دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

معرفی دوره های امدادگر اورژانس

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

  • در خصوص اهمیت و ضرورت آموزش کمک های اولیه و فوریت های پزشکی توضیح دهید؟

“حادثه هیچ گاه خبر نمی کند” این جمله معروفی است که بارها شنیده ایم، هر لحظه ممکن است شاهد وقوع یک حادثه یا بیماری ناگهانی باشیم و بعضی از عوامل طبیعی و غیر طبیعی احتمال وقوع آن را افزایش می دهند.

فوریت های پزشکی لزوما از سوی پزشکان و پرستاران انجام نمی‌شود و در شرایط اضطراری، اغلب این مردم عادی هستند که با به‌کارگیری تکنیک های کمک های اولیه زندگی آسیب دیدگان را نجات می دهند.

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

با توجه به آمار بالای تلفات ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی در ایران و در نظر گرفتن این مسئله که نجات توسط آمبولانس و نیروهای اورژانس بسیار دیر اتفاق می­افتد و بیشترین میزان فوت در کشور قبل از رسیدن به بیمارستان رخ می دهد ، نقش شاهدان اولیه در دستیابی مصدومین به مراقبت های زندگی بخش پر رنگ تر می‌شود. 

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی اولین افرادی که به محل وقوع حادثه می رسند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از تبعات جدی حوادث دارند و می­توانند علاوه بر تلفن به اورژانس ، خاموش کردن آتش ، محافظت محل وقوع حادثه جهت جلوگیری از حادثه احتمالی مجدد، با انجام کمک های اولیه، بسیار مؤثر واقع شوند. شاهدانی که آموزش کمک های اولیه را دیده­اند می­توانند از بسیاری از مرگ­های ناشی از مشکلات تنفسی و خونریزی جلوگیری کنند. آگاهی افراد از اقدامات اولیه پزشکی در حوادث بعنوان اولین نفراتی که در صحنه حضور دارند می­تواند میزان وسعت صدمه و تلفات را کاهش دهد.

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

با توجه به مطالب فوق که به اهمیت شروع سریع امدادرسانی به مصدومان حوادث توسط شاهدان اشاره می­کند به نظر می­رسد که آموزش کمک­های اولیه به کلیه افراد جامعه یکی از مهم­ترین راه حلهای عملی جهت کاهش تلفات ، پیشگیری از عوارض و ناتوانی های ناشی از حوادث  باشد.

 

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از سال ۱۳۶۰ در راستای سیاستهای کشور در حوزه سلامت، فعالیتهای آموزشی خود را بصورت طراحی و اجرای دوره های کوتاه مدت آموزشی ویژه عموم جامعه آغاز نمود و از همان ابتدای فعالیت با توجه به جنگ تحمیلی و نیاز مبرم به حضور نیروهای امدادگر در جبهه­های نبرد، به صورت جدی در عرصه آموزش امداد و کمکهای اولیه به امر تربیت نیروهای امدادی پرداخت و از آن زمان به عنوان یکی از اصلی­ترین متولیان آموزش کمکهای اولیه و فوریتهای پزشکی نقش اثرگذاری در ارتقا دانش امدادگران در سطح کشور ایفا نموده است.

همچنین این معاونت با اعتقاد به پیروی از نظام آموزشی هماهنگ ، منسجم و مبتنی بر دانش روز پزشکی  از سال ۱۳۸۴ همکاری مشترک خود را با مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور آغاز نمود و با مجوز معتبر از سوی آن سازمان، دوره آموزشی کمک های اولیه و فوریت های پزشکی را به صورت تخصصی تحت عنوان امدادگر اورژانس در سطح کشور ارائه می نماید.

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در سال ۱۳۸۶ با در نظر گرفتن سوابق آموزشی ارزنده جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در حوزه سلامت به ویژه در آموزش امداد و فوریت های پزشکی و تربیت نیروهای امدادی در سراسر کشور از بدو انقلاب اسلامی ، طی تفاهم نامه ای این واحد را به عنوان تنها مرکز مجاز به برگزاری دوره امدادگر اورژانس در سراسر کشور تعیین نمود.

با توجه به این تفاهم نامه در صورتی که سایر واحدهای جهاددانشگاهی در سطح کشور و یا موسسات آموزشی تمایل به برگزاری دوره امدادگر اورژانس داشته باشند ضروری است این امر در قالب تفاهم نامه و با نظارت دقیق این واحد صورت گیرد .

در حال حاضر به جز چند واحد استانی مانند جهاد دانشگاهی البرز، همدان، سمنان، قم ، شهر کرد و  اراک که با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ققرارداد دارند سایر واحدهای جهاد دانشگاهی،  مجوز برگزاری این دوره را ندارند و در صورت اقدام به برگزاری دوره ، مدارک ارائه شده فاقد اعتبار است.

