بیماری دهان و دندان :شایع ترین بیماری های دهان و دندان (۲)

از دست دادن دندان

از عوامل اصلی از دست دادن دندان ، حفره های دندانی و بیماری های لثه است. آمار جهانی نشان می دهد که حدود ۳۰ درصد از افراد ۷۴-۶۵ ساله دندان های طبیعی ندارند و در واقع از دندان مصنوعی استفاده می کنند.

 

فرسایش دندان ها

این مشکل دهانی زمانی رخ می دهد که اسیدها به مینای دندان آسیب برسانند. علائم و نشانه های فرسایش دندان عبارتند از حساسیت دندان ها و یا مشکلات شدید تر از جمله  شکستگی یا ترک خوردن آنها . فرسایش دندان ها از جمله مشکلات دهانی است که به راحتی میتوان از وقوع آن پیشگیری کرد.

 

ترومای دهانی-دندانی

۱۶-۴۰ درصد از کودکان متعلق به گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال از ترومای دندانی و یا ضربات وارده به دندان ها رنج می برند. مدارس غیر ایمن و زمین های بازی، ورزش، خشونت و یا تصادفات جاده ای اغلب این آسیب را ایجاد می کنند.

 

زخم های دهانی

بسیاری از انواع زخم های دهان موجب ناراحتی و تحریک بافت آن می گردد، از جمله زخم های دهانی عبارتند از تبخال، برفک، آفت و غیره. بهبود زخم های دهان معمولا بیش از دو هفته طول می کشد و پس آن کاملا محو می شوند.

 

سرطان دهان

در اغلب کشورها، از بین هر صد هزار نفر، ده نفر به مبتلا به سرطان دهان هستند. این بیماری بیشتر بین مردان، افرادی با تحصیلات پایین، قشر کم درآمد و افراد مسن، نسبتا بالاتر است. فراوانی بالای سرطان دهان اساسا به مصرف دخانیات و اعتیاد به الکل نشات می گیرد.

 

هالیتوزیس( بوی بد دهان)

هالیتوزیس افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. حدود ۸۵ درصد افراد مبتلا به هالیتوزیس هستند . این مشکل عموما از یک مساله ی مرتبط با دندان حاصل می شود. همچنین بیماری های دهان و دندان، مانند حفره ها، بیماری های پریودنتال(لثه)، باکتری های روی زبان، سرطان دهان و خشکی دهان نیز باعث ایجاد نفس بدبو در فرد می شود.برخی از افراد این مشکل را با استفاده از یک دهانشویه ی مناسب رفع می کنند ولی اگر این مشکل از یک بیماری دهانی-دندانی ناشی شده باشد با این روش نمیتوان آن را برطرف نمود.

اگر از بوی بد دهان خود رنج می برید حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا با تجویز روش های درمانی، عوامل پدیدآورنده ی آن سریع برطرف شوند.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.