سرطان دهان

Get hurt on mouth


 سرطان دهان

سرطان دهان

سرطان دهان

بخش اول سرطان دهان

با بخش دو این مقاله همراه ما باشید.

تشخیص سرطان دهان در فرد

آزمایشات و پروسه ی تشخیص سرطان دهان شامل موارد ذیل می باشد:

معاینه ی فیزیکی

پزشک و یا دندانپزشک شما لب ها و یا دهان شما رو مورد معاینه قرار می دهد تا بتواند موارد غیر طبیعی را در این بخش ها تشخیص دهد ا ز جمله بخش های ملتهب و حساس و یا تکه های سفید رنگ( لکوپلاکیا )

 

نمونه برداری از بافت جهت انجام آزمایش 

چنانچه در دهان بخش مشکوکی تشخیص داده شد ممکن است پزشک و یا دندانپزشک شما نمونه ای از سلول ها را برای تست در آزمایشگاه در طی فرآیندی به نام بیوپسی بردارد. سلول های غیر طبیعی را میتوان با استفاده از تکنیک های متفاوتی نمونه برداری کرد اما غالبا با استفاده از یک چاقوی کوچک جراحی و یا یک قیچی براحتی برداشته می شوند. در آزمایشگاه ، سلول هایی که برای تغییرات سرطانی یا پیش سرطانی که در واقع نشان دهنده ی خطر ابتلا به سرطان در آینده هستند نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

 

مراحل سرطان دهان

زمانی که سرطان دهان در فرد تشخیص داده شد، پزشک سعی می کند تا شدت و یا مرحله ی آن را تعیین نماید. آزمایش های مربوط به مراحل سرطان دهان عبارتند از:

استفاده از یک دوربین کوچک جهت بررسی گلوی بیمار

در طی فرآیندی به نام آندوسکوپی، پزشک شما ممکن است یک دوربین کوچک و انعطاف پذیر که مجهز به لامپ است را از راه بینی به درون گلو بفرستد تا گلو و حنجره را مورد بررسی و معاینه قرار دهد. در واقع پزشک با این روش درصدد تشخیص نشانه هایی از سرطان در فرد است که در بخش های بیشتری شروع به گسترش کرده است. آندوسکوپی می تواند در مطب پزشک نیز انجام شود.

 

آزمایش های تصویری

برخی از انواع متنوع آزمایش های تصویری میتواند به تشخیص گسترش سرطان به بخش های دیگر نیز کمک نماید که شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، عکسبرداری PET می باشد. همه ی بیماران به تمام  این آزمایشات نیاز نخواهند داشت بلکه نوع آزمایش بر اساس وضعیف بیمار تعیین می گردد.

مراحل سرطان دهان با استفاده از اعداد رومی نشان داده می شوند. در مراحل پایین تر مثلا مرحله ی اول، سرطان به صورت خفیف و در بخش کوچکی نیز بروز می کند. مراحل بالاتر مثل مرحله ی چهارم ، تومور سرطانی بزرگتر مشاهده می گردد که به قسمت های دیگر سر و گردن و یا بخش های دیگر بدن گسترش یافته است. تشخیص این که بیمار در کدام مرحله قرار دارد به پزشک کمک می کند تا بهترین متدهای درمانی را انتخاب نماید.

 

درمان بیماری سرطان دهان

درمان سرطان دهان به موقعیت و مرحله ی بیماری فرد همچنین وضعیت کلی جسمی و ترجیحات شخصی نیز بستگی دارد. سرطان دهان برای یک بیمار ممکن است تنها یک متد درمانی موثر واقع گردد و برای بیمار دیگر ، ترکیبی از چند روش مورد استفاده قرار گیرد. گزینه های درمانی ، جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی را شامل می شود. بهتر است جهت گزینش بهترین شیوه ی درمانی موثر، بیمار با پزشک خود مشورت نماید.

 

جراحی

جراحی برای سرطان دهان شامل موارد ذیل می باشد:

جراحی جهت برداشتن تومور

پزشک، تومور و بافت های سالم پیرامون آن را برمی دارد. سرطان های خفیف تر با استفاده از جراحی های کوچک تر برداشته می شوند و تومورهای بزرگتر نیاز به فرآیندهای تهاجمی تر دارند. به عنوان نمونه جهت برداشتن یک تومور نسبتا بزرگ، ممکن است قسمتی از فک و یا زبان بیمار نیز برداشته شود.