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

  • مراحل  دوره امدادگر اورژانس  را شرح دهید؟ و سرفصل های آموزشی که در دوره تدریس می شود شامل چه مواردی است؟

دوره امدادگر اورژانس جمعا به مدت ۸۰ ساعت شامل مراحل مختلف: مقدماتی ، امداد اورژانس و  مرحله بالینی می­باشد.

مرحله مقدماتی:

در این مرحله، فراگیران با شرکت در کارگاه آموزشی با تکنیک­های کمک­های اولیه به صورت تئوری و عملی آشنا شده و مهارت­های لازم را جهت امدادرسانی در شرایط اورژانسی کسب می­کنند. جهت افزایش توانمندی فراگیران در کسب مهارت­های فوق از کلیه امکانات کمک آموزشی از قبیل ویدیوپروژکتور، فیلم­های آموزشی،کتاب، مانکن­های پیشرفته و غیره استفاده می­شود.

این دوره به صورت ۸ جلسه ۴ ساعته ( ۳۲ ساعت ) برگزار شده و فراگیران با موضوعات ذیل آشنا می شوند:

–           مروری بر ساختمان وعملکرد بدن انسان                                            

–           کمکهای اولیه، وظایف امدادگر، ارزیابی مصدوم ( کنترل علائم حیاتی )      

–           روشهای اولیه نجات زندگی یا احیاء قلبی-ریوی (CPR  )    

–           خفگی و اختلالات تنفس                                                              

–           شوک و اختلالات قلبی- سنکوب- تشنج                                          

–           زخم وخونریزی و جراحتهای خاص ( پانسمان)

–           آسیب های اسکلتی  ( آتل بندی و بانداژ )                                           

–           سوختگی ها و اقدامات اولیه                                                           

–           مسمومیت ها و اقدامات اولیه                                                          

–           آسیبهای ناشی از عوامل محیطی و سوانح بزرگ و اقدامات اولیه               

–           روشهای حمل مصدوم                                                                                     

–           تزریقات  

 

مرحله امداد اورژانس:

 این مرحله به مدت ۲۲ ساعت و به صورت تئوری برگزار می شود و فراگیران با موضوعات ذیل آشنا خواهند شد:

–  خدمات طبی اورژانس                 –  اورژانس های کودکان         

   –  مفاهیم قانونی و اخلاقی            –  خدمات اورژانس          

  –  سلامت فردی                         –  بیماران خاص    

  –  اورژانس های رفتاری                 – امداد در شرایط خاص           

   –  اورژانس های زایمان                 –  مهارت های تکمیلی

 

مرحله بالینی:

 در این مرحله فراگیران با هدف کسب مهارت، برای مدت یک هفته ( ۲۴ ساعت ) به  بیمارستان های طرف قرارداد معرفی شده و با نظارت مدرسین مجرب به صورت عملی تحت آموزش های لازم قرار می گیرند.

 

 

 دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

  • شرایط ثبت نام در دوره را توضیح دهید؟

حداقل میزان تحصیلات برای شرکت در دوره امدادگر اورژانس، سیکل و دیپلم می باشد و علاقه مندان می توانند با در دست داشتن مدارک لازم جهت ثبت نام به مرکز آموزش های تخصصی شماره ۲ معاونت آموزشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران مراجعه نمایند .

مدارک مورد نیاز: کپی کارت ملی یا شناسنامه – یک قطعه عکس

محل برگزاری کلاسهای امدادگر اورژانس: خیابان انقلاب- خیابان ۱۲ فروردین – خیابان شهدای ژاندارمری شرقی – پلاک ۷۵ – مرکز شماره ۲ جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۴۷۹۵۲۰

آدرس سایت: www.jada.ir

 

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

  • آیا در پایان دوره به فراگیران ، گواهینامه اعطاء می شود؟

در پایان دوره به فراگیرانی که در هر سه مرحله شرکت کرده و امتیاز لازم را در آزمون پایانی کسب نموده اند گواهینامه معتبر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با مجوز از مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ارائه می شود.  

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

  • شرایط اشتغال این افراد به چه صورتی است؟

همان طور که قبلا اشاره شد به دلیل اهمیت شروع سریع امدادرسانی به مصدومان حوادث ، هدف از برگزاری این دوره ها در وحله اول  انتقال دانش، مهارت و توانمندی های لازم به افراد جامعه به عنوان ساده ترین و مهم­ترین راه حل کاهش تلفات ، پیشگیری از عوارض و ناتوانی های ناشی از حوادث می باشد. 

با این وجود شرکت کنندگان در دوره پس از اخذ گواهینامه ، می توانند در مراکزی که در امر امدادرسانی فعالیت دارند و همینطور مراکز اعزام آمبولانس مشغول به کار شوند.

 

دوره امدادگر اورژانس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.