پریودنتال چیست ؟ مراحل پیشرفت بیماری لثه یا پریودنتال

پریودنتال چیست

بیماری لثه یا پریودنتال تقریبا در ۷۵درصد جمعیت بزرگسالان به چشم می خورد و میتواند افراد را با توجه به میزان پیشگیری و درمان این عارضه درگیر خود سازد. بیماری های پریودنتال با استفاده از یک ابزار فلزی(پروب) جهت بررسی منظم فضای بین دندان ها و لثه یا کیسه های لثه تشخیص داده می شوند. هر چه عمق این کیسه ها یا پاکت ها در لثه بیشتر باشد نشان دهنده ی شدت عفونت موجود در آن ناحیه است.در دندان ها و لثه های سالم ، عمق این پاکت ها بین یک تا سه میلیمتر بوده و در آنها خونریزی ، حساسیتی و یا التهابی مشاهده نمی گردد. لثه های سالم کاملا به رنگ صورتی می باشند و بافت های آن بطور کامل دندان را در بر گرفته است.

مرحله ی دوم بیماری های لثه با نام ژنژیویت یا التهاب لثه شناخته می شود که عمق پاکت ها در آن بین سه تا چهار میلیمتر است. بیماری ژنژیویت در اثر تکثیر باکتری ها روی سطح دندان ها و تشکیل پلاک در خط لثه به وجود می آید و موجب تحریک، قرمزی و التهاب می شوند. اگر ژنژیویت به هر دلیلی درمان نشود، این بیماری پیشرفت خواهد کرد و فرد را وارد مرحله ی سوم می نماید که فرم پیشرفته تری از بیماری پریودنتال است. در این مرحله، بیماری بیشتر قابل رویت بوده، لثه ها به راحتی دچار خونریزی می شوند و تورم نیز شدیدتر است. عمق پاکت های لثه نیز به پنج تا هفت میلیمتر می رسد . در مرحله ی سوم ، باکتری ها تکثیر یافته و به بافت های لثه که نقش نگهدارنده ی دندان را ایفا می کنند هجوم می آورند. حتی استخوان های تحتانی نیز تحت تاثیر این باکتری ها قرار گرفته و آسیب های جدی به آنها وارد می شود. از جمله درمان های توصیه شده برای رفع این عارضه پاکسازی عمقی لثه ها است. با استفاده از این روش باکتری هایی که در زیر خط لثه نیز پنهان شده اند نابود می شوند و از التهاب لثه کاسته خواهد شد.

در مرحله ی چهارم بیماری لثه به سطح پیشرفته رسیده که در آن عمق پاکت ها به هشت تا نه میلیمتر یا حتی بیشتر هم می رسد. در این مرحله بافت های اطراف دندان و استخوان های متصل به آن نیز درگیر می شوند. فرد مبتلا همه یا بخشی از دندان های خود را از دست می دهد. ریشه ی دندان کاملا نمایان می گردد و استخوان نیز از بین می رود.باکتری ها با رسیدن به رگ های خونی و بافت لثه سعی می کنند که در قسمت های بیشتری نیز گسترش پیدا کنند.در مراحل پیشرفته ی بیماری پریودنتال ممکن است دندان ها کشیده شوند و پاکسازی عمقی لثه برای فرد انجام‌ شود. یک متخصص پریودنتال با توجه به شرایط بیمار بهترین برنامه و متدهای درمانی را جهت تسریع در روند درمان به کار می گیرد.

توجه داشته باشید که همه ی انواع بیماری لثه اگر به موقع تشخیص داده شوند با درمان ها و مراقبت های موثر خانگی  قابل درمان هستند .اغلب بیماری های پیشرفته ی لثه بطور کامل درمان نمی شوند و در واقع اثرات بیماری جبران ناپذیر است و فرد باید متحمل هزینه های بالا و صرف زمان زیادی برای درمان شود. پزشک ،موثرترین دوره ی درمانی را با توجه به شرایط ویژه شما توصیه خواهد کرد .تمامی مراقبت های سلامت دندان ها در منزل شروع می شود‌ . پزشک شما می تواند حرفه ای ترین و با کیفیت ترین ابزارهای مراقبت های خانگی را پیشنهاد داده تا کمک بیشتری به حفظ دندان ها و داشتن  لبخندی زیبا به فرد شود.

 

صفحه اصلی سایت

پریودنتال

منبع: لینک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.