اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز و مزایای آن

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

خلاصه:

موسیقی شاد و یا غمگین بر زاویه ی دید ما نسبت به مسائل خنثی بسیار اثرگذار است.معمولا میتوان فهمید که یک قطعه‌ موسیقی بسیار شاد یا غمگین است و این تنها به این دلیل نیست که موسیقی، احساس خاصی در ما به وجود می‌آورد. بلکه مغز ما به شکل متفاوتی به موسیقی شاد و غمگین واکنش …

موسیقی شاد و یا غمگین بر زاویه ی دید ما نسبت به مسائل خنثی بسیار اثرگذار است.

معمولا میتوان فهکید که یک قطعه‌ موسیقی بسیار شاد یا غمگین است و این تنها به این دلیل نیست که موسیقی، احساس خاصی در ما به وجود می‌آورد. بلکه مغز ما به شکل متفاوتی به موسیقی شاد و غمگین واکنش نشان می‌دهد و بر آن تاثیر می گذارد.

حتی قطعات کوتاهی از موسیقی شاد یا غمگین می‌توانند بر ما تاثیر بگذارند. نتایج یک تحقیق نشان داد که پس از گوش دادن به قطعه‌ای کوتاه از موسیقی، شرکت‌کنندگان تمایل داشتند که طبق لحن موسیقی‌ای که شنیده بودند یک تصویر از چهر‌ه‌ای خنثی را ، به عنوان تصویری شاد یا غمگین تفسیر کنند. این اتفاق برای دیگر حالت‌های صورت نیز رخ داد، اما برجسته‌ترین آن، برای حالات نزدیک به خنثی بود.

صدای پس زمینه می‌تواند باعث بهبود خلاقیت گردد.

همه‌ی ما تمایل داریم در زمان انجام کارهای روزمره، صدای موسیقی را بالا ببریم. اما وقتی در حال انجام کاری خلاقانه باشید، شاید موسیقی با صدای بلند  انتخاب خوبی نباشد.

به نظر می‌رسد یک صدای پس‌زمینه تاثیری عالی بر روی خلاقیت داشته باشد. این نوع صدا  حتی بیش از صداهای بسیار کم باعث شکوفایی خلاقیت می‌ گردد و برخلاف صدای بلند، باعث پرتی حواس نمی شود.

صدای پس‌زمینه باعث درگیری بیشتر مغز با مسئله می شود و پروسه ی پردازش در سطح بالاتری صورت می پذیرد و همین مسئله، منجر به خلاقیت بیشتر می گردد.با این حال، با صدای بلند به موسیقی گوش دادن در واقع تفکر خلاق ما را دچار اختلال می کند چون این صدا بر ما غلبه کرده و ما برای پردازش موثرتر اطلاعات، باید بیشتر تلاش کنیم.

میتوان بر اساس سلیقه ی موسیقی نیز شخصیت فرد را پیش بینی کرد.

مطالعه‌ای که در آن زوج‌ها بر اساس نگاه کردن به فهرست آهنگ‌های مورد علاقه‌ دیگری، یکدیگر را شناختند، در واقع نشان داد که این افراد به پیش بینی‌های قابل اعتمادی نسبت به ویژگی‌های اخلاقی یکدیگر رسیده‌بودند.

در این پژوهش پنج مشخصه ی اخلاقی در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد و جالب این بود که بعضی از ویژگی‌ها بسیار دقیق و بر اساس سلیقه‌ی موسیقی دیگری پیش بینی شده بودند.

موسیقی باعث حواس‌پرتی شخص در حین رانندگی می‌شود.

رانندگان در زمان گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌شان، سکوت یا موسیقی «ایمنی» که محققان پیشنهاد کرده بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند. البته ترجیح افراد، موسیقی انتخابی خودشان بود، اما ثابت شد که این موسیقی باعث حواس ‌پرتی بیشتر نیز می‌شود. رانندگان در زمان گوش دادن به موسیقی انتخابی خودشان، اشتباهات بیشتری داشتند و بی‌احتیاط‌تر رانندگی می‌کردند.

یک نتیجه‌ی عجیب‌تر اینکه ثابت شد موسیقی انتخابی توسط محققان، موثرتر از سکوت بود. این طور به نظر رسید که موسیقی ناآشنا یا غیرجذاب بهترین گزینه برای رانندگی ایمن است.

