باکلوفن

باکلوفن

خلاصه:

باکلوفن جهت درمان گرفتگی های عضلانی ناشی از شرایط خاص همچون مولتیپل اسکلروز یا ام اس، آسیب یا بیماری های نخاعی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با شل کردن عضلات به رفع این مشکل در بیماران کمک می کند. باکلوفن را میتوان به صورت خوراکی  و یا از راه دهانی به همراه غذا یا بدون آن و طبق تجویز پزشک، معمولا سه بار در روز مصرف کرد.جهت کاهش ریسک ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است دارو را با دوز کم شروع و به تدریج آن را افزایش دهد. بر طبق دستور پزشک، درمان را دنبال نمایید. دوز دارو …

 

 همه چیز در مورد باکلوفن

باکلوفن جهت درمان گرفتگی های عضلانی ناشی از شرایط خاص همچون مولتیپل اسکلروز یا ام اس، آسیب یا بیماری های نخاعی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با شل کردن عضلات به رفع این مشکل در بیماران کمک می کند.

 

نحوه مصرف باکلوفن

باکلوفن را میتوان به صورت خوراکی  و یا از راه دهانی به همراه غذا یا بدون آن و طبق تجویز پزشک، معمولا سه بار در روز مصرف کرد.جهت کاهش ریسک ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است دارو را با دوز کم شروع و به تدریج آن را افزایش دهد. بر طبق دستور پزشک، درمان را دنبال نمایید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود. دوز خود را بیشتر از آنچه تجویز شده است مصرف نکنید و دفعات مصرف را افزایش ندهید.

باکلوفن را به صورت مرتب استفاده کنید تا از تمامی مزایای آن بهره مند شوید. برای این که مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز آن را در زمان مشخصی مصرف کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود  قطع نکنید. در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو بعضی از شرایط ممکن است وخیم تر گردد.همچنین ممکن است علائم ترک مانند توهم و تشنج را تجربه کنید. برای جلوگیری از این واکنش ها، پزشک ممکن است دوز را به تدریج کم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید .

اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عوارض جانبی باکلوفن

با مصرف باکلوفن خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، خستگی، سردرد، اختلال در خواب، حالت تهوع، افزایش ادرار یا یبوست ممکن است رخ دهد. چنانچه هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد و یا بدتر شد، فورا پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را به این دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.
در صورت وجود اختلالات جدی،همچون:  تغییرات ذهنی و خلقی مانند سردرگمی، افسردگی، توهم، به پزشک خود اطلاع دهید.
واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. در عین حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شُدید مانند بثورات پوستی، خارش، تورم مخصوصا در صورت ، زبان وگلو، سرگیجه شدید،دشواری در تنفس، فورا به پزشک مراجعه نمایید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی می تواند چگونگی عملکرد داروها را تغییر دهند یا ریسک ابتلا به عوارض جانبی جدی را در فرد افزایش دهد.فهرستی از همه ی داروهای مورد استفاده از جمله داروهای تجویزی ،غیر تجویزی و محصولات گیاهی،تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود بدهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.
در صورت مصرف داروهای دیگری که باعث ایجاد خواب آلودگی می شوند مانند مسکن های درد اپیوئیدی یا داروهای ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم، سایر آرامبخش های عضلانی مانند کاریوپروتول، سیکلوبنزاپرین و آنتی هیستامین مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین،به پزشک خود اطلاع دهید.
لیبل روی همه ی داروهای خود مانند داروهای حساسیت ، سرفه و سرماخوردگی را بررسی کنید چون ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی شوند. از داروساز در مورد نحوه استفاده مطمئن از داروهاجویا شوید.

 

مصرف دوز بالا

در صورتی که دوز بالایی از این دارو مصرف شود، باید هر چه سریع تر با مرکز مسمومیت یا اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نمایید.

 

توجه:

باکلوفن را به بقیه افراد برای مصرف ندهید. این کار غیر قانونی است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو تنها برای وضعیت فعلی شما تجویز شده و بعد از اتمام دوره مصرف از آن برای شرایط دیگری استفاده نکنید، مگر این که با دستور پزشک باشد.

 

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.