روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

خلاصه:

روانشناسی رنگ ها یکی از چالشی ترین و جالب ترین جنبه های روانشناسی است. چهار رنگ اصلی در روانشناسی مطرح می شوند – قرمز، آبی، زرد و سبز – که برای بدن، ذهن، احساسات و تعادل ضروری هستند. قرمز رنگ آتش و خون است، بنابراین این رنگ با انرژی، جنگ، خطر، قدرت، شور و شوق و همچنین عشق در ارتباط است. نارنجی نشان دهنده شوق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، اراده، جاذبه، موفقیت و تحرک است. زرد به تنهایی جلب کننده توجه است، به همین دلیل تاکسی ها به رنگ زرد انتخاب می شوند.سبز رنگ طبیعت است. این رنگ نماد رشد، سازگاری…

روانشناسی رنگ ها یکی از چالشی ترین و جالب ترین جنبه های روانشناسی است. چهار رنگ اصلی در روانشناسی مطرح می شوند – قرمز، آبی، زرد و سبز – که برای بدن، ذهن، احساسات و تعادل ضروری هستند. ویژگی های روحی و روانی مربوط به رنگ های مختلف به شرح زیر هستند:

قرمز

قرمز رنگ آتش و خون است، بنابراین این رنگ با انرژی، جنگ، خطر، قدرت، شور و شوق و همچنین عشق در ارتباط است. قرمز از لحاظ عاطفی رنگ شدیدی است و سوخت و ساز بدن را بالا می برد، میزان تنفس و فشار خون را افزایش می دهد. به همین دلیل علائم و تابلوهای خطر و تجهیزات آتش نشانی بیشتر به رنگ قرمز هستند.

رنگ قرمز برای نشان دادن شجاعت استفاده می شود، به همین دلیل در پرچم بسیاری از کشورها رنگ قرمز مشاهده می شود. در نوشته ها و تبلیغات از رنگ قرمز استفاده می شود تا مردم را تحریک کنند که زودتر تصمیم بگیرند، بنابراین رنگ بسیار خوبی برای عبارت “همین حالا بخرید” یا “اینجا را کلیک کنید” است. به علاوه این رنگ برای نشان دادن خطر نیز استفاده می شود.

معمولا رنگ قرمز نزدیک تر از آنچه که هست به چشم می آید. افرادی که با رنگ قرمز احاطه می شوند، ضربان قلبشان کمی سریعتر می شود و گاهی حتی نفس نفس می زنند. این رنگ به هیچ عنوان مناسب اتاق کودک نیست، اما برای هیجان زده کردن دیگران کاملا مناسب است. از رنگ قرمز نمی توان زیاد استفاده کرد، اما استفاده مناسب و به اندازه از آن می تواند بسیار موثر باشد.

قرمز نماد زندگی است و به همین دلیل عروس ها در کشور چین لباس های قرمز می پوشند. قرمز معمولا به عنوان نماد عشق استفاده می شود، اما صورتی مناسب تر است. صورتی آرام بخش ترین رنگ است و به همین دلیل معمولا خطرناک ترین مجرمین در اتاق های صورتی نگهداری می شوند تا آرامش بیشتری داشته باشند.

نارنجی

نارنجی ترکیبی از انرژی قرمز و شادی زرد را در خود دارد. این رنگ با شادی، طلوع خورشید و گرما در ارتباط است. نارنجی نشان دهنده شوق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، اراده، جاذبه، موفقیت و تحرک است. نارنجی برای چشم های انسان یک رنگ بسیار گرم است و در نتیجه احساس گرما را به انسان می دهد.

رنگ نارنجی ذخیره اکسیژن مغز را افزایش می دهد  و دارای نیرویی است که باعث تحریک فعالیت ذهنی می شود. این رنگ در بین جوانان پذیرفته شده است. در بین مرکبات، پرتقال سرشار از مواد غذایی سالم است و باعث تحریک اشتها می شود.

 نارنجی نماد قدرت و استقامت است. این رنگ به شدت به چشم می آید، بنابراین برای جلب توجه و یا برجسته کردن بخش های مهم یک کار مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ نارنجی برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی بسیار مناسب است. استفاده زیاد از رنگ نارنجی نیز نشان دهنده بیهودگی و فقدان ارزش فکری است. از لحاظ فکری نارنجی نشانه شروع تازه است.

زرد

رنگ زرد رنگ نور خورشید است و با شادی، عقل و انرژی همراه است. زرد باعث تحریک شادی، افزایش فعالیت ذهنی و انرژی عضلانی می شود. زرد اغلب با مواد غذایی در ارتباط است. زرد به تنهایی جلب کننده توجه است، به همین دلیل تاکسی ها به رنگ زرد انتخاب می شوند.

استفاده زیاد از رنگ زرد دارای اثر نگران کننده و استرس آور است و نوزادها در اتاق های زرد رنگ گریه می کنند. به علاوه رنگ زرد نشان دهنده احترام و وفاداری است، اما با ترس نیز در ارتباط است. زرد توجه را به خود جلب می کند، بنابراین از این رنگ برای برجسته کردن مهم ترین بخش های طراحی خود می توانید استفاده کنید.

