دهانشویه ها

دهانشویه ها :همه چیز در مورد آن ها

 

در واقع استفاده از انواع دهانشویه ها به عنوان قسمت مهمی از بهداشت دهان و دندان محسوب نمی گردد. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نسبت به استفاده از این ماده از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند. بسیاری از متخصصین در حوزه ی دندانپزشکی استفاده از این ماده را به عنوان روشی مکمل جهت تمیز کردن دندان ها در کنار مسواک و نخ دندان در نظر می گیرند. اما چرا گاهی اوقات باید از دهانشویه نیز استفاده کرد؟

 

دهانشویه

 

روند روزانه مراقبت از دندان

رژیم مناسب دندانپزشکی باید شامل موارد ذیل نیز باشد:

  • مسواک زدن دندان ها و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید
  • کشیدن نخ دندان
  • استفاده از این ماده
  • کاهش مصرف غذاهای شیرین و انواع شیرینیجات
  • چکاپ منظم توسط دندانپزشک

با دنباله روی از یک برنامه ی منظم موجب می گردد تا دندان های شما تمیز و سالم بمانند و از خطر پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه (پریودنتال) ممانعت به عمل می آورد. با در نظر گرفتن آن باید دندان و لثه های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، از نخ دندان برای پاکیزه نگهداشتن بین دندان ها استفاده نمایید و با استفاده از دهانشویه باقی مانده ی پلاک ها و همچنین باکتری ها را از دهان خود خارج کنید.

پلاک چیست؟

پلاک ها مواد چسبناکی هستند که روی سطح دندان ها ایجاد می شوند و اگر از بین نرود می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه گردد. این مساله حتی می تواند باعث از دست رفتن دندان ها شود. زدن مسواک و کشیدن نخ دندان می توانند در پیشگیری از این مشکل بسیار موثر واقع شوند اما استفاده از دهانشویه فواید بیشتری نیز دارد. نفس را خوشبو می کند.

اگر در مورد این امر که از چه نوع دهانشویه ای استفاده کنید اطمینان کافی ندارید می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید. احتمالا به شما نوع فاقد الکل آن توصیه گردد.

شیوه ی استفاده از دهانشویه

اگر از دهانشویه استفاده می کنید، بهتر است پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن این کار را انجام دهید. مقدار کمی از آن را داخل لیوان بریزید و در دهان خود قرقره کنید تا باقی مانده ی جرم و باکتری از بین بروند.

مشکلات استفاده از دهانشویه

دهانشویه حاوی مقدار بالایی اسیدیته می باشد و می تواند موجب تحریک افرادی که دچار سوزش سر دل و یا ریفلاکس هستند، گردد. اگر از هر کدام از این مشکلات رنج می برید، نوع طبیعی آن را به جای نوع اسیدی برگزینید.

از دیگر مشکلات مرتبط با دهانشویه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی دهان در نوع حاوی الکل
  • ازبین نرفتن باکتری ها در نوع طبیعی
  • رنگ گرفتن دندان ها در صورت استفاده بیش از حد از دهانشویه حاوی فلوراید

انواع دهانشویه

انواع زیادی از دهانشویه ها در بازار موجود است که هر کدام از آنها عملکرد مختلفی دارند. به عنوان مثال دهانشویه ‌های حاوی فلوراید به تقویت دندان ها کمک می کنند، دهانشویه های ضد عفونی کننده که با پوسیدگی دندان مبارزه می کنند و نفس بدبو را نیز برطرف می کنند و دهانشویه‌های گیاهی که فاقد الکل می باشند.

