دیسپارونیا

دیسپارونیا

خلاصه:

دیسپارونیا(احساس درد شدید در حین رابطه ی جنسی) ممکن است مشکلاتی را در روابط جنسی زوجین ایجاد نماید. علاوه بر درد فیزیکی در هنگام نزدیکی ممکن است این مسئله بر روی احساس فرد نیز تاثیر منفی داشته باشد بنابراین باید هر چه زودتر باید مراحل درمانی پیگیری شود. در بسیاری از موارد اگر واژن در هنگام رابطه ی جنسی به اندازه کافی روان و خیس نشده باشد رابطه ی جنسی دردناک خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد ،خانم باید استراحت کرده تا…

 

دیسپارونیا(احساس درد شدید در حین رابطه ی جنسی) ممکن است مشکلاتی را در روابط جنسی زوجین ایجاد نماید. علاوه بر درد فیزیکی در هنگام نزدیکی ممکن است این مسئله بر روی احساس فرد نیز تاثیر منفی داشته باشد بنابراین باید هر چه زودتر باید مراحل درمانی پیگیری شود.

علل رابطه ی جنسی دردناک در بانوان

در بسیاری از موارد اگر واژن در هنگام رابطه ی جنسی به اندازه کافی روان و خیس نشده باشد رابطه ی جنسی دردناک خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد ،خانم باید استراحت کرده تا درد از بین برود و یا این که قبل از دخول، معاشقه ی بیشتری انجام شود ، راه حل بعدی این است که از روان کننده ی واژن ( مانند ژل لوبریکانت) نیز استفاده شود.

 

در صورت وجود حتی یکی از شرایط زیر، بانوان در حین رابطه ی جنسی درد زیادی را تجربه خواهند کرد:

واژینیسموس: این اختلال از موارد بسیار شایع بوده  و به دلیل گرفتگی ماهیچه های واژن و همچنین ترس از درد برای فرد رخ می دهد.

عفونت واژن: این مساله هم بسیار شایع است و شامل عفونت های قارچی نیز می شود.

مشکلات مربوط به دهانه ی رحم: اگر دخول بسیار عمیق باشد و آلت در عمق زیادی وارد واژن شود ممکن است به دهانه ی رحم برسد. بنابراین مشکلات دهانه ی رحم همچون انواع عفونت ها موجب درد در حین مقاربت جنسی می گردد.

مشکلات رحم: این مشکلات شامل فیبروئید رحمی می شود که باعث درد در حین نزدیکی می شود.

-آندومتریوز: در این اختلال لایه ای که داخل رحم را می پوشاند نیز در خارج از رحم رشد می کند.

مشکلات مربوط به تخمدان: مانند کیست تخمدان

عفونت های لگنی: در عفونت های لگنی، بافت داخلی به شدت دچار التهاب شده و فشار حاصل در حین مقاربت جنسی باعث درد شدید در خانم می شود.

حاملگی خارج از رحم: در حاملگی خارج از رحم یک تخمک بارور شده در خارج از رحم شروع به رشد می نماید.

یائسگی: در دوران یائسگی لایه ی پوشاننده ی واژن رطوبت خود را از دست داده و در واقع خشک می شود.

-نزدیکی زودهنگام پس از انجام عمل جراحی یا زایمان

بیماری های انتقالی جنسی: که دربرگیرنده ی مشکلاتی همچون زگیل آلت تناسلی،تبخال یا دیگر بیماری های انتقالی است.

آسیب های واژن یا مهبل: این آسیب ها ممکن است یک پارگی در هنگام زایمان یا زخم پوست بین واژن و مقعد در حین بیرون آمدن نوزاد در هنگام زایمان طبیعی باشد.

درمان رابطه ی جنسی دردناک بانوان

بعضی از درمان های مرتبط با رابطه ی جنسی دردناک به دارو هیچ  نیازی ندارند، به عنوان مثال رابطه ی جنسی دردناک پس از بارداری با گذشت حداقل ۶ هفته بعد از تولد نیز برطرف می شود. در صورت خشکی واژن و یا اگر آن به اندازه ی کافی مرطوب و یا روان نباشد باید معاشقه بیشتری انجام شود و زمان نسبتا طولانی برای این کار صرف گردد و یا  از روان کننده های واژن با پایه ی گیاهی هم میتوان بهره مند شد.

برخی از روش های ساده ی درمانی نیازی به مراجعه ی پزشک ندارند. اگر دلیل خشکی واژن، یائسگی باشد از یک متخصص در زمینه ی کرم های استروژن یا دیگر داروها مشورت نمایید ولی بعضی از عوامل دخیل در رابطه ی جنسی دردناک نیز ممکن است نیاز به مراجعه ی پزشک متخصص و تجویز دارو توسط او باشد.

 

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.