انتخاب خمیر دندان مناسب برای دندان ها و لثه های شما

برای گزینش یک خمیر دندان مناسب برای دندان ها و لثه های شما،آپشن های بسیاری وجود دارد. آیا میخواهید کنترل‌کنندۀ جرم بخرید؟ یا این که فلوراید دار باشد و یا هر دو؟ البته خمیر دندان های سفیدکننده نیز جلب توجه می‌کنند! علاوه بر این‌ها انواع کاملاً گیاهی هم در بازار وجود دارند!

زمانی که به انتخاب بهترین خمیر دندان می‌رسیم، مهم است که به سلامت دهان و دندان شما و نیازهای آن‌ها دقت کنیم.

خمیر دندان ها در انواع خمیری و ژلی موجود هستند. با این همه تنوع، چند مادۀ تشکیل‌دهنده هستند که در اکثر خمیر دندان ها به طور معمول وجود دارد. شامل:

عوامل ساینده. مواد زبر، شامل کلسیم‌کربنات و سیلیکات‌ها، که به حذف غذا، باکتری، و بعضی رنگ‌ها از روی دندان کمک می‌کنند.

طعم‌دهنده‌ها. شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مانند ساکارین، معمولاً برای طعم بهتر آن به خمیر دندان افزوده می‌شوند. در حالی که اکثر مردم از خمیر دندان ها طعم نعناعی را در ذهن دارند، انواع بیشتری از جمله طعم دارجینی، لیمویی، حتی آدامس بادکنکی (برای کودکان یا کودکان درون!) موجود است.

مرطوب‌کننده‌ها. مواد تشکیل‌دهندۀ خمیر یا ژل دندان برای جلوگیری از خشک‌شدن آن معمولاً شامل گلیسرول است.

حجم‌دهنده‌ها. عواملی که به خمیر دندان حجم می‌دهند، مانند مولکول‌های چسبناکی که در بعضی جلبک‌های دریایی یافت می‌شود. این مواد به حفظ حالت خمیر دندان کمک می‌کنند.

مواد شوینده. کفی که به هنگام مسواک‌زدن مشاهده می‌کنید، از همین مواد شوینده تولید می‌شود، مانند سدیم لوریل سولفات.

 

خمیر دندان فلوراید دار

مهم‌ترین جزء یک خمیر دندان که هنگام خرید باید به آن دقت کنید، فلوراید است.

فلوراید یک مادۀ معدنی است. این ماده از حدود ۵۰ سال پیش جهت کاهش پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شود. باکتری‌های موجود در دهان شما از مواد قندی باقیمانده از غذاها تغذیه می‌کنند. فلوراید به حفاظت از دندان‌ها در برابر اسیدی که توسط باکتری‌ها تولید می‌شود کمک می‌کندکه این کار را به دو روش انجام می‌دهد: اولاً فلوراید، مینای دندانی را مقاوم می‌کند در برابر آسیب اسید و ثانیاً این ماده می‌تواند پوسیدگی‌های اولیه‌ای را که به دلیل اسید به وجود آمده‌اند، با رمینرالیزاسیون به حالت قبل برگرداند.

استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید بهترین راه بهره‌مندی از خواص این مادۀ معدنی است. همچنین این فکر که آب آشامیدنی فلوراید دار، برای دندان‌ها کافی است، صحیح نیست. مطالعات نشان داده‌اند استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید، حتی در مناطقی که آب آشامیدنی آن‌ها دارای مقادیر زیاد فلوراید است، باعث تجمع بیشتر فلوراید در دندان‌ها می‌شود.

دهانشویه ها

خمیر دندان کنترل‌کنندۀ جرم دندان

انواع زیادی از این مدل در بازار موجود است که اکثر آن‌ها حاوی فلوراید هستند.همۀ افراد دارای لایه‌ای سطحی از باکتری بر روی دندان‌هایشان هستند که به آن پلاک می‌گویند. اگر پلاک دندانی مرتباً با بهداشت دهانی مناسب حذف نشود، سخت شده و به جرم تبدیل می‌شود. این تودۀ سخت‌حذف‌شونده، می‌تواند روی دندان‌ها و زیر لثه تشکیل شود، که در نهایت سبب بیماری لثه خواهدشد.

