پرورش جنین های گوسفند حامل سلول های انسانی

پرورش جنین های گوسفند حامل سلول های انسانی

تهران-ایرنا- محققان آمریکایی از موفقیت خود در تولید اولین هیبریدهای انسان-گوسفند خبر دادند؛ این محققان جنین های گوسفندی پرورش داده اند که حاوی سلول های انسانی هستند.

پرورش جنین های گوسفند حامل سلول های انسانی

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه گاردین، این موفقیت زمینه را برای پرورش اندام های قابل پیوند به بدن انسان، در داخل بدن حیوانات هموار می سازد و امکان مهندسی ژنتیکی این اندام ها را برای سازگار شدن با بدن فرد گیرنده ایجاد می کند.
دکتر ‘پابلو رز’ زیست شناس تولید مثل در دانشگاه کالیفرنیا در داویس در جریان نشست انجمن پیشرفت علمی آمریکا در آستین در تگزاس’ (AAAS) گفت: حتی امروزه نیز هماهنگ ترین اندام ها به جز اندام هایی که از دوقلوهای همسان گرفته می شوند، مدت زیاد در بدن دوام نمی آورند زیرا این اندام ها همواره تحت حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند.
محققان دانشگاه استنفورد جنین هایی پرورش دادند که حامل یک سلول انسانی در میان ۱۰ هزار سلول گوسفندی هستند؛ کارشناسان حیوان جایگزین حامل این سلول ها را برای سه هفته زنده نگاه داشتند.
در طرح کنونی محققان برای پیوند سلول های بنیادی انسان به جنین های گوسفند که اصلاح ژنتیکی شده اند، تولید لوزالمعده وجود ندارد به این امید که سلول های انسانی در این جنین ها رشد کرده و جایگزین این اندام شود.
دکتر ‘هیرو ناکوشی’ پروفسور ژنتیک در دانشگاه استنفورد در AAAS گفت: ما قبلا پانکراس موش را در موش های صحرایی تولید کرده ایم و سپس آنها را به موش های دیابتی پیوند زدیم و توانستیم یک درمان تقریبا کامل را نشان دهیم.
وی افزود: این کار می تواند پنج یا ۱۰ سال طول بکشد اما به تصور من درنهایت می توانیم این کار را انجام دهیم.
این موفقیت می تواند راهکاری برای رفع نیاز جهانی به اندام های اهدایی باشد.

منبع : لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.