سرطان پروستات

 

همه چیز در مورد سرطان پروستات

سرطان پروستات

در کشور انگلستان، سالانه ۳۵ هزار مورد ،سرطان پروستات در مردان تشخیص داده می شود و همین امر ، این سرطان را جزء شایعترین سرطان ها در بین مردان مبدل ساخته است.

بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه خیریه سرطان پروستات انجام شد، دو سوم از مردان بریتانیایی، از این که پروستات دقیقا چه کاری در بدن آنها انجام می دهد، هیچ اطلاعی نداشتند.

آگاهی از نشانه های سرطان پروستات می تواند در تشخیص زودهنگام آن به فرد کمک کرده و هر چه این تشخیص سریعتر صورت پذیرد،موفقیت در پروسه ی درمانی سرطان پروستات هم بیشتر خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم چند واقعیت اساسی و مهم در مورد پروستات، سرطان پروستات و نکاتی جهت پیشگیری از آن را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

پروستات چیست؟

فقط آقایان پروستات دارند. نقش پروستات تولید مایعی می باشد که با اسپرم ترکیب شده و مایع منی را تشکیل می دهد.

 

پروستات چه شکلی است؟

غده ای کوچک به اندازه یک گردو که در زیر مثانه و بین ریشه آلت تناسلی و مقعد قرار گرفته است.

در مردان سالخورده ای که مشکل پروستات دارند، ممکن است اندازه ی آن از یک گردو به اندازه یک آلو تغییر کند.

چنانچه پروستات خیلی بزرگ شود، ممکن است جریان ادرار ضعیف شود.

 

سلامت پروستات چگونه تشخیص داده می شود؟

جریان ادرار ،شاخص خوبی جهت تشخیص مشکلات پروستات است. چنانچه جریان ادرار، ضعیف و یا به صورت قطره قطره شده است، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دلایل گوناگونی در تغییر فشار جریان ادرار همچون بزرگ شدن خوشخیم و غیر سرطانی پروستات(BPH) یا پروستاتیت، التهاب و یا عفونت مرتبط با آن ممکن است نقش داشته باشد.

سرطان پروستات تنها در شرایطی ،جریان ادرار را تحت تاثیر قرار می دهد که بیماری به مراحل پیشرفته ی خود رسیده باشد بنابراین ضعیف شدن جریان ادرار نمی تواند نشانه ی قابل اعتمادی جهت تشخیص زودهنگام سرطان پروستات بشمار رود.

مراقب علائمی مانند بیدار شدن شبانه بخاطر ادرار، قطره قطره شدن ادرار قبل و بعد از ادرار کردن و جریان ضعیف ادرار باشید.

علائمی که از شیوع کم تری برخوردارند شامل احساس درد در بیضه ها،اختلال در نعوظ، درد هنگام انزال، درد هنگام دفع ادرار و خون در ادرار می باشد.

 

 آیا سن، عاملی تاثیرگذار در ابتلا به سرطان پروستات بشمار می رود؟

سرطان پروستات ،معمولا مردان بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد و تقریبا نیمی از آقایان در این گروه سنی با نشانه هایی از بزرگ شدن پروستات رو به رو می شوند. بر طبق گزارش مرکز تحقیقات سرطان انگلستان،بیشترین موارد تشخیص سرطان پروستات در بین مردان ۷۰ تا ۷۴ ساله بوده است.

از هر ۲۵  نفر ( تقریبا ۳.۸ درصد)، یک نفر مبتلا به سرطان پروستات جان خود را از دست می دهد و از هر ۱۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان پروستات، ۷ نفر بیش از ۵ سال پس از تشخیص سرطان به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

التهاب و عفونت پروستات(پروستاتیت) می تواند آقایان را در هر سن و سالی ،تحت تاثیر قرار دهد.

 

 آزمایش PSA چیست؟

اگر پزشک متخصص بخواهد احتمال سرطان پروستات را رد و یا تائید نماید، برای شما آزمایش PSA را تجویز خواهد کرد. PSA ، آزمایش خونی است که در آن سطح پروتئین خونی با نام آنژین اختصاصی پروستات (PSA) مشخص می شود. PSA توسط غدد پروستات تولید می شود و به میزان اندک در خون وجود دارد.

بالا رفتن سطح PSA می تواند علامت هشداری برای وجود سرطان پروستات در نظر گرفته شود. البته این شرایط می تواند نشان دهنده ی مشکلات دیگر به غیر از سرطان نیز باشد. سه چهارم مردانی که سطح PSA در آنها بالاست به سرطان پروستات مبتلا نیستند. هر چند، افزایش سطح PSA می تواند معادل افزایش احتمال وجود سرطان پروستات در آقایان در نظر گرفته شود.

