انواع ماساژ درمانی و مزایای آن برای سلامتی بدن

خلاصه:

بر طبق نظرسنجی انجمن ماساژ درمانی آمریکا در سال ۲۰۰۷، تقریبا یک‌ چهارم تمام بزرگسالان آمریکایی در سال گذشته حداقل یک بار از ماساژ استفاده کرده‌اند و هرکدام از آنها دلایل متفاوتی برای این کار داشته‌اند. بسیاری از افراد به خصوص آن‌هایی که به نسل انفجار جمعیت  متعلق اند، به فواید ماساژ برای سلامتی پی می‌برند. این افراد برای تسکین علائم بیماری خود یا درمان جراحات، کمک به درمان برخی بیماری‌ها و بهبود کلی وضعیت سلامت …

چندین هزار سال است که انسان ها از ماساژ استفاده می‌کنند. امروزه، اگر به ماساژ نیاز داشتید یا به آن علاقه‌ دارید، با ۸۰ سبک مختلف ماساژ درمانی با طیفی گسترده‌ ای از انواع فشارها، حرکات، و متدهای مختلف مواجه می شوید؟! همه ی انواع ماساژ شامل فشار، مالش، یا انجام کارهای خاص بر روی ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های نرم بدن هستند که توسط دست‌ها و انگشت‌ها انجام می‌شوند. در برخی موارد حتی از ساعد، آرنج، یا پاها نیز استفاده می‌ گردد.

بر طبق نظرسنجی انجمن ماساژ درمانی آمریکا در سال ۲۰۰۷، تقریبا یک‌ چهارم تمام بزرگسالان آمریکایی در سال گذشته حداقل یک بار از ماساژ استفاده کرده‌اند و هرکدام از آنها دلایل متفاوتی برای این کار داشته‌اند. بسیاری از افراد به خصوص آن‌هایی که به نسل انفجار جمعیت  متعلق اند، به فواید ماساژ برای سلامتی پی می‌برند. این افراد برای تسکین علائم بیماری خود یا درمان جراحات، کمک به درمان برخی بیماری‌ها و بهبود کلی وضعیت سلامتی از انواع مختلف ماساژ استفاده می‌کنند.

بهترین سبک‌های ماساژ

ممکن است به این موضوع توجه کرده‌ باشید که چرا سبک‌های مختلف ماساژ در دوره ای از محبوبیت بیش‌تری نسبت به بقیه  برخوردار بوده‌ است و از خود پرسیده‌اید که آیا هر یک از آنها تنها یک مد زودگذر بودند یا جدیدترین و بهترین سبک ماساژ؟ واز همه مهم‌تر این‌ است که چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا آخرین سبکی که از ماساژ استفاده کردید برایتان موثر واقع شده است یا خیر؟

سبک‌هایی که در ماساژ درمانی بکار می روند از مالش‌های طولانی و آرام گرفته تا مالش‌های کوتاه و ضربه‌ای با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از متخصصان در زمینه ی ماساژ درمانی از انواع روغن‌ها و لوسیون‌ها نیز استفاده می‌کنند. اغلب متخصصان از مراجعه کنندگان خود می‌خواهند که لباس‌هایشان را در بیاورند ولی بعضی دیگر هم این کار را از آنها درخواست نمی کنند. طول مدت ماساژ ممکن است از ۵دقیقه تا ۲ ساعت متغیر باشد.

قبل از آن‌که تصمیم بگیرید کدام نوع ماساژ  برای‌ شما مناسب است از خودتان بپرسید: آیا فقط برای آرامش و کنترل استرس به ماساژ نیاز دارم؟ یا برای التیام علائم بیماری یا کمک به درمان بعضی از بیماری های  خاص می‌خواهم از ماساژ استفاده کنم؟ پیش از آن که زمان و مکان ماساژ را تعیین کنید ، هدف خود  از این کار را به متخصص ماساژ بگویید و از او بپرسید که تصمیم دارد از کدام سبک ماساژ برای شما استفاده کند. بسیاری از آنها در ماساژ درمانی بیش از یک سبک را بکار می برند و یا بر اساس سن، نوع بیماری یا هرگونه نیاز یا هدف خاص‌ دیگری از متدهای ترکیبی که  نیازهای شما را برآورده سازد استفاده می‌کند.

در ادامه به لیستی از محبوب‌ترین سبک‌های ماساژ درمانی اشاره می‌کنیم. چهار سبک اول از همه محبوب‌ترند.