 

جراحی و برداشتن سرطانی که به سمت گردن گسترش پیدا کرده است

اگر سلول های سرطانی به سمت غدد لنفاوی گلو گسترش پیدا کرده باشند ، جراح ، غدد لنفاوی و بافت های مرتبط به گردن را برمیدارد ( کالبد شکافی گردن). با کالبد شکافی گردن ، هر نوع سرطانی که ممکن است به غدد لنفاوی نیز گسترش یابد را نابود می سازد.با جراحی گردن ، جای زخم روی گردن بیمار باقی می ماند و این توانایی بدن شما را در مقابله با عفونت ها در آینده تحت تاثیر قرار نمی دهد.

 

جراحی جهت بازسازی دهان

پس از انجام یک عمل جهت برداشتن تومور سرطانی از دهان، جراحی های دیگری جهت بازسازی دهان و بازگشت تواناییهای صحبت کردن و غذا خوردن انجام خواهد شد. این جراحی از طریق پیوند پوست ، عضله و استخوان از دیگر بخش های بدن برای بازسازی دهان نیز صورت می پذیرد. در صورت لزوم کاشت دندان نیز برای بیمار انجام می شود.

جراحی با خطر خونریزی و عفونت همراه است. جراحی جهت درمان سرطان دهان اغلب ظاهر فرد همچنین توانایی صحبت کردن، غذا خوردن و عمل بلع را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیمار ممکن است برای غذا خوردن، نوشیدن و یا مصرف داروهای خود از یک لوله کمک بگیرد .

 

پرتو درمانی

در پرتو درمانی از امواج قوی مانند اشعه ی ایکس برای کشتن سلول های سرطانی نیز استفاده می شود. پرتودرمانی بوسیله یک ماشین در خارج از بدن انجام می شود که به آن پرتو درمانی خارجی گویند و یا به وسیله ی دانه های رادیواکتیوی انجام می گردد که در نزدیکی مناطق سرطانی قرار گرفته اند.

اگر بیماری در فرد در مراحل اولیه ی خود باشد ، پرتو درمانی تنها شیوه ای است که مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گاهی اوقات پرتو درمانی با شیمی درمانی ترکیب می شود و این متد درمانی تاثیر آن را بالا می برد هر چند عوارض جانبی آن هم افزایش می یابد. در مراحل پیشرفته ی سرطان دهان ،از پرتو درمانی جهت رفع علایم بیماری همچون درد مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله عوارض ناشی از پرتو درمانی عبارتند از خشکی دهان، پوسیدگی دندان ها، زخم شدن دهان، خونریزی لثه ها، سفت شدن فک، خستگی و قرمزی یا ایجاد حالت سوختگی در پوست.

پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند که قبل از شروع درمان با روش پرتو درمانی به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان ها اطمینان حاصل شود. هر دندان ناسالمی ممکن است نیاز به درمان داشته و یا کشیده شود. دندانپزشک به بیمار کمک خواهد کرد تا بهتر بتواند از دندان های خود قبل و بعد از پرتو درمانی جهت کاهش ریسک فرد در برابر عوارض جانبی آن، مراقبت نماید.

 

شیمی درمانی

شیمی درمانی متدی است که با استفاده از مواد شیمیایی ، سلول های سرطانی از بین می روند. داروهای شیمی درمانی ممکن است به تنهایی و یا با دیگر روش های درمانی یا پرتو درمانی ترکیب شود و برای بیمار مورد استفاده قرار گیرد. شیمی درمانی تاثیر پرتو درمانی را افزایش می دهد و این دو متد درمانی معمولا با هم ترکیب می شوند.

عوارض جانبی شیمی درمانی به داروهای مورد استفاده در این روش بستگی دارد  از عوارض شایع آن میتوان به تهوع، استفراغ و ریزش موها اشاره نمود.در این باره بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

دارو درمانی هدف دار: این دارو ها با تغییر ویژگی‌های سلول های سرطانی موجب توقف رشد آنها خواهد شد. داروی ستوکسیماب یکی از انواع داروهایی است که جهت درمان سرطان سر و گردن در شرایط ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این دارو به این صورت است که فعالیت یک پروتئین را در سلول های سالم موجود است ولی میزان آن در انواع خاصی از سلول های سرطانی شایع تر است نیز متوقف می نماید.

داروهای هدف دار در ترکیب با شیمی درمانی و پرتو درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و داروهای دیگر از این نوع در حال تحقیق و بررسی قرار دارند.

 

صفحه اصلی سایت

منبع:لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.