ریتالین و همه چیز در مورد آن

ریتالین

خلاصه:

ریتالین می‌تواند برای افزایش قدرت توجه، تمرکز روی یک فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری بسیار موثر واقع شود. همچنین می‌تواند مهارت‌های گوش دادن را در فرد بهبود بخشد. این دارو همچنین برای درمان اختلال خواب…

ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی نقص توجه ( ADHD) بکار می رود. این دارو با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی موجود در مغز عمل می‌کند. متیل فنیدیت متعلق به خانواده‌ای از داروهای شناخته شده تحت عنوان محرک‌ها می باشد.

موارد کاربرد ریتالین

ریتالین می‌تواند برای افزایش قدرت توجه، تمرکز روی یک فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری بسیار موثر واقع شود. همچنین می‌تواند مهارت‌های گوش دادن را در فرد بهبود بخشد. این دارو همچنین برای درمان اختلال خواب نیز بکار می رود(حمله خواب یا نارکولپسی).

عوارض جانبی ریتالین

گاهی اوقات با مصرف این دارو ممکن است به مشکل عصبی ، مشکلات خواب، کاهش اشتها، کاهش وزن، سرگیجه، تهوع و استفراغ دچار شوید. در صورتی که هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.این دارو ممکن است فشار خون را بالا ببرد. فشار خون خود را همیشه به طور منظم چک کنید و اگر بالا بود به پزشک خود اطلاع دهید.

به محض اینکه پس از مصرف دارو متوجه هر گونه عوارض جانبی جدی شدید به پزشک خود مراجعه کنید، از جمله ی آنها عبارتند از: علائمی از اختلال جریان خون در انگشتان دست و پا (مانند سرما، بی حسی، درد، و یا تغییرات رنگ پوست)، زخم‌های غیر معمول در انگشتان دست و پا، ضربان قلب/تپش سریع / نامنظم، تغیرات روحی/ روانی / رفتاری مانند اضطراب، پرخاشگری، افکار خودکشی)، حرکات کنترل نشده (مانند کشش، تکان دادن)، گفتن ناگهانی کلمات / صداهایی که کنترل آنها سخت است.

تنها یک واکنش آلرژیک جدی با مصرف این دارو به وجود می آید که بسیار نادر است. با این حال، به محض این که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی شدید به پزشک مراجعه کنید، از جمله: جوش، خارش ،تورم (به خصوص در صورت،زبان ،گلو)، سرگیجه شدید، سخت نفس کشیدن.

چگونگی مصرف ریتالین

این دارو از طریق دهان مصرف می‌شود که توسط دکتر شما معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز تعیین می‌شود. بهترین وقت مصرف این دارو ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا است. با این حال، اگر ناراحتی معده دارید، این دارو ممکن است همراه با غذا یا بعد از غذا یا به صورت میان وعده توصیه شود. مصرف این دارو در اواخر روز باعث اختلال در خواب شود.

اگر مدت طولانی است که از این دارو مصرف می‌کنید بدون مشورت پزشک به طور ناگهانی مصرف آن را متوقف نکنید.

این دارو ممکن است موجب واکنش‌های گوشه گیری شود، به خصوص اگر به مدت طولانی و به طور منظم یا در دوز بالا مصرف شود. به منظور اجتناب از واکنش گوشه گیری و انزوا، پزشک شما ممکن است دوز مصرفی را به تدریج کاهش دهد. برای دریافت جزئیات بیشتر، و گزارش هر گونه واکنش گوشه گیری فوراً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

همچنین ممکن است هنگامی که  مصرف ریتالین در مدت زمان طولانی استفاده شود اثری نداشته باشد. در صورتی که دارو اثرگذاری خود را از دست داد به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو در کنار فوایدی که دارد، به ندرت ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورتی که در گذشته الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کردید، ممکن است این ریسک افزایش یابد. به منظور کاهش این ریسک، ریتالین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا حتی بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی ریتالین

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید. بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع و یا دوز آن را کم و زیاد نکنید.

مصرف مهار کننده‌های MAO با این دارو ممکن است منجر به تداخل دارویی جدی شود (احتمال مرگ). از مصرف مهار کننده‌های MAO (،ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین، در طول درمان با این دارو اجتناب کنید .اکثر مهار کننده‌های MAO نیز نباید دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند. زمانی که شروع و یا متوقف کردن مصرف دارو متیل فنیدیت بسیار شبیه به دکسمتیل فنیدیت است، به پزشک خود بگویید. هنگام مصرف داروی ریتالین از مصرف داروهای حاوی دکسمتیل فنیدیت پرهیز کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشهای پزشکی یا آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد (از جمله اسکن مغز برای بیماری پارکینسون)، و احتمالاً به نتایجی اشتباه منجر می‌شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی از دارو را مصرف کردید با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران میتوان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها میتوانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.