را در حالی که کودک شما هنوز در حال رشد است، اصلاح کنید. هنگامی که رشد می کنند، درمان ممکن است طول بکشد و نیاز به کار گسترده ای داشته باشد.

 

سنی که کودک می تواند ارتودنسی انجام دهد چه سنی است؟

زمانی که کودکان نیاز به ارتودنسی دارند، هیچ سن مشخصی وجود ندارد. برنامه درمان به نیازهای فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، بچه هایی که دارای شکاف در کامشان هستند، قبل از در آوردن اولین دندانشان ارتودنسی را دریافت می کنند.

سایر کودکان ممکن است از سن ۶ یا ۷ سال شروع به درمان کنند، حتی اگر تمام دندان های کودکی خود را از دست نداده باشند. هدف از درمان اولیه، جلوگیری از توسعه مشکلات بیشتر است. که یک محیط بهتر برای نیش زدن و درآمدن و رشد دندان های دائمی فراهم می کند.

اکثر بچه هایی که نیاز به ارتودنسی اولیه دارند، برای تکمیل روند هماهنگی دندان و فک ، نیاز به ترمیم یا کار اضافی دارند. اما اگر درمان ارتودنسی در همان اول به پایان برسد، میزان کار ممکن است به میزان قابل توجهی کمتر شود.

 

آیا بریس آسیب می رساند؟

“صدمه” ممکن است کلمه بیش از حد قوی باشد. اما فرزند شما ممکن است در هنگام اولین استفاده از بریس، زمانی که آنها تنظیم می شوند یا هنگامی که شروع به استفاده از وسایل جدید مانند نوارهای لاستیکی و یا هدگیر کند، احساس ناراحتی داشته باشد.

هر گونه درد یا ناراحتی را می توان با مصرف ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (تیلنول) کاهش داد. همچنین اگر سیم، براکت ها یا نوارها دهان کودک شما را تحریک کند، دندان پزشک شما می تواند موم خاصی را برای پوشش مناطق تیز فراهم کند.

 

آیا امکان بروز آلرژی وجود دارد؟

بله بعضی از مردم به استیل ضد زنگ آلرژی دارند. وقتی این اتفاق می افتد، می توان از مواد دیگر استفاده کرد. افراد نیز می توانند به دستکش های لاتکس که توسط ارتودنت و دستیاران استفاده می شود حساس باشند. اگر فرزند شما حساسیت به لاتکس داشته باشد، به دندانپزشک خود بگویید که دستکش های غیر لاتکس استفاده کند.

بریس ها گاهی می توانند لثهای کودک را تحریک کنند، و این موجب تورم می شود. این یک واکنش آلرژیک نیست، اما چیزی است که نیاز به مراقبت والدین دارد.

 

چه غذاهایی برای کودکانی که دارای ارتودنسی هستند، محدود شده است؟

بریس ها ظریف هستند. شکستن بخشی از آن می تواند دندان ها را در جهت اشتباه حرکت دهد و درمان را طولانی تر کند. هر چیزی که سخت، چسبناک و یا جویدنی باشد نباید خورده شود، از جمله:

یخ

آجیل

ذرت بو داده

آبنبات

آدامس

آبنبات جویدنی، مانند کارامل

 

چه مدت نیاز است فرزند من از بریس استفاده کند؟

طول درمان متفاوت است. این به مشکل ، چگونگی همکاری فرزند شما، و رشد کودک شما بستگی دارد. به طور معمول، اکثر افراد از ۱۸ تا ۳۶ ماه به ترتیب از بریس استفاده می کنند.

 

چه مدت کودکم نیاز به پوشیدن یک نگهدارنده دارد؟

به طور ایده آل، کودک شما باید همیشه یک نگهدارنده داشته باشد، حتی اگر فقط یک شب در هفته باشد. البته این ممکن است عملی نباشد. دندان ها مانند بقیه بدن در حال تغییر هستند. هنگامی که فرزند شما پوشیدن نگهدارنده را متوقف کند ، تغییرات کمی در دندان ها انتظار می رود.

 

صفه اصلی سایت

منبع : لینک

ارتودنسی کودکان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.