گُرگرفتگی بدن در بانوان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
  • نظرات : بدون دیدگاه

گُرگرفتگی

 

گُرگرفتگی بدن در بانوان

گُرگرفتگی

 

گُرگرفتگی بدن در بانوان

 

از شایع‌ترین نشانه‌های یائسگی، در بانوان است.
بیش از دو سوم زنان آمریکای شمالی وقتی‌که به سن یائسگی می‌رسند، آن را در بدن را تجربه می‌کنند.
بانوانی که در شروع دوران یائسگی خود هستند، شیمی‌درمانی و جراحی یا برداشتن تخمدان‌ها را انجام داده‌اند، به آن دچار خواهند شد.

 

گُرگرفتگی چیست؟

احساس سریع گرما یا داغی است و گاهی اوقات با قرمزی، عصبانیت ناگهانی و عرق کردن توام است.
هنوز علت دقیق آن مشخص نیست ولی ممکن است به تغییراتی در گردش خون ارتباط داشته باشد.
هنگامی که رگ‌های خونی در نزدیکی سطح پوست خنک و باز می‌شوند، رخ می‌دهد و فرد شروع به عرق‌کردن می‌کند.
در بعضی از بانوان با ضربان تند قلب یا لرزش همراه است.
گُرگرفتگی همراه با عرق‌کردن می‌تواند در شب رخ دهد که عرق شبانه نام دارد و ممکن است باعث بروز اختلالاتی در خواب شود.
و معمولا در صورت و گردن خود را نشان می‌دهد.

 

گُرگرفتگی بدن در بانوان چقدر طول می‌کشد؟

این مسئله در هر خانمی به صورت متفاوت بروز می‌کند و با یکدیگر فرق دارد.
برخی از بانوان در طول یائسگی برای مدت زمان بسیار کوتاهی  این احساس را دارند.
برخی دیگر ممکن است برای بقیه عمر خود درگیر این مشکل شوند.
به‌طور کلی، در طول زمان این مشکل خفیف‌تر می‌شود.

 

چگونه از بروز گُرگرفتگی جلوگیری نماییم؟

برای جلوگیری از این مشکل در دوران یائسگی هیچ‌کاری نمی‌توان انجام داد ولی می‌توان از محرک‌هایی که موجب آن می‌شود، دوری کنید.

این موارد عبارتند از :

  • استرس
  • مصرف کافئین
  • مصرف الکل
  • مصرف غذاهای ادویه دار
  • پوشیدن لباس تنگ
  • گرما
  • قرار نگرفتن در معرض دود سیگار

 

چگونه می‌توان گُرگرفتگی را مدیریت کرد؟

اغلب بانوان قادرند تا این مشکل را تحمل کنند و نیازی به درمان ندارند.
ولی چنانچه فردی از گُرگرفتگی مداوم و پی‌درپی احساس ناراحتی می‌کند، رعایت این موارد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد:

  • خنک نگهداشتن بدن: در طول شب استفاده از یک بالشت آبی خنک یا سایر مواد خنک‌کننده ممکن است به شما در رفع این مسئله کمک کند.
  • استفاده از لباس‌های نخی و الیاف طبیعی مثلا پنبه‌ای
  • تنفس عمیق و آهسته شکمی داشته باشید (6تا8 نفس عمیق در دقیقه). تمرین تنفس عمیق را به مدت 15 دقیقه در صبح، 15 دقیقه در بعد از ظهر
  • پیاده روی در روز، شنا و دوچرخه سواری می توانند انتخاب‌های خوبی باشند.

 

طب سنتی و گُرگرفتگی بدن بانوان

اگر طرفدار طب سنتی‌اید مصرف بعضی از گیاهان داوریی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
مثلا، استروژن گیاهی که در محصولات سویا یافت می‌شود، ممکن است تأثیرات استروژنی ضعیف داشته باشد که می‌تواند باعث کاهش این جریان شود.
پزشکان توصیه می‌کنند که سویای خود را از غذاها تامین کنید و نه مکمل‌ها.
البته گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهای دیگر تداخل دارویی ایجاد نمایند.
بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

 

متدهای درمانی گُرگرفتگی

خانم‌ها می‌توانید با پزشک خود درباره‌ی مصرف هورمون جایگزین یا HRT برای مدت محدود (کمتر از پنج سال) مشورت کنند.
این درمان در اغلب بانوان از این قضیه جلوگیری می‌کند.
هم‌چنین این متد درمانی می‌تواند به بهبود دیگر علائم یائسگی، از جمله خشکی واژن و اختلالات خلقی کمک کند.
زمانی که مصرف HRT  یا هورمون‌های جایگزین متوقف شود، ممکن است گُرگرفتگی مجددا برگردد.
استفاده‌ی کوتاه مدت HRT نیز دارای برخی از خطرات، از جمله لخته‌شدن خون و التهاب کیسه صفرا است.
اگر HRT برایتان  مناسب نیست، درمان‌های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است تسکین دهنده‌ی گُرگرفتگی شما باشد.
مهم است قبل از مصرف هر داروی جدید (از جمله داروهای بدون نسخه) یا مکمل‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای بدون نسخه‌ی درمان گُرگرفتگی عبارتند از:
ویتامین B کمپلکس
ویتامین
E
ایبوپروفن

 

منبع: لینک