معمولا دهانشویه های موجود در بازار به گروه های زیر دسته بندی می شوند:

  • فلورایدی
  • زیبایی و بهداشتی
  • ضد عفونی کننده
  • طبیعی (گیاهی)
  • مراقبت کامل

دهانشویه‌های فلورایدی

در بین آنها، این نوع نسبت به بقیه شناخته شده تر است. دهانشویه های حاوی فلوراید به تقویت دندان و همچنین افزودن لایه ی حفاظتی در برابر پوسیدگی دندان کمک فراوانی می کند. با این وجود، فلوراید در خمیر دندان و آب شهری نیز موجود است. بنابراین ممکن است مصرف این نوع دهانشویه برای برخی افراد بیش از حد مورد نیاز باشد. مراقب مصرف بیش از حد فلوراید باشید. با وجود مزایای زیادی که دارد، مصرف بیش از اندازه ی آن  با لکه دار شدن دندان ها در ارتباط است.

دهانشویه‌های زیبایی و بهداشتی

دهانشویه های زیبایی همانند دیگر انواع دهانشویه از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت نمی کنند. از این دهانشویه بیشتر برای از بین بردن بوی بد دهان مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع دهانشویه ها دندان ها را تمیز می کنند، اما از خطر پوسیدگی دندان نمی کاهند.

دهانشویه‌های ضد عفونی کننده

دهانشویه های ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین گلوکونات است. این ماده یک ماده شیمیایی است که رشد باکتری را متوقف می کند. این امر برای افراد مبتلا به عفونت دهان بسیار مناسب است. این ماده نفس بدبو را نیز از بین می برد. در عین حال تا حدی در جلوگیری از تشکیل پلاک موثر است اما برای اثربخشی کامل باید در کنار مسواک و نخ دندان استفاده شود.

از استفاده بیش از حد از این نوع دهانشویه بپرهیزید چون سطح بالایی از کلرهگزیدین می تواند رنگ دندان ها را در طولانی مدت تغییر دهد. اما اگر دچار این مشکل شدید، دندانپزشک می تواند مشکل را برطرف کند. از سوی دیگر، این نوع ماده به دلیل دارا بودن الکل، می تواند باعث خشکی دهان و مشکلات مرتبط با آن شود.

دهانشویه‌های طبیعی

دهانشویه ‌های طبیعی فاقد الکل و فلوراید هستند و بسیار شبیه به دهانشویه های معمولی عمل می کنند. بعضی از افراد ترجیح می دهند که از دهانشویه‌های خانگی، مانند ترکیب آب گرم و کمی نمک، در درمان عفونت یا آسیب های دندانی استفاده کنند.

دهانشویه‌های مراقبت کامل

این دهانشویه‌ها حاوی مواد ضد باکتریایی هستند که موجب کاهش پلاک و جلوگیری از بیماری های لثه می شود.

دهانشویه جادویی

شاید در مورد این نوع دهاشویه‌ها کمتر شنیده باشید. این ماده توسط دندانپزشک تجویز می شود و برای درمان زخم دهان و التهاب بافت ها ناشی از مشکلاتی نظیر سرطان استفاده می شود.

این ماده ممکن است حاوی مواد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک هایی مثل تتراسایکلین
  • بیحسی موضعی مثل لیدوکائین
  • گلوکوکورتیکوئیدها جهت کاهش التهاب
  • نستاتین، نوعی ضد قارچ برای درمان موکوزیت دهان
  • مائولکس، آنتی اسیدی برای حفاظت از بافت نرم در دهان

همیشه این نکته را مدنظر قرار دهید که پیش از فکر کردن به برند محصول، به نوع از ماده که نیاز دارید و دلیل استفاده از آن بیشتر توجه کنید. دهانشویه‌ی مناسب برای هر فرد متفاوت است و ممکن است اثرات یکسانی روی همه ی افراد نداشته باشند.

 

صفحه اصلی سایت


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

انواع دهانشویهدهانشویهدهانشویه :همه چیز در مورد آن هادهانشویه جادوییدهانشویه‌های زیبایی و بهداشتیدهانشویه‌های ضد عفونی کنندهدهانشویه‌های طبیعیدهانشویه‌های فلورایدیدهانشویه‌های مراقبت کاملشیوه ی استفاده از دهانشویهمشکلات استفاده از دهانشویه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.