رشته بیوتکنولوژی پزشکی

رشته بیوتکنولوژی پزشکی و یا زیست فناوری پزشکی یکی از رشته های کنکور کارشناسی ارشد و دکتری وزارت بهداشت می باشد. این رشته با هدف تولید و یا ارتقاء تولید محصولات بیوتکنولوژی مانند فراورده های دارویی و دیگر متابولیت ها بوجود آمده است. در کشور ما بیوتکنولوژی روند رو به رشدی را داشته و روز به روز شاهد پیشرفت تولید محصولات بیوتکنولوژی هستیم. برای مثال تولید فراورده های دارویی و پزشکی که از طریق میکروارگانیسم ها و دیگر سلول های جانوری تولید می شود در گروه محصولات بیوتکنولوژی قرار میگیرد. این رشته نیازمند یادگیری کامل لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی را نیاز دارد.

داوطلبانی که علاقه زیادی را به پژوهش در حوزه علوم زیستی و تولید محصولات زیستی را دارند می توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند. یکی از نیازمندی های رشته بیوتکنولوژی پزشکی دارا بودن ذهن خلاق به منظور ارئه روش های جدید تولید محصولات بیوتکنولوژیک می باشد و داوطلبان این رشته بایستی علاقه زیادی برای ادامه تحصیل در رشته زیست فناوری پزشکی را داشته باشند.

در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، پذیرش رشته بیوتکنولوژی از طریق دفترچه مربوط به گروه علوم آزمایشگاهی 1 انجام می پذیرد. در این گروه رشته های بیوشیمی بالینی و ژنتیک انسانی نیز قرار دارند که به دلیل اختلاف در ضرایب مربوط به هر درس از یکدیگر متمایز می شوند.

رشته های زیست شناسی( کلیه گرایش ها)، کلیه کارشناسی های علوم پزشکی، بیوتکنولوژی، مهندسی زیست فناوری کشاورزی، علوم آزمایشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تجربی، دکتری عمومی پزشکی، داروسازی و دامپزشکی و کارشناسی و کارشناسی ارشد( داروسازی خارج از کشور) می توانند در آزمون ارشد بیوتکنولوژی پزشکی شرکت نمایند.

رشته زیست فناوری پزشکی در کنکور ارشد وزارت بهداشت دارای مواد درسی بیوشیمی با ضریب 1، سلولی و مولکولی با ضریب 4، میکروب شناسی با ضریب 1 و زبان انگلیسی با ضریب 2 است.

این رشته در مقطع ارشد در سطح کل کشور حدود 100 نفر پذیرش را در دوره های روزانه و بین الملل داشته و یکی از رشته های پرطرفدار در کنکور ارشد وزارت بهداشت محسوب می شود. رقابت در رشته بیوتکنولوژی پزشکی کنکور ارشد وزارت بهداشت بسیار بالا بوده و داوطلبان برای قبولی در این رشته می بایست درصد بالایی از کلیه دروس را بدست آورد.

 

بیوتکنولوژی پزشکی,زیست فناوری پزشکی,ارشد و دکتری وزارت بهداشت,کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت,بیوشیمی بالینی,ژنتیک انسانی

دیدگاه ها غیرفعال است