۱. ماساژ سوئدی

رایج‌ترین نوع ماساژ، ماساژ  درمانی سوئدی است. این سبک شامل مالش‌های نرم، طولانی، و ماساژ ماهیچه‌ها و هم‌چنین مالش‌های سبک، هماهنگ و ضربه‌ای بر روی بالاترین لایه‌ی ماهیچه‌ها است. هم‌چنین با حرکت مفاصل نیز همراه می‌شود. این روش درمان سوئدی با التیام انقباض ماهیچه ‌ها موجب آرامش و افزایش انرژی می گردد و حتی ممکن است به درمان برخی جراحات نیز کمک کند.

چهار حرکت رایج در ماساژ سوئدی عبارتند از:

-افلوراژ:  نوعی حرکت نرم و لغزشی برای آرام کردن بافت نرم

-پتریساژ:  حرکات فشاری، چرخشی و ماساژی که بعد از افلوراژ انجام می‌شود.

-اصطکاکی: حرکات عمیق و دورانی که باعث می‌شود لایه‌های بافت‌ها روی هم ماساژ داده شوند و موجب افزایش گردش خون شده و به از بین رفتن بافت‌های زخم و جراحات نیز کمک می‌کند.

-تاپوتمان: ضربات آهسته، کوتاه و پشت سر هم که با دستان جمع‌شده، انگشتان و یا لبه‌ی دستان انجام می شود.

۲.ماساژ درمانی عصبی- ماهیچه‌ای

درمان عصبی- ماهیچه‌ای نوعی استفاده از ماساژ جهت رفع عوامل اصلی دردهای مزمنِ ماهیچه‌ای و دستگاه عصبی محسوب می شود. این نوع ماساژ بیش‌تر جنبه‌ ی پزشکی داشته و نقاط محرک یا نقاط ماهیچه‌ای حساس، گردش خون، فشار عصبی، وضعیت قرارگیری بدن در حالت ایستاده و مشکلات بیومکانیکی را مورد هدف قرار می‌دهد که ممکن است توسط صدمات حرکتی پی در پی نیز برای فرد ایجاد شده باشند.

۳. ماساژ بافت عمقی

ماساژ بافت عمقی برای التیام دردها و گرفتگی‌های موضعی خاص در بدن مناسب ترین گزینه است. در این نوع ماساژ درمانی، متخصص از حرکات آرام و در نقاط دقیق استفاده و فشار را بر لایه‌های ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و دیگر بافت‌های عمیق‌تر زیر پوست متمرکز مینماید. با این‌که ماساژ بافت عمقی نسبت به دیگر انواع ماساژ حالت ریتمیک کمتری دارد ولی می‌تواند کاملا جنبه ی درمانی داشته و گرفتگی‌های مزمن را رفع نماید و به درمان صدمات ماهیچه‌ای نظیر رگ به رگ شدن کمر  نیزکمک می‌کند.

۴.ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی به دستگاه ماهیچه‌ای مربوط که برای هر یک از رشته‌های ورزشی طراحی شده است، با استفاده از شیوه‌های مختلف پیش از یک رویداد ورزشی، در هنگام آن یا بعد از آن، در اجرای تمرینات به ورزشکاران کمک شایانی می‌کند. با استفاده از این سبک می‌توان انعطاف بدنی‌ را تقویت و از بروز صدمات جلوگیری کرد. هم‌چنین ماساژ ورزشی می‌تواند پس از وارد آمدن صدمات ناشی از ورزش به التیام گرفتگی‌ها و فشارهای ماهیچه‌ای کمک ‌کند.

۵.ماساژ صندلی

آیا تا به حال در یک نمایشگاه، جشنواره‌ی موسیقی، یا همایش افرادی را دیده‌اید که با آرامش روی صندلی ماساژور نشسته‌اند و به حال‌شان غبطه خورده‌اید؟ آیا در یک فرودگاه از کنار اتاق ماساژ صندلی عبور کرده‌اید؟ یا شاید آن‌قدر خوش شانس هستید که محل کارتان روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این امکانات را به شما ارائه دهند؟ صندلی‌های ماساژ که در مکان‌های ثابت تعبیه شده‌اند این امکان را برای شما فراهم می آورندکه بدون درآوردن لباس روی صندلی ویژه ای که برای این کار طراحی شده، بنشینید و از آن لذت ببرید. این نوع از ماساژ معمولا شامل ماساژ گردن، شانه‌ها، کمر، بازوها و دستان می باشد.

۶. ماساژ شیاتسو

در زبان ژاپنی شیاتسو به معنای”‌فشار انگشتان‌” است. متخصصان ماساژ درمانی برای انجام سبک ماساژ شیاتسو روی نقاطی خاص از بدن از فشارهایی مختلف و ریتمیک استفاده می‌کند. این نقاط به نقاط طب فشاری معروف هستند، و بعضی بر این باورند که  جهت جریان انرژی حیاتی بدن که به آن “‌چی” می‌گویند، بسیار حائز اهمیت می باشند. طرفداران ماساژ شیاتسو معتقدند این ماساژ می‌تواند گرفتگی‌های موجود در این نقاط را رفع کند.

