دیازپام

دیازپام چیست و همه چیز در مورد آن

دیازپام

خلاصه:

دیازپام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می شود. این دارو با آرام کردن مغز و اعصاب کار می کند. دیازپام متعلق به دسته ای …

دیازپام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می شود. این دارو با آرام کردن مغز و اعصاب کار می کند. دیازپام متعلق به دسته ای از داروها موسوم به بنزودیازپین است.

نحوه مصرف دیازپام

قبل از شروع مصرف داروی دیازپام و یا هر بار مصرف مجدد آن، اطلاعات دارویی ارائه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. طبق دستور پزشک، این دارو را به صورت خوراکی یا همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، مقدار آن را با استفاده از دستگاه اندازه گیری یا قاشق مخصوص به دقت اندازه گیری کنید. از قاشق هایی که در منزل دارید برای این کار استفاده نکنید چون امکان دارد دوز مناسب را دریافت نکنید.

اگر از محلول کنسانتره استفاده می کنید، از قطره چکان استفاده کنید و دوز اندازه گیری شده را با مقدار کمی مواد غذایی مایع یا نرم (مانند سس سیب، پودینگ) مخلوط کنید. تمام مخلوط را بلافاصله مصرف کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ به درمان تعیین می گردد. دوز دارو را خودسرانه و یا دفعات مصرف این دارو را بیشتر از مقداری که تجویز شده است، افزایش ندهید. با این کار وضعیت شما زودتر بهبود پیدا نمی کند و خطر عوارض جانبی در شما  بیشتر می شود. مصرف دارو را زیر نظر پزشک متوقف کنید.

اگر به طور ناگهانی استفاده از این دارو را قطع کنید، ممکن است علائم احتمالی (مانند لرز، گرفتگی شکمی یا عضلانی، استفراغ، تعریق، اضطراب، بیحالی، تشنج) داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از بروز این علائم پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کم کند.

اگرچه دیازپام به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات باعث اعتیاد فرد به آن می شود. در صورتی که اختلال مصرف مواد داشته باشید،این خطر ممکن است در شما بالاتر باشد.  دیازپام را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید تا خطر ابتلا به اعتیاد کاهش یابد. با پزشک یا داروساز خود برای اطلاع از جزئیات بیشتر مشورت نمایید.

در هنگام مصرف  که این دارو ، از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت جدا پرهیزکنید مگر اینکه پزشک یا داروساز به شما بگوید این کار را می توانید با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

اخطار: مصرف دیازپام با داروهای مخدر (مثل کدئین، هیدروکودون)ممکن است خطر عوارض جانبی بسیار حاد از جمله مرگ را بالا ببرد. برای کاهش خطر ، پزشک باید کمترین دوز دیازپام که تاثیرگذار است و در کوتاه ترین زمان ممکن را تجویز کند. اگر هر کدام از این عوارض جانبی بسیار جدی رخ داد، فورا به پزشک مراجعه کنید: تنفس آهسته ، سرگیجه غیر معمول، خواب آلودگی ، مشکل در بیدار شدن از خواب.

عوارض جانبی دیازپام

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، تاری دید و یا عدم تعادل ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی از جمله: تغییرات ذهنی یا روحی (مانند مشکلات حافظه، تحریک، توهم، سردرگمی، بی حسی، افسردگی)، مشکل صحبت کردن، راه رفتن، ضعف عضلانی، لرز، مشکلات ادرار، زخم چشم یا پوست، علائم عفونت (مانند گلودردی که از بین نمی رود، تب، لرز) داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت وجود عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تنفس آهسته یا کم عمق، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات ،تورم (به ویژه صورت ،زبان ،گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، باید هر چه سریع تر تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

توجه داشته باشید:

قبل از مصرف دیازپام، اگر به این دارو یا به اگزازپام یا تمازپام حساسیت دارید، یا اگر هرگونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خودصحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید: به ویژه سوابقی همچون: بیماری خاص عضلانی (میاستنی گراویس)، مشکلات ریه و تنفس یمانند COPD، آپنه خواب، اختلالات روانی (مانند افسردگی، افکار خودکشی، روانپزشکی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد مواد مخدر)، گلوکوم، بیماری کبد، بیماری کلیوی.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود یا تاری دید ایجاد کند. از رانندگی و استفاده از ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری یا بینایی دارند تا زمان اطمینان در مورد انجام بی خطر چنین کارهایی، خودداری کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

برای بعضی از کودکان، دیازپام به جای داشتن اثر آرام بخش، ممکن است اثر عکس داشته باشد .سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی و از دست دادن تعادل داشته باشند. این عوارض جانبی می توانند خطر سقوط را افزایش دهند. دیازپام برای بعضی از افراد مسن، به جای تأثیر آرام بخش، ممکن است اثر متفاوتی داشته باشد و تغییرات ذهنی / خلقی (مانند تحریک، توهم، بی حوصلگی) ایجاد کند.

این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. دیازپام ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار شده باشید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر شیر مادر داشته باشد. شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود.قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی دیازپام

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر عملکرد داروها یا بالا رفتن خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شوند. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک مصرف دارو را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کلوزاپین، فلوراکسامین، ارلستات، سدیم اکسیباتی.

برچسب روی تمام داروهای خود مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از مسئول داروخانه در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سوال کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج نادرست خواهد شد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

مصرف دوز بالا دیازپام

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵تماس بگیرند.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.