اجزاء مختلفی برای کمک به جلوگیری از تشکیل جرم در خمیر دندان ها به کار می‌رود. ترکیبات شیمیایی مانند پیروفسفات‌ها و زینک‌سیترات‌ها معمولاً استفاده می‌شوند و اثر مفید آن‌ها نیز به اثبات رسیده اند.

علاوه بر آن، بعضی از خمیر دندان های کنترل‌کنندۀ جرم، شامل آنتی بیوتیکی به نام تریکلوزان هستند که بعضی باکتری‌های دهان را نابود می‌کند.

بعضی خمیر دندان ها که به صورت ویژه جهت مبارزه با پلاک تولید شده‌اند که عوامل شیمیایی ضد پلاک بیشتری دارند و عملکرد عالی آنها در کنترل جرم به اثبات رسیده است.

 

انتخاب خمیر دندان مناسب برای دندان‌های حساس

برای افرادی هم که دندان‌هایشان حساسیت بیشتری دارد؛ مثلاً به دمای گرم یا سرد، خمیر دندان هایی تولید شده است که در آن‌ها معمولاً پتاسیم نیترات یا استرونتیوم کلراید وجود دارد. این ترکیبات شیمیایی، که تا ۴ هفته زمان می‌برد تا بهبود بخشد، از طریق بستن مسیرهای موجود روی دندان به سمت عصب‌های داخل دندان عمل می‌کند.

 

خمیر دندان سفیدکننده و انتخاب خمیر دندان مناسب

برای رسیدگی به خواستۀ بسیاری از افراد که به دنبال دندان‌هایی سفیدتر هستند، خمیر دندان های زیادی در این حیطه تولید شده‌اند.خمیر دندان های سفیدکننده معمولاً حاوی مواد شیمیایی رنگی سفید نیستند. به جای آن، اجزاء ساینده و مواد شیمیایی‌ای دارند که با بازدهی مناسب، دندان را می سایند و یا کمک می‌کند تا رنگ‌ها از سطح دندان راحت‌تر جدا شوند.

با این حال، ممکن است نگران آسیب این نوع از خمیر دندان ها به مینای دندانتان باشید. با توجه به اینکه مطالعات طولانی‌مدتی بر روی تأثیر استفاده از این نوع در اختیار نیست، بهتر است حتماً برای استفاده از انواع سفیدکننده، با دندان‌پزشک خود مشورت نمایید.

 

نکاتی برای انتخاب خمیر دندان مناسب

در ادامه به نکاتی در باب انتخاب خمیر دندان مناسب میپردازیم:

– دارای تأییدیه از سازمان معتبر فعال در زمینۀ سلامت دهان و دندان، مانند علامت ADA (تأییدیۀ American Dental Association) یا FDI (تأییدیۀ World Dental Federation). که این علائم نشان می‌دهد آن خمیر دندان آزمایش‌های سلامتی را با موفقیت پشت سر گذاشته و برای استفادۀ شما مناسب است.

– مراقب خمیر دندان های تقلبی باشید. با دیدن نام کشور چین دقت بیشتری به خرج دهید و از اصل بودن آن کالا مطمئن شوید. FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) خرید خمیر دندان های ساخت چین را توصیه نمی‌کند.

– نیازهای خود و خانواده‌تان را مد نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید، هر نوع خمیر دندانی را که می‌پسندید، حتماً حاوی فلوراید باشد. و همچنین برای انتخاب خمیر دندان سفیدکننده، با دندان‌پزشکتان مشورت نمایید.

با وجود این همه تنوع، ترکیبات متفاوت و مارک های مختلف می‌توانید با امتحان چند خمیر دندان، بهترین خمیر دندان مناسب دندان و لثه هایتان را پیدا کنید.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دادنپزشکی

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.