پای درد و دل پرستار سالمند بنشینیم !

مراقبت از سالمندان مبتلا به آسم

پای درد و دل پرستار سالمند بنشینیم !

از اشتباه گرفتن داروها تا مشکلاتی در مورد اسپری‌های تنفسی، افراد پیر مبتلا به آسم ممکن است به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشند تا بتوانند  درمان های روزانه خود را پیگیری نمایند.
سالمندی و بالا رفتن سن انجام بسیاری از کارها را به تنهایی، برای سالمندان دشوار می کند .پیگیری درمان آسم، یکی از این کارها محسوب می شود. این  تنها یکی از جنبه های مختلف مراقبت است که با پیر شدن فرد مبتلا به آسم تغییر می‌کند. درصورتی که از سالمندی مبتلا به آسم مراقبت می‌کنید، کارهایی که می‌توانید برای کمک به سالمند انجام دهید شامل مرتب سازی داروهای مصرفی و یادداشت کردن مقدار دارویی است که سالمند عزیز شما باید مصرف کند.

 

بررسی درمان آسم: تغییر نیازهای سالمندان

مراقبت از سالمندان مبتلا به آسم

دکتر ریچارد هونسینگر، متخصص آسم در مرکز درمانی لوس آلموس، می گوید:” به نظر من افراد سالخورده در مورد مصرف داروها مطیع تر هستند، اما در استفاده از تجهیزات مشکلات تکنیکی دارند.”. زمانی که سالمندان می خواهند به درمان آسم خود ادامه دهند، اغلب با چالش های جدیدی شامل موارد زیر روبرو می شوند:

– آرتروز که استفاده از اسپری تنفسی را مشکل می سازد.

– سردرگمی در مورد میزان داروی مورد استفاده در افشانه(نبولایزر).

– مشکل پرداخت هزینه داروها و اسپری‌ها که می‌تواند موجب شود به وفت نیاز، از آن استفاده نکند.

دکتر هونسینگر ادامه می‌دهد:” اگر بیمار نمی‌تواند از اسپری تنفسی استفاده کند، می‌تواند از جداکننده یا (نبولایزر) افشانه استفاده کند.” اما باید از میزان داروی لازم برای نبولایزر آگاه باشد. استفاده از داروی آسم بیشتر از مقدار تجویز شده یا تکرار مصرف در صورت برطرف نشدن علائم می‌تواند سلامت بیمار را به خطر بیاندازد.”

 

دنبال کردن قانون دوتایی ها

دکتر هونسینگر می‌گوید مراقبت کنندگان باید از “قانون دوتایی ها” که برای حصول اطمینان از عملکرد خوب داروی تجویزی برای آسم بکار می‌رود، آگاه باشند. “قانون دوتایی ها” می گوید: در صورت وقوع موارد زیر باید داروی آسم سالمند تعویض شود:

– در صورت  نیاز به اسپری  یا نبولایزر اورژانسی برای کنترل علائم آسم بیش از دوبار در هفته

– در صورت بیدارشدن براثر آسم در طول شب بیش از دوبار در ماه

– نیاز به پر کردن مجدد اسپری تنفسی اورژانسی (یا داروی لازم برای نبولایزر) بیش از دوبار درسال

– رفتن به اورژانس به دلیل آسم بیش از دوبار در سال

– نیاز به کورتیکواستروئید دهانی – نوع دیگری از داروهای اورژانسی آسم- بیش از دوبار در سال

مراقبین باید این موارد را رعایت کرده و سالمند عزیز خود را به صحبت با پزشک خود در مورد درمان آسم تشویق کنند. دکتر هونسینگر می‌گوید:” بیماران سالمند معمولا به جای این که فورا به پزشک خود مراجعه نمایند و در مورد بیماری خود با او صحبت کنند، تمایل به کشاندن آن تا وقت ملاقات بعدی دارند.”

مراقبین همچنین می‌بایست به سلامت کلی سالمند خود توجه کافی داشته باشند. عفونت‌های تنفسی در ابتدا به نظر بی‌خطر می‌رسند، اما می‌توانند آسم را بدتر کرده و منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع ، درصورت عدم توجه به عوارض گردند. دکتر هونسینگر می‌گوید:” می‌توان از یک دستگاه پیک فلو متر،برای کنترل آسم استفاده نمود. این دستگاه کوچک برای اندازه‌گیری میزان موثربودن بازدم  بیمار مبتلا به آسم کاربرد دارد. با افزایش علائم آسم، این دستگاه  کاهش حجم هوای بازدمی را نشان می‌دهد. پزشک با شما و بیمار صحبت می‌کند که چه زمانی سالمند باید داروهای اورژانسی را مصرف کند.”

 

برنامه‌ریزی ملاقات با پزشک

وقتی که دارو های سالمند به درستی علائم آسم را کنترل نمی‌کند، ویزیت مرتب پزشک بسیار حائز اهمیت است. افراد مبتلا به آسم خفیف باید پزشک خود را سالانه ملاقات کنند، اما در صورتی که سالمند شما به آسم متوسط تا شدید مبتلا است، می‌بایست هر سه ماه یکبار با پزشک ملاقات داشته باشند. دکتر هونسینگر برای آسم‌های کنترل نشده، ملاقات هفتگی را توصیه می‌کند.

با کمک به عزیز خود در درمان آسم و ملاقات مرتب با پزشک خود، سالمندرا قادر به کنترل موثرتر آسم نموده و زندگی آرام تری را برای همه به ارمغان خواهید آورد.

 

صفحه اصلی سایت

 

منبع: https://www.everydayhealth.com/asthma/asthma-care-for-seniors.aspx

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.