هندوانه

خلاصه:

تقریبا ۹۲ درصد حجم یک هندوانه از آب تشکیل شده است .این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و هر برش این میوه‌ی آبدار دارای میزان قابل‌توجهی از ویتامینه های  B6 ،A  و C می باشد. همچنین مقادیر بالایی از لیکوپن، آنتی اکسیدان ها ، اسیدهای آمینه و میزان متوسطی از پتاسیم در این میوه هم وجود دارد. به‌علاوه، این میان ‌وعده ‌ی بی نظیر تابستانی کاملا بدون چربی است، سدیم بسیار اندکی داشته و هر برش کوچک از آن تنها ۴۰ کالری انرژی برای بدن تولید می‌کند.محققان دریافته اند که هندوانه دارای …

 

 

با بخش دوم این مقاله همراه ما باشید.

۵) مزایای هندوانه برای سلامت پوست و مو

ویتامین A باعث درخشندگی پوست شما می‌شود. یک قاچ از این میوه، حاوی یک چهارم میزان روزانه‌ی توصیه شده‌ از این ویتامین، برای پوست شماست. ویتامین A به مرطوب نگه‌داشتن پوست و مو کمک می‌کند. از طرفی کلاژن‌های پوست را تقویت می‌کند (کلاژن‌ها باعث حفظ خاصیت الاستیکی پوست می‌شوند). این میوه دارای ویتامین C نیز هست که این ویتامین هم رشد کلاژن‌ها در بدن را توسعه می‌دهد.

۶) دردهای عضلانی

می‌توانیم بگوییم ورزشکارانی که به هندوانه علاقه دارند جزو خوش‌شانس‌ها محسوب می‌شوند؛ چون مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، نشان داد که نوشیدن آب هندوانه قبل از تمرینات شدید ورزشی به کاهش دردهای عضلانی بعد از تمرین و منظم شدن ضربان قلب ورزشکار کمک می‌کند. این خاصیت هندوانه را می‌توان به اسیدهای آمینه سیترولین موجود در هندوانه و آرژینین نسبت داد.

 

 

۷) پیشگیری از سرطان

این میوه هم مانند سایر میوه‌ها و سبزیجات به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مفید است. از طرفی لیکوپن موجود در این میوه، این میوه را به یک ماده‌ی غذایی ویژه برای کاهش گسترش سلول‌های سرطانی در سرطان پروستات تبدیل کرده است.

 

۸) کاهش وزن

این میوه می تواند به کاهش وزن کمک می‌کند. این میوه با توجه به آب زیادی که دارد، می‌تواند با مقدار کالری کم‌تری به شما احساس سیری بدهد. همچنین ثابت شده‌است که آب، سوخت و ساز بدن را تسریع کرده و سموم و چربی ‌ها را از بین می ‌برد، و در نهایت باعث کاهش وزن می شود.

یک قاشق از این میوه حاوی ۸۶ کالری و کم­تر از یک گرم چربی بوده و هیچ کلسترولی ندارد. این میوه ۲۲ گرم کربوهیدرات و ۵ درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی شما را تامین می‌کند و غذایی فوق العاده برای سوزاندن چربی و کاهش وزن بشمار می رود.

 

۹) سلامت کلیه ها

هندوانه به نسبت دیگر مواد غذایی، پتاسیمی کمتری دارد و این می تواند می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بسیار مفید باشد. در عین حال، در برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، ممکن است کلیه قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نباشد. این می‌تواند سطح پتاسیم را در خون افزایش داده و موجب بروز عوارضی در فرد شود.

 

۱۰) پیشگیری از ابتلا به آسم

همانطور که می دانید این میوه منبع غنی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که به  واکنش بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند و جالب‌ تر این‌که این آنتی‌اکسیدان‌ ها موجب می شوند تا علائم آسم در کودکان کاهش یابد.

همچنین این میوه برای افراد مبتلا به آسم این امکان را فراهم می کند تا به راحتی نفس بکشند، بدون این که مجبور باشند هر نفس را با ترس و لرز بکشند. مطالعات انجام شده بر روی۱۷ فرد بزرگسال مبتلا به آسم نشان داد که لیکوپن موجود در این میوه ممکن است اثر درمانی روی این بیماری داشته باشد.

