اختلالات خواب

اختلالات خواب چیست؟ و چرا رخ می دهد؟

اختلالات خواب

خلاصه:

اختلالات خواب شامل گروهی از شرایط است که اساسا روی خواب اثر مخرب گذاشته و آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه ممکن است به علت بیماری های مختلف و یا استرس های زیاد برای افراد مشکل ساز شوند. اختلالات خواب در ایالات متحده ی آمریکا بطور فزاینده ای در حال شیوع است و بسیاری از افراد از آن رنج می برند. در حقیقت …

اختلالات خواب شامل گروهی از شرایط است که اساسا روی خواب اثر مخرب گذ۰اشته و آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه ممکن است به علت بیماری های مختلف و یا استرس های زیاد برای افراد مشکل ساز شوند. اختلالات خواب در ایالات متحده ی آمریکا بطور فزاینده ای در حال شیوع است و بسیاری از افراد از آن رنج می برند. در حقیقت، گزارش شده است که  بیشتر از ۷۵ درصد آمریکایی ها بین سنین ۲۰ تا ۵۹ سال با انواع مختلف اختلالات خواب دست و پنجه نرم می کنند.

گاهی اوقات افراد ممکن است اختلالات خواب را به صورت مقطعی به دلایل گوناگون از جمله استرس، برنامه های فشرده درسی و یا کاری و یا دیگر اثرات خارجی تجربه کنند. اگر بروز این مشکل منظم شده و در زندگی روزمره مداخله نماید ممکن است خود را به صورت اختلالات خواب نشان دهد.

بسته به نوع اختلال خواب ممکن است افراد در طول روز احساس خستگی مفرط کرده و دچار مشکلات عدیده ای در خواب شوند. کمبود خواب می تواند بر سطح انرژی، خلق و خو، داشتن تمرکز و سلامت کلی بدن تاثیرات منفی از خود بر جای بگذارد.

در برخی موارد، اختلالات خواب میتواند نشانه ای از دیگر شرایط سلامت جسمی و روحی باشد. هنگامی که این اختلال تحت تاثیر شرایط دیگری نیست، در درمان آن به طور معمول از شیوه های ترکیبی درمان های دارویی و تغییر سبک زندگی نیز بهره گرفته می شود.

بسیار این امر حائز اهمیت است که اگر مشکوک به اختلال خواب هستید باید هر چه سریع تر برای دریافت تشخیص و درمان به موقع اقدام کنید.اگر این عارضه درمان نشود می تواند موجب بروز دیگر مشکلات سلامتی شده و در واقع شرایط را برایتان بغرنج کنند. همچنین می تواند روی عملکرد شما در محل کار تاثیر گذاشته و فعالیت های روزمره را مختل کند.

علائم اختلال خواب کدام اند؟

علائم بسته به شدت و نوع اختلال خواب می تواند متفاوت باشد و حتی اگر تحت نتایج شرایط دیگری پیش آمده باشند با یکدیگر فرق کنند. اگر چه نشانه های کلی اختلالات خواب شامل:

  1. مشکلاتی در خوابیدن
  2. احساس خستگی مفرط در طول روز
  3. تحریک پذیری و عصبانیت
  4. عدم تمرکز
  5. افسردگی
  6. تمایل شدید برای خوابیدن یا چرت روزانه

می باشد.

علل اختلالات خواب چیست؟

بسیاری از شرایط ، بیماری ها و اختلالات می توانند در این عارضه مداخله کرده و هر کدام نقشی را ایفا کنند. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب به عنوان نتیجه ی یک بیماری و یا مشکلی جسمی و یا روانی تشخیص داده می شود.

حساسیت ها و مشکلات تنفسی

داشتن آلرژی و یا حساسیت، سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی می تواند موجب بروز مشکلاتی در خواب شوند. عدم توانایی در نفس کشیدن از راه بینی یکی دیگر از دلایل ابتلای فرد به اختلال خواب محسوب می شود.

تکرر ادرار

در واقع تکرر ادرار ممکن است به علت بیدار شدن از خواب در طول شب به طور مداوم، خوابتان را مختل کرده و در صورت تکرار پس از مدتی به شکل اختلال خواب بروز نماید. اختلالات هورمونی و بیماری های دستگاه ادرار می تواند علت آن باشد. اگر از تکرر ادرار که با خون و یا درد همراه است رنج می برید فورا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید تا اقدامات لازم برایتان انجام شود.

دردهای مزمن

دردهای مزمن و مداوم می توانند خوابیدن را دشوار کنند .حتی برخی از آنها ممکن است شما را از خواب بیدار کنند. برخی از شایع ترین علل درد های مزمن عبارتند از:

  1. آرتریت مزمن
  2. سندروم خستگی
  3. فیبرومیالژیا
  4. بیماری التهاب روده
  5. سر دردهای مزمن
  6. کمر درد

در برخی موارد حتی ممکن است این دردهای مزمن در اثر اختلالات خواب نیز تشدید شوند. به عنوان نمونه پزشکان بر این باورند که پیشرفت فیبرومیالژیا ممکن است با مشکلات خواب در ارتباط باشد.

اضطراب و عصبانیت

اضطراب، استرس و عصبانیت تاثیراتی منفی بر کیفیت خواب می گذارند‌. آنها می توانند فرآیند خوابیدن را برای فرد بسیار دشوار کنند. دیدن کابوس، صحبت کردن در خواب و یا در خواب راه رفتن ممکن است خواب را برای فرد مختل نماید.

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک در ابتدا معاینات فیزیکی انجام داده و اطلاعات مربوط به علائم و سوابق پزشکی شما را گردآوری می نماید. همچنین آزمایش های متعددی را از جمله:

پلی سومنوگرافی: یا همان تست خواب که میزان اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را  ارزیابی می کند تا علت اصلی اختلال خواب فرد مشخص گردد.

الکتروانسفالوگرام: تستی است که فعالیت الکتریکی را در مغز بررسی می کند و هر مشکل بالقوه مرتبط با این فعالیت را تشخیص می دهد.

آزمایش خون: یک آزمایش خون معمولا برای تشخیص نارکولپسی و سایر عواملی که ممکن است موجب اختلالات خواب شده، انجام می گیرد.

این آزمایش ها در تعیین مسیر مناسب درمان اختلالات خواب بسیار مهم هستند.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.