 

آیا میتوان گفت که ژنتیک در ابتلا به اختلالات پروستات نقش دارد یا خیر؟

سابقه خانوادگی خودتان را بررسی کنید. آیا در خانواده ی شما پدر، پدر بزرگ، دایی، عمو و یا برادری که به سرطان پروستات مبتلا شده باشد وجود دارد؟ اگر وجود دارد، احتمال ابتلای شما به سرطان پروستات بیشتر خواهد بود.

امید است در آینده ژن عامل بروز این بیماری و مردانی که در اثرِ آن،در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند، کشف شود.

چنانچه در بین افراد خانواده‌تان ،فردی مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید  تا در صورت لزوم آزمایش خون جهت بررسی سطح PSA، به صورت منظم برایتان انجام شود.

 

مصرف کدام مواد غذایی می تواند از ابتلا به اختلالات پروستات پیشگیری کند؟

سعی کنید هر شش نوع پروتئین موجود در سبزیجات و میوه هایی که رنگ روشن دارند را در رژیم غذایی خود گنجانده و مصرف کنید. برنامه غذایی باید شامل سه وعده غذایی ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و یا ساردین در هفته باشد. این ماهی ها سرشار از ویتامین D و اسید های چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

برخی شواهد وجود دارد که ماده معدنی سلنیوم می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان شود. سلنیوم به مقدار فراوان در کلم بروکلی، آجیل برزیلی، غذاهای دریایی، مارچوبه، برنج قهوه ای و پیاز یافت می شود.

میتوان سلنیوم را به صورت مکمل هم مصرف کرد و اگر همراه با ویتامین E و روی ترکیب شود تاثیر آن بهتر خواهد شد.

مردانی که در منطقه مدیترانه زندگی می کنند ،درصد ابتلا به سرطان پروستات در بین آنها کمتر است و علت آن، رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، سیر، روغن زیتون، گوجه فرنگی و ماهی است.

گوجه فرنگی حاوی رنگدانه های روشنی به نام لیکوپن (lycopene) است که نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و می تواند به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کند.

بر اساس پژوهشی در آمریکا که بر روی ۴۷ هزار مرد در طول ۶ سال انجام شد، افرادی که در هفته حداقل ۱۰ وعده غذاهای با مقدار زیاد گوجه فرنگی مصرف می کنند تا ۴۵ درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها کاهش پیدا می کند.

 

کدام مواد غذایی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در آقایان افزایش می دهد؟

ارتباط واضحی بین چاقی و سرطان وجود دارد. افزایش چربی دور شکم می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را در افراد تا دو برابر افزایش دهد.

مقدار چربی مصرفی خود را کم کنید و به جای چربی های اشباع شده از چربی های غیر اشباع استفاده کنید.

چربی های اشباع شده به وفور در مواد غذایی مانند گوشت، برخی مارگارین ها، چیپس، پفک و بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شود.

مصرف نمکِ کمتر نیز می تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش دهد.به شدت از مصرف گوشت های فرآوری شده و دودی بخاطر وجود مواد سرطان زا بپرهیزید.

 

بیشتر، نوشیدنی های سالم مصرف کنید.

در بین مردان ژاپنی و چینی میزان ابتلا به سرطان پروستات بسیار پایین است و علت آن هم به نوشیدن چای سبز برمی گردد. چای سبز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام پلی فنول می باشد.

نوشیدنی های گازدار سرشار از شکر هستند که می توانند باعث افزایش وزن در فرد شوند. به جای مصرف نوشیدنی های گازدار، سعی کنید روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید که می تواند برای سلامت کلیه ها بسیار موثر واقع شده و برای آبرسانی و هیدراته شدن بدن نیز ضروریست.

 

فعال باشید.

ورزش به حفظ تعادل سطح هورمون ها کمک فروانی می کند، از چاقی پیشگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

هیچوقت برای شروع ورزش دیر نیست.تحقیقات نشان داده اند که ورزش، حتی برای آقایانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند  و در حال گذراندن مراحل درمانی خود هستند می تواند مفید و موثر واقع شود.

دانشمندان دانشگاه بوستون دریافتند که حفظ وزن مناسب و رژیم غذایی سالم به افراد مبتلا به سرطان کمک می کند که زندگی طولانی تری داشته باشند. نتایج مطالعه بر روی بیش از ۹۰۰ مرد در آمریکا پس از ۵ سال نشان داد که نرخ مرگ در بین مردانی که اضافه وزن داشته و به سرطان پروستات هم مبتلا بودند تا دو برابر بیشتر از افراد با وزن سالم برآورد شده است.

 

منبع : لینک

دیدگاه ها غیرفعال است