مردها معمولا زرد را یک رنگ بچه گانه در نظر می گیرند، بنابراین توصیه می شود در فروش محصولات مردانه و گران قیمت زیاد از رنگ زرد استفاده نکنید.

افرادی که با رنگ زرد احاطه می شوند، احساس خوش بینی بیشتری دارند، زیرا مغز این افراد سروتونین بیشتری آزاد می کند (سروتونین ماده شیمیایی در مغز که باعث ایجاد احساس خوب در فرد می شود). این رنگ سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد و باعث بالا رفتن خلاقیت می شود.

سبز

سبز رنگ طبیعت است. این رنگ نماد رشد، سازگاری، تازگی و باروری است. سبز تطابق زیادی با سلامتی دارد. سبز تیره نیز با پول در ارتباط است. رنگ سبز داری درای قدرت درمانی فوق العاده ای است و یکی از آرام بخش ترین رنگ ها برای چشم های انسان است. این رنگ باعث بهبود بینایی می شود.

گاهی رنگ سبز نماد بی تجربگی است. به طور کل سبز نماد رشد و امید است. بر خلاف قرمز، سبز نشان دهنده امنیت است. به همین دلیل در تبلیغات برای نشان دادن داروها و محصولات بهداشتی بی خطر از رنگ سبز استفاده می کنند. رنگ سبز نشانه حسادت، موفقیت، سخاوت و باروری است.

آبی

آبی رنگ آسمان و دریاست و با عمق و ثبات در ارتباط است. این رنگ نماد اعتماد، وفاداری، عقل، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و آسمان است. آبی برای ذهن و بدن سودمند در نظر گرفته می شود. این رنگ سوخت و ساز بدن را آهسته می کند و دارای اثر آرام بخشی است.

رنگ آبی به شدت با آرامش و ملایمت در ارتباط است. در خانواده آبی به عنوان نماد تقوا و صداقت استفاده می شود. برای تبلیغ محصولات و تجهیزات نظافت، آب و هوا از رنگ آبی استفاده کنید. رنگ آبی با عقل و آگاهی در ارتباط است.

طبق بررسی های انجام شده در روانشناسی رنگ ها آبی یک رنگ مردانه است، زیرا این رنگ در بین مردان به شدت پذیرفته شده است. رنگ آبی تیره با عمق، تخصص و ثبات در ارتباط است. رنگ آبی باعث کم شدن اشتها می شود، به همین دلیل از این رنگ کمتر در رستوران ها استفاده می شود.

زمانی که آبی با رنگ های گرم، مانند زرد و قرمز استفاده می شود، دارای تاثیر فوق العاده ای خواهد بود. به عنوان مثال ترکیب رنگ قرمز، زرد و آبی یک ترکیب فوق العاده برای یک ابرقهرمان است. این رنگ باعث آرامش روحی می شود و بدن در معرض این رنگ ماده شیمیایی آرام بخش تولید می کند و رنگ برقراری ارتباطات روشن است.

اکثریت مردم در یک اتاق آبی رنگ خلاق تر هستند، زیرا آرامش بیشتری دارند و می توانند بهتر تمرکز کنند. بررسی ها نشان داده اند که وزنه برداران در محیط آبی می توانند وزنه های سنگین تر بلند کنند؛ در حقیقت تمام ورزش ها در محیط آبی رنگ اجرا می شوند.

بنفش

این رنگ ثبات مربوط به رنگ آبی و انرژی قرمز را در خود دارد. رنگ بنفش با اشراف زادگی، زندگی لوکس، جاه طلبی و قدرت در ارتباط است. به علاوه این رنگ نشان دهنده حکمت، عزت، استقلال، خلاقیت و سحر و جادو در ارتباط است. تقریبا ۷۵ درصد کودکان رنگ بنفش را به دیگر رنگ ها ترجیح می دهند. این رنگ در طبیعت بسیار کمیاب است.

سفید

سفید با روشنایی، نور، معصومیت و پاکی در ارتباط است. در روانشناسی رنگ ها سفید به عنوان رنگ کمال در نظر گرفته می شود. این رنگ به معنای پاکی و خلوص است و بر خلاف سیاه، سفید معمولا دارای مفهوم ضمنی مثبت است.

از سفید برای سادگی در تکنولوژی پیشرفته استفاده می شود. معمولا تصور می شود فرشته ها لباس سفید به تن دارند. در غذا نیز معمولا غذاهای کم چرب و فراوردهای لبنی سفید هستند.

سیاه

رنگ سیاه در روانشناسی رنگ ها معمولا با قدرت، ظرافت، تشریفات، مرگ و رمز و راز همراه است. سیاه رنگ مرموزی است که با ترس و ناشناخته ها در ارتباط است. به علاوه سیاه نماد غم و اندوه است. رنگ سیاه باعث می شود لاغرتر به نظر برسید. زمینه سیاه باعث می شود دیگر رنگ ها برجسته تر به نظر برسند.

روانشناسی رنگ ها

منبع : لینک

روانشناسی رنگ ها

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.