سرطان کولورکتال

۵ نشانه ی سرطان کولورکتال که نباید آنها را نادیده گرفت؟!

سرطان کولورکتال

خلاصه:

سرطان کولون و رکتوم که هر دو با نام سرطان  کولورکتال نیز شناخته می شوند ، سومین سرطان شایع در بین مردان و زنان بوده و هرساله نزدیک به ۵۰ هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست می دهند. سرطان کولون از آنچه که مردم می پندارند شیوع بیشتری داشته و همین عامل باعث می شود که علائم هشدار دهنده را نادیده بگیرند. علائم و نشانه های سرطان کولورکتال به محل آن، میزان پیشرفت سرطان و تاثیر آن بر اعضا و بافت بدن نیز بستگی دارد.یک علامت یا نشانه ممکن است…

 

۵ نشانه ی سرطان کولورکتال که نباید آنها را نادیده گرفت؟!

سرطان کولون و رکتوم که هر دو با نام سرطان  کولورکتال نیز شناخته می شوند ، سومین سرطان شایع در بین مردان و زنان بوده و هرساله نزدیک به ۵۰ هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست می دهند.

سرطان کولون از آنچه که مردم می پندارند شیوع بیشتری داشته و همین عامل باعث می شود که علائم هشدار دهنده را نادیده بگیرند.

علائم و نشانه های سرطان کولورکتال به محل آن، میزان پیشرفت سرطان و تاثیر آن بر اعضا و بافت بدن نیز بستگی دارد.

یک علامت یا نشانه ممکن است به تنهایی برای تشخیص علت آن کافی نباشد ولی چندین علامت موجود ، پزشک را به سمت تشخیص بهتر دلایل بالقوه رهنمون می کند. گاهی اوقات ممکن است علائم سرطان کولورکتال تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده است، خود را بروز ندهند و خود فرد هم متوجه آن نشود. غالبا علائم در سرطان کولورکتال خاموش اند و به همین علت بیماری در مراحل اولیه ، تشخیص داده نمی شود. بر طبق مطالعات و افرادی که سرطان کولون در آنها تشخیص داده شده است، چند نشانه ی اولیه ی عجیب در مورد سرطان کولون  وجود دارد که بهتر است از آنها آگاه باشید.

نشانه ی شماره ی یک:مشکلات گوارشی

افرادی که سرطان کولون در آنها تشخیص داده می شود وقتی به گذشته فکر می کنند، به این موضوع پی می برند که آنها اغلب اوقات با مشکلات گوارشی درگیر بودند. اگر چه فرد ممکن است از صحبت کردن در مورد این مشکلات خجالت بکشد اما این امر از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است که  نشانه های اولیه ی سرطان کولورکتال را نزد خود نگه نداشته و آن را با پزشک خود در میان بگذارید همچون اسهال مزمن ، نفخ ، یبوست و یا ترکیبی از این سه مورد . ممکن است متوجه شوید که احساس می کنید روده یا شکم بطور کامل تخلیه نمی شود و عمل دفع به صورت ناقص اتفاق می افتد و یا مدفوع نازک تر از حد معمول است. اکثر بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال اذعان دارند که در تشخیص قبلی،قبل از انجام آزمایشات و تشخیص سرطان، به آنها گفته شده که مبتلا به کولیت یا سندروم روده ی تحریک پذیر ودیگر مسائل مرتبط با روده هستند.

نشانه ی شماره ی دو:خستگی مفرط و ضعف

افراد به راحتی بین مفهوم دو کلمه ی خستگی مفرط fatigue  و خستگی tired  دچار سردرگمی می شوند. هر فردی ممکن است حین انجام کار و یا فعالیت های شخصی روزمره ، زمانی را دست از کار بکشد و خسته شود. اگر این خستگی با استراحت نیز رفع نشد و شخص پس از استراحت باز هم احساس کوفتگی و خستگی داشت در این حالت به آن خستگی مفرط fatigue  اطلاق می شود.

علاوه بر این در سرطان کولورکتال ، خستگی مفرط و ضعف می تواند نشانه ی ابتلای فرد به دیابت ، کم خونی و بیماری قلبی باشد.

نشانه ی شماره ی سه:گرفتگی عضلات شکمی

اکثر افراد، در طول زندگی خود با دردهای شکمی روبرو می شوند و همانند بسیاری از علائم ، میتواند جزئی و گذرا باشد. این علامت، شایع ترین نشانه ی شرایط غیرسرطانی برای شخص است همچون هموروئید و سندروم روده ی تحریک پذیر. هر چند ، دردهای شکمی که اخیرا شروع شده اند و رفته رفته شدید تر و طولانی تر شوند ، می تواند نشانه ی سرطان باشد.

سرطان کولون در روده ی بزرگ اتفاق می افتد و عادات معمول روده را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییر در عادات روده می تواند منجر به گرفتگی، نفخ و درد  شکمی شده و نشانه ی سرطان کولون باشد.

نشانه ی شماره ی چهار:خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی معمولا از خونریزی روده ی کوچک یا رکتوم  نشات می گیرد و یکی از علائم شایع سرطان کولورکتال بشمار می رود. مشاهده ی خون به رنگ قرمز روشن روی دستمال کاغذی  پس از دفع یا آب صورتی یا قرمز در کاسه ی توالت ، می تواند نشانه های خونریزی مقعد باشد. افراد غالبا ، خونریزی مقعد را به هموروئید نسبت می دهند و همین موجب می گردد تا به دنبال تشخیص اولیه سرطان نروند.

هر فردی با مشاهده ی خونریزی از مقعد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و موضوع را با او در میان بگذارد‌.

نشانه ی شماره ی پنج:کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن ناگهانی ، اغلب نشانه ی چند نوع سرطان از جمله سرطان کولون می باشد. کاهش وزن ناخواسته به کاهش ده پوند یا بیشتر در طول شش ماه یا کمتر و بدون دلیل خاصی اطلاق می شود.سرطان کولورکتال می تواند به روش های مختلف به کاهش وزن ناگهانی بینجامد. شما ممکن است به اندازه ی کافی غذا بخورید اما بیماری می تواند روشی را که بدنتان مواد غذایی را بکار می برد ، تغییر داده و از جذب آنها جلوگیری نماید.

درمان سرطان کولورکتال هم مانند سایر بیماری ها، با تشخیص در مراحل اولیه ، بطور موفقیت آمیز درمان خواهد شد. خوشبختانه ، میزان ابتلا به سرطان کولون طی ده سال گذشته کاهش یافته است و این به خاطر پیشرفت هایی است که در کولونوسکپی و آزمایشات غربالگری سرطان کولون رخ داده است.

بعلاوه با انجام آزمایشات غربالگری، تشخیص علائم و نشانه های شایع سرطان کولورکتال ، می تواند زندگی شما را نجات دهد.

بسیاری از این نشانه ها نادیده گرفته می شوند در حالی که ممکن است زنگ خطری برای شرایط خطرناک در فرد  باشند.

تشخیص سرطان در مراحل اولیه می تواند جان شما را نجات دهد بنابراین بسیار مهم است تا برای تشخیص علائم و نشانه های سرطان کولورکتال آماده باشید. اگر متوجه این علائم در خود شده اید یا تمایل دارید در مورد ریسک  آنها در ابتلا به سرطان کولورکتال اطلاعاتی کسب نمایید ، قرار ملاقاتی را با پزشک خود ترتیب دهید.

 

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.