بوی بد دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان

 

بویی که از دهان احساس می شود، ممکن است تغییر کندکه بسته به منشاء و زمینه‌‌ی ایجاد بوی بد می تواند انواع متفاوتی داشته باشد. بعضی افراد ممکن است بیش از حد نگران این موضوع باشند و همیشه احساس کنند که دهان‌شان بوی بدی می دهد در عین حال که ممکن است این بو بسیار اندک و یا اصلا بویی وجود نداشته باشد ولی نسبت به آن از خود حساسیت نشان دهند و در مقابل افرادی هستند که دهان آنها بوی بدی می‌دهد ولی متوجه آن نیستند.

معمولا این بوی نامطلوب از محیط دهان‌ نشات گرفته و ممکن است هر کدام منبع مختلفی داشته باشند از جمله:

  • غذا

ذرات غذا در محیط دهان و تجزیه‌ی آنها باعث می شود باکتری‌ها در محیط دهان گسترش یافته و منجر به بوی بد شود. صرف مواد غذایی همچون سیر، پیاز، ادویه‌جات و ترشیجات،بوی نامطلوب را افزایش می دهد. این مواد غذایی پس از هضم وارد جریان خون شده و از طریق شش ها نیز تنفس تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

  • دخانیات

استعمال دخانیات به تنهایی موجب می گردد که دهان، بدبو شود و معمولا نفس افراد سیگاری بوی بدی می‌دهد که موجب آذیت دیگران می‌شود، این افراد معمولا دچار بیماری لثه می‌شوند که خود آن عامل ایجاد بد بویی دهان محسوب می شود.

 

  • بهداشت نامناسب دهان و دندان

اگر مسواک نمی‌زنید و یا از نخ دندان استفاده نمی‌کنید، ذرات غذای باقی مانده در دهان بوی بدی ایجاد خواهد نمود. از طرفی معمولا ماده ی بی‌رنگ و چسبناکی که پلاک نام دارد روی دندان‌ ها را پوشانده و در صورت مسواک نزدن بطور مرتب بعث تحریک شدن لثه و با گذشت زمان پلاک در بین دندان‌ها و لثه تجمیع پیدا می کند.

از دیگر سو زبان هم محل مناسبی جهت تجمع باکتری‌هایی خواهد شد که بوی بد تولید می‌کنند. دندان‌های مصنوعی هم اگر به‌طور مرتب تمیز نشوند یا درست در سر جای خود قرار نگیرند، محل تجمع باکتری‌ها، باقی ماندن غذا و ایجاد بوی بد در دهان می شوند.

 

  • خشکی دهان 

بزاق دهان موجب از بین رفتن ذراتی می شود که باعث می گردند دهان بوی ناخوشایندی بگیرد و به پاکیزگی محیط دهان کمک می‌کند. بیماری خشکی دهان یا زروستومیا، تولید بزاق دهان را کاهش می دهد و باعث بوی بد دهان می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید خشکی دهان در طول شب و زمان خواب امری طبیعی است و تنفس صبحگاهی بوی بدی می‌دهد که با شستن دهان نیز برطرف می‌شود. این مشکل به خصوص در مورد افرادی که با دهان باز می‌خوابند شدت بیشتری دارد. خشکی دهان مزمن بیشتر به دلیل مشکل غدد بزاقی یا وجود بعضی بیماری‌ها در فرد است.

 

برخی از داروها چون باعث خشکی دهان می‌شوند، بطور غیرمستقیم در دهان، باعث ایجاد شدن بوی نامطلوبی می شود. برخی از داروها هم در بدن کنش و واکنش های شیمیایی دارند که تأثیر آن در تنفس فرد به‌صورت بوی بد و نامطلوب خود را نشان می دهد.

 

  • عفونت‌های دهانی

زخم‌ های دهانی پس از جراحی ‌های لثه یا کشیدن دندان ممکن است باعث ایجاد بویی نامطلوب  شود و یا ممکن است منبع آن به پوسیدگی‌های دندانی، زخم‌ها و عفونت‌های دهان و لثه برگردد.

 

  • شرایط دیگر مربوط به دهان، حلق و بینی 

ممکن است در اثر ایجاد توده‌ های سنگ‌ مانند کوچک ایجاد شود که محل تجمع باکتری هستند و در منافذ لوزه‌ها ایجاد می‌شوند. وجود عفونت و یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها و گلو که موجب ترشحات پشت حلق نیز  می‌شود هم یکی از عوامل بد بویی بشمار می رود.

 

  • دلایل دیگر 

بیماری‌هایی همچون سرطان‌ها و اختلالات سوخت و ساز ممکن است بدلیل مصرف داروهای شیمیایی موجب تغییر بوی دهان شود . رفلکس مزمن اسید معده هم می‌تواند با بوی بد دهان نیز در ارتباط باشد. درکودکان عامل ایجاد این بوی بد ممکن است به دلیل باقی ماندن  یک جسم خارجی مانند یک تکه غذا یا هر چیز دیگری در سوراخ بینی کودک باشد.

 

صفحه اصلی سایت

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.