جرم دندانی و 6 نکته در مورد کنترل و پیشگیری از آن

همانطور که می دانید، مسواک زدن داندان ها، تمیزکردن، نخ کشیدن دندان و شستن آنها با دهان شویه های ضد عفونی کننده، برای پیشگیری از تشکیل جرم دندانی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. آیا می دانید چرا؟

آیا می دانید جرم دندانی چیست؟ چگونه روی دندان هایتان تشکیل می شود و اگر دندان تان جرم بگیرد چه اتفاقی می افتد ؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

جرم دندانی چیست؟

با وجود مراقبت بسیار از دندان هایتان، در دهان شما همواره باکتری هایی وجود دارد. این باکتری ها با پروتئین ها و موادغذایی مخلوط شده و به مادۀ چسبنده ای به نام پلاک دندانی تبدیل می شوند. این پلاک روی دندان هایتان را می پوشاند (حتی اگر دهان و دندان تان را زیاد و با دقت بشویید) و زیر خط لثه شما رفته و به دندان و مواد دندانپزشکی که برای پرکردن دندان استفاده می شود، می چسبند.

هر زمانی که غذا می خورید، باکتری ها اسیدهایی را تولید می کنند که می توانند به مینای دندان آسیب رسانده و منجر به پوسیدگی شوند. اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها، می توانند منجر به التهاب یا عفونت لثه ها شوند، اما اگر به طور منظم پلاک ها را با شستن دندان از بین ببرید می توانید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید. هنگامی که پلاک ها روی دندان تان بمانند، سفت شده و تبدیل به جرم دندانی می شوند. وقتی پلاک ها سفت شده و تبدیل به جرم شوند، فقط دکتر دندانپزشک می تواند آنها را از بین ببرد.

 

جرم های دندانی چگونه بر دندان و لثه ها تاثیر می گذارند؟

جرم های دندانی می توانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را برای تان سخت تر کرده و منجر به ایجاد حفره ها و پوسیدگی دندان شوند.

هر جرمی که در بالای خط لثه هایتان تشکیل می شود، می تواند برای شما شرایط بدی را ایجاد کند، زیرا باکتری های موجود در آن می توانند باعث تحریک و آسیب به لثه هایتان شوند. با گذشت زمان این حالت می تواند منجر به ایجاد بیماری های پیشرونده لثه شود.

خفیف ترین شکل بیماری های لثه، ورم لثه است. اگر مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهان شویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید و به طور مرتب با دندانپزشک ملاقات داشته باشید، می توانید این روند را متوقف یا حتی معکوس کنید. در غیر این صورت، این حالت پیشرفت کرده و جرم ها بین دندان و لثه های شما را پر می کنند و در اثر تجمع باکتری ها در این قسمت ها، عفونت های دندان و لثه ایجاد می شود که به آن التهاب لثه گفته می شود. در این شرایط، سیستم ایمنی شما مواد شیمیایی را برای مبارزه به محل التهاب می فرستد که با باکتری ها مخلوط شده و آنها را نرم می کند؛ این مخلوط می تواند به استخوان ها و بافت هایی که دندان شما را در محل نگه می دارند، آسیب برساند. همچنین برخی مطالعات ارتباطی را بین باکتری های موجود در بیماری های لثه با بیماری های قلبی و دیگر مشکلات سلامتی نشان داده اند.

 

6 نکته در مورد کنترل و پیشگیری از جرم های دندان

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اجازه ندهید جرم های دندانی تشکیل شوند. پس به نکات زیر توجه کنید:

1.به طور منظم دندان های تان را مسواک بزنید.

دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک زدن می تواند از دندان های شما در مقابل تشکیل جرم محافظت کند. ۳۰ ثانیه تمیزکردن دندان دو بار در روز نمی تواند از تشکیل پلاک های دندانی و جرم ها پیشگیری کند. یک مسواک با برس نرم و کوچک انتخاب کنید، به طوری که به راحتی در دهان تان جای بگیرد و قادر به تمیز کردن نقاط دور از دسترس نیز باشد. مطمئن شوید که نقاط دور از دسترس و سطوح پشتی دندان تان نیز به خوبی تمیز می شود. مطالعات نشان داده اند که مسواک های برقی نسبت به نوع دستی ممکن است بهتر بتوانند پلاک های دندانی را از بین ببرند.

2.خمیردندان های کنترل کننده جرم های دندانی و حاوی فلوراید را انتخاب کنید.

این خمیردندان ها می توانند از سفت شدن پلاک های دندانی و تبدیل آنها به جرم پیشگیری کنند. به علاوه، فلوراید می تواند به ترمیم آسیب های واردشده به مینای دندان کمک کند. برخی محصولات حاوی موادی هستند که تری کلوزان نامیده می شوند که می توانند با باکتری های موجود در پلاک های دندانی مبارزه کنند.

3.نخ دندان را فراموش نکنید.

مهم نیست که چقدر خوب مسواک می زنید، کشیدن نخ دندان تنها راه از بین بردن پلاک های بین دندانی است.

4.شستشوی روزانه را از یاد نبرید.

استفاده از یک دهان شویه ی ضد عفونی کننده به طور روزانه به از بین رفتن باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک دندانی می شوند، کمک می کند.

5.رژیم غذایی خود را مورد بررسی قرار دهید.

باکتری های موجود در دهان تان در محیط شیرین و قندی بیشتر رشد می کنند و شما با خوردن این غذاها، این شرایط را برای آنها ایجاد می کنید. این باکتری ها وقتی در معرض این غذاها قرار می گیرند، اسیدهای مضری آزاد می کنند، بنابراین سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف غذاهای شیرین و قند را محدود کنید. هر زمانی که چیزی می خورید، باکتری های دهان تان را نیز تغذیه می کنید! مجبور نیستید مواد غذایی شیرین یا میان وعده نخورید؛ فقط مراقب مصرف بیش از اندازه آنها باشید. مسواک و نوشیدن آب فراوان بین وعده های غذایی را فراموش نکنید.

6.سیگار نکشید.

مطالعات نشان داد که افراد سیگاری یا مصرف کنندگان انواع دیگر محصولات دخانی و یا مواد مخدر بیشتر احتمال دارد که به جرم دندانی دچار شوند.

هنگامی که جرم های دندانی شکل گرفت، تنها یک متخصص دندانپزشک می تواند این جرم ها را از روی دندان تان از بین ببرد. بنابراین هر ۶ ماه به دندانپزشک مراجعه کنید و هرگونه پلاک یا جرم را از بین ببرید تا از مشکلات بیشتری که ممکن است در آینده ایجاد کند، پیشگیری کنید.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دادنپزشکی

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.