۷. ماساژ تایلندی

انواع ماساژ درمانی

متخصص ماساژ درمانی در طول یک ماساژ تایلندی برای حرکت دادن مشتری در موقعیت‌های مختلف از بدن خود استفاده می‌کند. این نوع از ماساژ شامل وارد کردن فشار بر ماهیچه‌ها، به حرکت در‌آوردن مفاصل و طب فشاری است.

۸. ماساژ سنگ داغ

انواع ماساژ درمانی

متخصص ماساژ درمانی در این نوع از ماساژ، سنگ ‌های داغی را روی نقاط مختلف بدن از جمله نقاط طب فشاری قرار می‌دهد. این سنگ‌ها ممکن است به عنوان ابزاری برای ماساژ مورد استفاده قرار گرفته یا تنها به صورت موقتی استفاده ‌شود. سنگ‌ های داغ به همراه دیگر متدهای ماساژ و با نفوذ گرما در عمق نقاط مختلف بدن می‌توانند بسیار تسکین‌دهنده و لذت ‌بخش باشند.

۹. رفلکسولوژی (بازتاب درمانی)

انواع ماساژ درمانی

رفلکسولوژی با استفاده از روش هایی که توسط دست، شست و انگشت انجام می‌شوند، نقاطی خاص را روی پا تحریک می‌کند. برخی معتقدند این نقاط با بخش‌های مختلف بدن در ارتباط هستند. به نظر می‌رسد این ماساژ بتواند وضعیت سلامتی فرد را بهبود دهد.

۱۰. ماساژ بارداری

انواع ماساژ درمانی

در طول دوران بارداری، بدن مادر دچار تغییراتی قابل توجه می‌شود. ماساژ بارداری با کاهش استرس، کاهش تورم دست‌ها و پاها و تسکین دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی به زنان باردار کمک می نماید. به ویژه ماساژ در مواقعی می‌تواند به زنان باردار کمک کند که در استفاده از داروها و دیگر گزینه‌های دارویی دچار محدودیت های شدید شده اند . متخصص ماساژ درمانی با استفاده بالش‌هایی خاص که برای این کار طراحی شده‌ است، موقعیتی مناسب را برای این نوع ماساژ در اختیار بانوان باردار قرار می‌دهد.

مزایای ماساژ درمانی

انواع ماساژ درمانی

بسیاری از انواع ماساژ مزایایی بیشتر از احساس آرامش را برای افراد به ارمغان می آورد. در ادامه تنها به چند مورد از مسائلی که می‌ توانند از فواید ماساژ بهره ‌مند شوند اشاره می‌کنیم .

کمر درد:مطالعات مختلف نشان داده‌اند ماساژ درمانی برای درمان کمردرد بسیار موثر واقع می شود. در واقع،پژوهشی در ۲۰۰۳ نشان داد تاثیر ماساژ درمانی برای کاهش دردهای مزمن کمر از طب فشاری یا اصلاح ستون فقرات بیش‌تر است  و استفاده از داروهای مسکن را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

سردرد:مطالعات مختلف نشان‌ داده‌ اند که سردرد پاسخی مثبت به ماساژ درمانی می‌دهد. ماساژ درمانی می‌تواند تعداد حملات میگرنی را کاهش داده و موجب بهبود وضعیت خواب شود.

آرتروز: در نخستین کارآزمایی بالینی که برای یافتن میزان تاثیر ماساژ سوئدی بر آرتروز زانو انجام گرفت، شرکت‌کنندگانی که یک یا دو بار در هفته به مدت یک ساعت تحت ماساژ درمانی قرار گرفتند، نشانه هایی از بهبود درد، گرفتگی در زانوی خود را تجربه کردند. در حالی که گروه شاهد چنین تغییری را احساس نکردند.

سرطان: امروزه به احترام روش‌های درمانی سنتی باید گفت که ماساژ درمانی می‌تواند موجب آرامش انسان و کاهش علائم سرطان یا عوارض جانبی روش‌ های درمانی آن گردد. ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش درد، تورم، خستگی شدید، حالت تهوع یا افسردگی کمک کند یا به طور مثال عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود بخشد.

اضطراب:محققان با بررسی بیش از ۱۲ مطالعه‌ی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که ماساژ درمانی به بهبود افسردگی و اضطراب کمک فراوانی می‌کند. با این متد میزان کورتیزول تا بیش از ۵۰ درصد کاهش می یابد و سطح انتقال دهنده های عصبی بالا رفته که این می تواند به کاهش افسردگی کمک‌کند.

 

صفحه اصلی سایت

 

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.