ارزیابی جامع پریودنتال

ارزیابی جامع پریودنتالچگونه انجام می شود؟

ارزیابی جامع پریودنتال

 

ارزیابی جامع پریودنتال (CPE)

آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP)انجام ارزیابی جامع پریودنتال برای بررسی سلامت لثه و یا CPL ،شناسایی بیماریهایی مانند بیماری لثه که نیاز به درمانهای دیگر دارد را به طور سالانه به افراد توصیه کرده است.

ارزیابی جامع پریودنتال چیست ؟

در سال ۲۰۱۱ ، آکادمی پریودنتولوژی آمریکا ، بیانیه ای درباره درمان جامع پریودنتال منتشر کرد که به همه افراد بالغ یک ارزیابی سالانه را برای اطمینان از سلامت لثه های خود یا شناسایی بیماریها توصیه می کند.

ارزیابی جامع پریودنتال راهی برای ارزیابی سلامت لثه های شما با بررسی موارد زیر است :

-دندان ها

-پلاک ها

-لثه ها

-نحوه تماس دندانها در حین بسته شدن

-ساختمان استخوان

-عوامل خطر

متخصصین دندانپزشک از جمله پریودنتیست ، دندانپزشک عمومی یا بهیار دهان و دندان این ارزیابی را از طریق بررسی این ۶ مورد  انجام می دهند تا وضعیت سلامت پریودنتال شما مشخص شود.

چرا افراد به ارزیابی جامع پریودنتال احتیاج دارند ؟

مطالعات اخیر نشان داده است که شیوع بیماری های پریودنتال به صورت قابل توجهی نسبت به برآوردهای اولیه بیشتر شده است. این بدان معناست که وضعیت سلامت پریودنتال همه افراد بالغ باید کامل بررسی شود تا اطلاعات صحیحی درباره سلامت دهان و دندان های آنها دریافت کنند.

از طریق ارزیابی سلامت دهانی به صورت سالانه شما و متخصص دندانپزشکتان از میزان سلامت دهانتان آگاه شده و به بیماری هایی نظیر بیماری لثه که نیاز به درمان های بعدی دارد، توجه خواهید کرد.

نتایج تحقیقات حاکی از این امر هستند که بیماری پریودنتال با سایر بیماری های التهابی مزمن همچون دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای تنفسی در ارتباط است ، بنابراین برای حفظ سلامت کل بدن، درمان هر چه سریعتر التهاب که موجب ایجاد بیماری های پریودنتال می شود از اهمیت بالایی برخوردار است .

چک لیست ارزیابی جامع پریودنتال

آکادمی پریودنتال جهت کمک به افراد درباره کسب اطلاع از وضعیت سلامت دهان و دندان ها، چک لیستی را برای ارزیابی جامع پریودنتال ارائه داده است. چک لیست مورد نظر را دانلود کرده و از آن پرینت بگیرید و در معاینه بعدی دندانپزشکی همراه خود داشته باشید. در این چک لیست مراحلی برای ارزیابی، فهرست شده است در کنار آن جای خالی وجود دارد تا شما سوالات و اطلاعات دیگری را که می خواهید با دندانپزشک متخصص خود مطرح نمایید را یادداشت کنید.

در کنار هر مرحله ی ارزیابی هنگامی که بررسی دندانپزشکی در آن مورد تکمیل شد، علامت بزنید و فراموش نکنید هر سوالی که درباره مراحل ارزیابی یادداشت کرده بودید یا سوالاتی درباره سلامت دهان خود را از متخصص دندانپزشک بپرسید.

توجه : آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP) تصمیم گیری دندانپزشک درباره درمان بیمار با توجه به وضعیت آن شخص و نیاز هر بیمار را به رسمیت می شناسد، چنین تصمیم گیری هایی باید بر اساس قضاوت و تشخیص پزشک صورت پذیرد.

 

صفحه اصلی سایت

منبع : لینک


جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای اعتلای سطح دانش و مهارت های عملی دندان پزشکان و دستیاران کنار دندانپزشک اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ترمیمی و زیبایی – ایمپلنت های دندانی – ارتودنسی اندودانتیکس نوین – پروتزهای ثابت و متحرک – پریو دندانپزشکی اطفال – کراون لنت – جراحی دندان های نهفته و نیمه نهفته (عقل) – لیزر – دندانپزشکی دیجیتال و دستیار کنار دندان پزشک مقدماتی و تخصصی با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.