جالب است بدانید که مصرف لیکوپن و ویتامین A می‌تواند برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید واقع شود.

مضرات هندوانه برای سلامتی

این ماده‌ی غذایی نیز همانند هر خوراکی دیگری می‌تواند در کنار اینکه خواص زیادی دارد، مضراتی هم داشته باشد. به یاد داشته باشید اگر این میوه را به مقدار متعادل مصرف کنید، عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. اما اگر بیش از حد مجاز در یک روز هندوانه بخورید، ممکن است بدن‌ شما مجبور شود مشکلات ناشی از وجود مقادیر زیاد لیکوپن یا پتاسیم را تجربه کند. مثلا مصرف روزانه بیش از ۳۰ میلی‌گرم لیکوپن می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، اسهال، سوءهاضمه و نفخ شود.

کسانی که مبتلا به هایپرکالمی هستند و یا افرادی که دارای بیش از حد مجاز پتاسیم در خون‌ شان می باشند، نباید بیش از یک برش کوچک هندوانه در روز مصرف کنند. این مقدار حاوی کمتر از ۱۴۰  میلی‌گرم پتاسیم است. بر اساس گزارش مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا، هایپرکالمی می‌تواند موجب نامنظم شدن ضربان قلب و دیگر مشکلات قلبی و عروقی شود و از سوی دیگر باعث عدم کنترل عضلات بدن گردد.

 

توجه: با مصرف هندوانه مراقب تعادل قند خون‌ خود باشید، هر چند  قند موجود در  هندوانه طبیعی است ولی به هر حال میزان آن بالاست.

 

 

حقایق جالب درباره‌ی هندوانه

جالب است بدانید که :

 

-هندوانه با خیار، کدو تنبل و کدو هم خانواده است.

-ریشه میوه هندوانه به صحرای کالاهاری در آفریقا برمی‌گردد.

-مصریان باستان به همراه جنازه ‌ی فرعون‌ های خود، هندوانه دفن می‌کردند تا پس از مرگ ،مرده‌ به تغذیه‌ی خود برسد. برداشت هندوانه برای اولین بار در مصر قدیم در حدود پنج هزار سال پیش توسط خط هیروگلیف (hieroglyphics) به تصویر کشیده شده است.

-تجار، استفاده از هندوانه را در حاشیه‌ ی دریای مدیترانه گسترش دادند. در قرن ۱۰ میلادی هندوانه راه خود را به چین باز کرد و چین در حال حاضر برترین تولیدکننده ‌ی هندوانه در کل دنیا می باشد.

-مورس (Moors) اولین بار در قرن ۱۳ میلادی هندوانه را به اروپا آورد.

-هندوانه به احتمال زیاد اولین بار توسط بردگان آفریقایی راه خود را به آمریکا باز کرد.

-جهانگردان قدیمی از این میوه به‌عنوان قمقمه استفاده می‌کردند.

-اولین کتاب آشپزی در ایالات متحده که در سال ۱۷۷۶ منتشر شد، حاوی یک دستورالعمل برای درست کردن ترشی پوست هندوانه بوده است.

-حدود ۲۰۰  تا ۳۰۰ گونه ی هندوانه در دنیا وجود دارد و تنها ۵۰ گونه از آن در بین مردم محبوبیت دارد.

-میزان مصرف این میوه از خربزه بیشتر است و طالبی هم در رده‌ی بعدی آنها قرار دارد.

-این میوه در اوکلاهاما یکی از گیاهان تزئینی به‌شمار می‌رود.

-تمام اجزای این میوه  قابل خوردن است حتی پوست آن.

-طبق آنچه در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است، سنگین‌ترین هندوانه جهان توسط لوید برایت (Lloyd Bright) اهل آرکانزاس در سال ۲۰۰۵  کشت شده است. وزن آن۹۳۱۲۱  کیلوگرم بوده است.

-ایران رتبه‌ ی چهارم کشت این میوه را در جهان داراست.

 

منبع : لینک

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.