آموزش موسیقی اثر قابل‌توجهی در بهبود مهارت‌های حرکتی و استدلالی دارد.

ما معمولا فکر می کنیم که یاد گرفتن یک ابزار موسیقی برای کودکان مفید است، اما در واقع این کار مزایایی بیشتری از آنچه فکر می‌کنیم دارد. یک مطالعه نشان داد که کودکانی که سه سال و یا بیشتر به آموزش موسیقی مشغول بودند نسبت به آنهایی که آموزش موسیقی ندیده بودند در توانایی‌ تمایز شنیداری و مهارت‌های حرکتی ، عملکرد بسیار بهتری دارند.

این کودکان در دایره‌ی لغات و مهارت‌های استدلالی غیرکلامی عملکرد بهتری داشتندکه شامل درک  و  آنالیز اطلاعات دیداری مانند تشخیص روابط، شباهت ها و تفاوت‌های میان اشکال و طرح ها می‌شود.

تماس‌های تلفنی یک سویه باعث حواس‌پرتی بیشتری نسبت به یک مکالمه‌ی معمولی می‌شوند.

مطالعه‌ی دیگری که به جای موسیقی بر صدا تمرکز کرد و نشان داد که در زمان حواس‌پرتی ناشی از شنیدن مکالمات دیگران، تماس‌های تلفنی که  فقط صدای یک طرف را در آنها می‌شنویم، باعث حواس‌پرتی بیشتری می‌شوند.

پس از اینکه یک مطلعه نشان داد که بیش از ۸۲٪ افراد، شنیدن مکالمات تلفنی دیگران را آزاردهنده توصیف کردند، ورونیکا گالوان که روانشناس شناختی در دانشگاه سن دیگو است، تصمیم گرفت روی این موضوع که چرا افراد  حس بدی به شنیدن مکالمات دیگران دارند تمرکز کرده و تحقیقاتی را انجام دهند.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان در حالی که پازل کلمات را کامل می‌کردند، نیمی از آنها صدای یکی از طرفین مکالمه را می‌شنیدند، نیم دیگر داوطلبان مکالمه‌ی کامل دو نفر که در اتاق بودند را گوش می‌دادند. گروهی که به یک سو از مکالمه گوش می‌دادند تمرکز کمتری نسبت به گروه دیگر داشتند. محققان دلیل آن را تلاش برای حدس طرف دیگر مکالمه دانستند که فرد شرکت کننده آن را نمی شنوید.

موسیقی به ورزش کردن کمک می‌کند.

همانطور که سکوت نمی‌تواند به خلاقیت و رانندگی بهتر کمک کند،گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش هم چندان فاکتور موثر و یا مفیدی نیست.

چندین سال است که تحقیقات بر روی تاثیر گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش در حال انجام است. در سال ۱۹۱۱، نتایج یک تحقیق نشان داد که گوش دادن به موسیقی در مقابل سکوت، باعث افزایش سرعت رکاب زدن دوچرخه سواران نیز می‌شود.

این امر به این دلیل است که گوش دادن به موسیقی می‌تواند فریادهای خستگی مغز را سرکوب کند. همانطور که بدن درک می کند که خسته هستیم و می‌خواهد که دست از کار بکشیم و آن را متوقف کنیم  و کمی استراحت نماییم، به مغز نیز پیام‌هایی می‌فرستد تا پیام استراحت را ارسال کند. گوش دادن به موسیقی برای جلب توجه مغز رقابت می‌کند و  به ما کمک کند تا بر سیگنال‌های خستگی غلبه کنیم که این کار بیشترین کارآیی را برای تمرین ورزشی آرام  دارد. در حین تمرین شدید، موسیقی آن‌قدر قوی نیست که توجه مغز را از درد ورزش دور کند.

چند مطالعه اخیر نشان داده‌اند که سقف اثر موسیقی حدود ۱۴۵ ضرب در دقیقه است و تعداد بیشتر ضرب در دقیقه، باعث انگیزه‌ی بیشتر نمی‌شود. بنابراین، همان‌طور که قبلا درباره‌ی رابطه‌ی ورزش و شادی بسیار شنیده‌ایم، عجیب نیست که بدانیم موسیقی همراه با ورزش، تاثیر بیشتری در بهتر شدن روحیه‌ی ما دارد.

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

منبع : لینک

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

اثرات شگفت انگیز مسیقی بر مغز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.