کبد چرب

راهنمای بصری برای بیماری کبد چرب

 

 

کبد چرب

کبد چرب بیش از آنچه که تصور کنید!

کبد چرب می تواند شایع ترین بیماری باشد که شما در مورد آن بسیار کم شنیده اید. حداقل یک نفر از ۴ نفر به آن مبتلا هستند که این میزان بالاتر از افرادی است که دچار آرتریت و دیابت هستند.  بسیاری از افراد مبتلا به آن اطلاع از بیماری خود ندارد و اصلا نمی دانند این بیماری چیست. در اغلب موارد ، این بیماری کبدی خفیف است اما می تواند به مشکلات جدی نیز منجر شود. با این حال ، شما اغلب می توانید با تغییرات هوشمند در شیوه زندگی این بیماری را کنترل کرده و یا کبد خود را به حالت سالم برگردانید.

 

بیماری کبد چرب چیست؟

زمانی که چربی بیش از حد در کبد ایجاد می شود ، این کبد چرب شده بیماری ایجاد می کند. دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد:

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (Nonealcoholic Fatty Liver Diases – NAFLD) یا استئاتو هپاتیت
  • بیماری کبد چرب الکی

 

 گاهی اوقات ، چربی اضافی ممکن است باعث تغییراتی شود که منجر به کار کرد غیر عادی کبد شما شود. از آنجا که وظیفه کبد فیلتر کردن توکسین های خون است ، با انجام نشدن این عمل توسط کبد بیماری شدیدی ایجاد می شود.

کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی

شایع ترین نوع بیماری کبد چرب معمولا بی ضرر است. اما برخی از افراد نوع بسیار مضری از هپاتیت غیر الکلی به نام استئاتو هپاتیت ( NASH) غیر الکلی رنج می برند. زمانی که کبد شما متورم می شود می تواند ایجاد سیروز (زخمی روی کبد که بهبود نمی یابد) کند و احتمال ایجاد سرطان کبد و بیماری های قلبی افزایش می یابد. کارشناسان معتقدند NASH در حال تبدیل شدن به اصلی ترین دلیل برای پیوند کبد است.

کبد چرب

چه کسانی تحت تاثیر کبد چرب NAFLD هستند؟

دلیل اینکه چرا برخی دچار این بیماری می شوند و برخی دچار آن نمی شوند برای کارشناسان کاملا روشن نیست. اما افرادی با علایم همچون وزن بیشتر،  د چاقی  ، دیابت ، کلسترول و تری گلیسیرید بالا ،  فشار خون بالا ، دیگر عفونت های کبدی ،  افرادی از داروهای قوی مثل داروهای استروئیدی ، سرطان و مشکلات قلبی استفاده می کنند ، در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند. بیشتر افراد مبتلا به این نوع کبد چرب ، میان سال هستند. اما این بیماری ممکن است برای در افراد حتی کودکان نیز رخ دهد.

کبد چرب

بیماری کبد چرب ناشی از مصرف الکل

افرادیکه از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند ، دچار این نوع بیماری می شوند. خانم ها و افراد چاق شانس شانی ابتلای بالاتری به این بیماری دارند. بنابراین می توان گفت که مشکلات شما با ژن های شما متولد می شوند.  این مسئله می تواند اولین قدم از شروع مشکلات جدی تر برای شما باشد. افرادی که با وجود بیماری به استفاده از الکل ادامه می دهند مستعد ابتلا به هپاتیت الکلی ، سیروز ، نارسایی کبدی و احتمال بیشتر در ابتلا به سرطان کبد می باشند.

کبد چرب

علایم کبد چرب

بیشتر اوقات هیچ علایمی مشاهده نمی شود و به همین دلیل است که بیشتر مردم متوجه آن نمی شوند.  اما برخی افراد علائمی همچون احساس درد یا فشار در میانه یا سمت راست شکم احساس می کنند و یا همیشه احساس خستگی دارند.  گاهی اوقات ، کبد چرب و مشکلات ناشی از ان منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن می شود.

کبد چرب

تشخیص بیماری کبد چرب

به دلیل رویت نشدن علایم ممکن است بیمار دچار مرگ شود. همچنین ممکن است آزمایشات معمول آزمایشگاهی هم قادر به شناسایی این بیماری نباشند.

می توان با تست های ویژه خون ، عملکرد کبد را بررسی کرد. پزشک می تواند با انجام سونوگرافی و یا سی تی اسکن ببیند که کبد شما چگونه کار می کند. همچنین ممکن است بیوپسی برای تشخیص نهایی نیاز باشد، که در آن پزشک با استفاده از سوزن نمونه کوچکی از کبد بیمار می گیرد تا بتواند علایم بیماری را بررسی کند.

 

 

                                                                                                                                                                                                     منبع : www.webmd.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.