تعمیرات تجهیزات پزشکی

تعمیر تجهیزات پزشکی

 

مهندسی پزشکی یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی گذاشته است. این رشته در جهت کاربرد علوم فنی و مهندسی در یاری رساندن به پزشکان برای تشخیص و درمان هرچه بهتر بیماری ها تاثیر بسزایی دارد. هدف اصلی برگزاری دوره تعمیر تجهیزات پزشکی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، تربیت نیروهای متخصص در زمینه آشنایی، عیب یابی و تعمیرات تجهیزات پزشکی می باشد.

 

o دوره تعمیر تجهیزات پزشکی به چه منظور برگزار می شود؟ و ھدف از تشکیل دوره چیست؟

دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی یک دوره تخصصی است که برای رشته ھای فنی مخصوصا فارغ التحصیلان مھندسی پزشکی و مھندسی برق برگزار می شود. به دلیل اینکه واحد ھای دانشگاھی بسیار فشرده ھستند و وقت کافی برای گذراندن دوره ھای عملی و فنی به دانشجویان اعطا نمی شود، این دوره ھا برای تکمیل و تمرین بیشتر دوره ھای عملی طراحی شده است. این ترتیب فراگیران بعد از آموزش ھای لازم میتوانند سریع تر وارد بازار کار شوند.

 

o زمینه اشتغال زایی بعد از اتمام دوره در چه حوضه ای است؟

بعد از اتمام دوره آموزشی تعمیرات تجھیزات پزشکی فراگیران می توانند در شرکت ھای تجھیزات پزشکی، بیمارستان ھا، درمانگاه ھا، کلینیک ھا یا کارخانه ھای تجھیزات پزشکی مشغول به کار شوند. این فراگیران ھم می توانند در حوضه تعمیرات باشند و ھم در حوضه فروش تجھیزات مشغول به کار شوند.

 

o دوره ھای تعمیر تجهیزات پزشکی برگزار شده در مرکز جھاد دانشگاھی علوم پزشکی به چه صورت برگزار می شود؟

دوره ھای برگزار شده در مرکز جھاد دانشگاھی علوم پزشکی به دو صورت برگزار می شود: دوره ھای عادی و فشرده
دوره ھای عادی پنجشنبه ھا برگزار می شود که به مدت ١٠ ھفته و به صورت فصلی است. تعداد افراد کلاس بسته به دوره برگزاری و تعداد ثبت نامی متفاوت است.
دوره نیمه خصوصی فشرده که به صورت روزانه برگزار می شود. این کلاس ھا ۶ نفره ھستند.

 

o محتوای دوره ھای برگزار شده شامل چه مطالب و سر فصل ھایی است؟

محتوای ھر کدام از دوره ھا شامل آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی و اصول و عملکردشان است.

-تعمیرات تجھیزات اتاق عمل: الکتروکوتر – الکتروشوک – ونتیلاتور – پالس اکسیمتر – ای سی جی – تخت اتاق عمل – چراغ سیالیتیک – مانیتورینگ علائم حیاتی – تخت – پمپ سرنگ – پمپ تزریق- ساکشن

–تعمیرات تجھیزات دندانپزشکی: یونیت و صندلی دندانپزشکی- اتوکلاو – توربین و آنگل- کمپرسور – آمالگاماتور-رادیوگرافی – جرمگیر – لایت کیور – دوربین داخل دھانی – RVG

–تعمیرات تجھیزات آزمایشگاھی: اسپکتروفتومتر – سانتریفیوژ – فلیم فتومتر – انکوباتور – سل کانتر – اتوآنالایزر – الیزاریدر

–تعمیرات تجھیزات تصویربرداری: رادیولوژی – رادیوگرافی – سی تی اسکن – ام آر آی – سونوگرافی

–کالیبراسیون دستگاھھای پزشکی: دستگاه ھای تصویر برداری و اتاق عمل

–اصول بازرگانی تجھیزات پزشکی: اصول تاسیس شرکت – اصطلاحات بازرگانی – روال واردات – صادرات و تولید تجھیزات پزشکی – ایزو و مدیریت ریسک – ھولوگرام و رتبه بندی شرکتھا – نحوه سفارش تجھیزات پزشکی و استانداردھای تجھیزات پزشکی

–الکترونیک عمومی: آشنایی با قطعات الکترونیکی و بستن مدارات مربوطه – فانکشن – اسیلوسکوپ – تعمیرات تخصصی بوردھای پزشکی

 

تعمیر تجهیزات پزشکی

 

o آیا این دوره به صورت مداوم در مرکز جھاد دانشگاھی برگزار می شود یا فقط به تعداد محدود و در فصول مشخص دوره تشکیل می شود؟

از سال ٨۵ تا کنون دوره ھا به صورت مرتب و در تمام فصول برگزار شده و ھمیشه در مرکز جھاد دانشگاھی دوره ھا ھم به صورت عادی و ھم به صورت فشرده در حال برگذاری است.

 

o آیا گذراندن دوره ھای تعمیر تجهیزات پزشکی نیاز به سطح دانشگاھی خاصیدارد؟

بھتر است دانشجویان فنی مھندسی، مثل مھندسی پزشکی، مھندسی برق و مھندسی مکانیک این دوره را بگذرانند. ولی علاقه مندان می توانند از ھر قشر و صنفی باشند. اما نکته قابل ذکر این است که پیشنیاز ھمه دوره ھا الکترونیک است که بھتر از قبل از این دوره ھا دوره الکترونیک را بگذرانند.

 

o مدت زمان برگزاری ھر دوره چقدر است؟

مدت زمان ھر دوره ٢٠ ساعت است. که ممکن است به صورت عادی و یا فشرده برگزار شود.

 

o آیا مدرک معتبری ھم از طرف جھاد دانشگاھی بعد از اتمام دوره اعطا می شود؟ آیا مدرک دریافتی اعتبار کافی برای اشتغال در مراکز دولتی دارد؟

در اتمام ھر دوره مدرک جداگانه ای از سوی جھاد دانشگاھی علوم پزشکی تھران به فراگیران اعطا می شود. این مدرک معتبر است، اما نکته قابل ذکر این است که توانایی فنی خود فراگیر و ارتباطشان با بازار کار در شغل یابی بسیار تاثیر گذار خواھد بود.

 

صفحه اصلی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

برای دیدن دوره های بیشتر اینجا کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.