خستگی

خستگی

خلاصه:

پس از مصرف قرص های خواب انتظار می رود که احساس خواب آلودگی و خستگی به فرد دست بدهد ولی برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است باعث احساس خستگی شوند. در واقع ، خستگی و خواب آلودگی از شایع ترین عوارض جانبی مصرف داروهای با نسخه و بدون نسخه است. داروها مواد شیمیایی موجود در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند و به همین خاطر باعث بروز احساس خستگی در فرد می شوند. اعصاب از آنها برای انتقال پیام ها به یکدیگر استفاده می کنند.  برخی از آنها …

 

داروهایی که باعث خستگی می شوند

پس از مصرف قرص های خواب انتظار می رود که احساس خواب آلودگی و خستگی به فرد دست بدهد ولی برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است باعث احساس خستگی شوند. در واقع ، خستگی و خواب آلودگی از شایع ترین عوارض جانبی مصرف داروهای با نسخه و بدون نسخه است.

داروها مواد شیمیایی موجود در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند و به همین خاطر باعث بروز احساس خستگی در فرد می شوند. اعصاب از آنها برای انتقال پیام ها به یکدیگر استفاده می کنند.  برخی از آنها میزان هوشیاری یا خواب آلودگی شما را کنترل می کنند.

 

داروهایی که باعث خستگی می شوند.

از رایج ترین داروهایی که باعث بروز احساس خستگی در فرد می شوند عبارتند از:

آنتی هیستامین ها یا داروهای ضد حساسیت: مانند دیفن هیدرامین، برم فنیرامین، هیدروکسی زینو مکلوزین. بعضی از این آنتی هیستامین ها را در داروهای خواب آور نیز استفاده می کنند.

داروهای ضد افسردگی: یکی از انواع داروهای ضد افسردگی که با نام داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای نیز شناخته می شوند باعث احساس خواب آلودگی و خستگی می شوند.بعضی از آنها بیشتر از بقیه باعث بروز این حالات می شوند ازقبیل: آمی تریپتیلین، دوکسپین، ایمی پرامین و تریمیپرامین.

داروهای ضد اضطراب و استرس:بنزودیازپین هایی مانند آلپرازولام(زاناکس)،کلونازپام(کلونوپین)، دیازپام(والیوم) و لورازپام (آتیوان) با توجه به دوز مصرف ، از چند ساعت تا چندین روز ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی و ضعف گردد.

داروهای فشار خون:داروهای مسدود کننده بتا مانند آتنولول،متوپرولول تارترات، متوپرولول سوکسینات و پروپرانولول هیدروکلراید ،با کاهش ضربان قلب باعث ایجاد احساس خستگی در فرد می شود.

داروهای درمان سرطان:انواع دارو درمانی بیماری سرطان به علت تغییر در سطح پروتئین و هورمون ها می تواند باعث خستگی بیش از حد فرد شود. از آنجایی که مکانیزم عملکرد این داروها از بین بردن سلول های سرطانی است ممکن است به دیگر سلول ها نیز آسیب هایی وارد شود . بدن در این شرایط انرژی بیشتری را صرف جایگزینی و پاک سازی سلول ها می کند و موجب می شود تا فرد احساس کمبود انرژی نماید.

داروهای گوارش: داروهایی که برای کنترل حالت تهوع مصرف می شوند یا باعث جلوگیری از استفراغ می شوند یا اسهال را درمان می کنند باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در فرد می گردد.

شل کننده عضلات: بیشتر شل کننده های عضلات مستقیما روی عضلات تاثیر نمی گذارند و به جای آن  با تاثیر روی اعصاب مغز و نخاع، باعث شل شدن عضلات می شوند. تاثیر این داروها روی دستگاه عصبی باعث خستگی شما می شود. از جمله داروهای شل کننده عضلات متداول می توان به کاریزوپرودول و سیکلوبنزاپرین نیز اشاره کرد.

داروهای مسکن اپیوئیدی: اپیوئیدها همانند مواد شیمیایی طبیعی که بدن برای کنترل درد تولید می کند عمل می کنند و با نام اندورفین شناخته می شوند. از رایج ترین این داروها مورفین، اکسی مورفون، استامینوفن،اکسی کدون، و استامینوفن، هیدروکدون می باشند.

داروهای صرع و تشنج:داروهای صرع و تشنج با نام آنتی کانوالسانت شناخته می شوند و می توانند روی سلول های مغز و مواد شیمیایی که آنها برای ارسال پیام استفاده می کنند، اثر گذار باشند. برخی از این داروها همان داروهایی هستند که برای درمان اضطراب استفاده می شوند مثلا بنزودیازپین. دیگر داروهای رایج ضد تشنج کاربامازپین، فنوباربیتال، فنیتوئین، توپیرامات و اسید والپروییک هستند.

چه باید کرد

اگر دارویی که مصرف می کنید باعث ایجاد نگرانی  در شما شده است، مصرف آن را متوقف نکنید. می توانید با روش های دیگری با عوارض جانبی آن مقابله کنید و سطح انرژی خود را افزایش دهید:

-انجام ورزش هایی مانند حرکات کششی یا پیاده روی سریع

-نفس های عمیق بکشید.

-کمی کافئین مصرف کنید مثلا چای یا قهوه

اگر داروهای بدون نسخه مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید آیا نوع غیر خواب آور آن نیز وجود دارد. البته باید اطمینان پیدا کنید که داروی جدید با داروهای دیگرشما تداخلی نداشته باشد.
پزشک می تواند به روش های زیر به شما کمک کند تا از احساس خستگی ناشی از مصرف دارو نجات پیدا کنید:

-داروی شما را تغییر دهد.

-دوز دارویی شما را کم یا زیاد کند.

-به شما بگوید داروی خود را در زمان دیگری مثل شب ها قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید.

-داروی دیگری به جای آن تجویز کند تا احساس هشیاری و بیداری را به شما برگرداند.

توجه: بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی که هشیاری شما را افزایش می دهد، استفاده نکنید.

 

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.