سلامت کبد

بهترین و بدترین غذاها برای کبد شما

سلامت کبد

برای سلامت کبد بلغور جو دو سر استفاده کنید

غذاهای سرشار از فیبر میتواند به کارکرد بهتر کبد شما کمک کند. چنان چه میخواهید یک راه عالی برای شروع روز خود داتشه باشید، بلغور جو دو سر را امتحان کنید! تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب به شما در کاهش چربی اضافی و چربی شکمی کمک کند که راه خوبی برای جلوگیری از بیماری کبد است.

 

سلامت کبد

برای سلامت کبد از غذاهای چرب دوری کنید

غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب های بدی برای سلامت کبد هستند ، خوردن غذاهای زیادی با چربی اشباع باعث می شوند که مبد شما به سختی به کار خود ادامه دهد. با گذشت زمان امکان التهاب کبد وجود دارد که به میتواند منجر به آسیب کبد که به اصلاح سیروز نامیده می شود ، شود. بنابراین سری بعد که در حال سفارش غذا هستید به گزینه های سالم تر فکر کنید.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

استفاده از کلم بروکلی برای سلامت کبد

اگر میخواهدی سلامت کبد خود را حفظ کنید. مقدار زیادی سبزیجات به وعده غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی میتواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی مطالعات نشان داده است که این غذای تند و تیز می تواند به جلوگیری ز بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند. کلم بروکلی بخار پز شده همراه با سرکه بالزامیک گزینه مناسبی است. همچنین بروکلی برشته شده همراه با سیر و سرکه هم انتخاب مناسبی به نظر می رسد.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

قهوه ضامن سلامت کبد

اگر نمیتوانید روز خود را بدون قهوه بگذرانید، شاید از شنیدن این موضوع که ممکن است قهوه برای کبد شما مزایایی داشته باشد خوشحال شوید. نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در طول روز میتواند کبد شما را از آسیب های ناشی از الکل و یا غذاهای ناسالم حفظ کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به سزان کبد نیز از این طرریق کاهش یابد.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

برای سلامت کبد مصرف شکر را کاهش دهید

مصرف بیش از حد غذاهای شیرین ممکن است روی کبد شما تاثیر منفی داشته باشد زیرا  بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی می باشد. اگر شما مصرف بیش از حد داشته باشید، کبد شما بیش از حد چربی تولید کند و این چربی در جاهایی که به آن تعلق ندارد انباشه شود. این امر در طولانی مدت میتواند منجر به ایجاد بیماری کبد چرب شود. بنابراین لطفی به کبد خود کرده و استفاده از شیرینی را کاهش دهید.

 

سلامت کبد

چای سبز جلوگیری از سرطان کبد

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. تحقیقات نشان داده است که این ماده میتواند از انواع سرطان ها مثل ، سرطان کبد محافظت کند. اگر چای رادم کرده و آن را گرم بنوشید کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای سرد و چای سبز آماده دارای سطوح پایینی از این ماده هستند.

 

سلامت کبد

آب مفید برای سلامت کبد

یکی از بهترین کارهایی که شما میتواندی برای سلامت کبد خود انجام دهید، حفط وزن ایده آل است. عادت کنید که به جای نوشیدنی های مضر از قبیل نوشابه و سودا از آب استفاده کنید. شما شگفت زده خواهدی شد که چه میزان کالری در روز از این طریق حفظ خواهد شد.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

بادام ها برای سلامت کبد مفید اند

تحقیقاتی پیشنهاد می کند که آجیل ها به ویژه بادام مواد مغذی هستند که منبع خوبی از ویتامین E می باشند و به احتمال زیاد از بیماری های کبد چرب جلوگیری نمایند. بادام ها برای قلب بسیار مفیدند، بنابراین سری بعد که نیاز به میان وعده داشتید از این مواد استفاده کنید و یا به سالاد خود اضافه نمایید.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

یک درپوش روی ظرف نمک بگذارید و سلامت کبد خود را حفظ کنید

بدن شما نیاز به مقداری نمک دارد، تقریبا همان میزانی که احتمالا شما استفاده میکنید.تحقیقات اولیه پیشنهاد می کند رژیم غذایی حاوی سدیم بالا میتواند باعث ایجاد فیبروز شود که اولین مرحله از زخم های کبدی است. یکسری نکات ساده وجود دارد که به شما کمک میکند که کبد خود را به حالت سالم برگردانید. از غذاهایی فراوری شده با گوشت گاو بپرهیزید. به جای سبزیجات کنسرو شده از سبزیجات تازه استفاده نمایید. و با برداشتن ظرف نمک از میز غذاخوری از وسوسه استفاده از آن جلوگیری نمایید.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

اسفناج 

سبزیجات دارای برگ دارای آنتی اکسیدان قوی هستند که “گلوتاتیون” نامیده می شود که میتواند به حفظ کارکرد درست کبد شما کمک کند. اسفناج کاملا آماده استفاده است و و میتواند منبع خوبی برای شام شما باشد. شما میتوانید با سیر و روغن زیتون آن را به غذای بسیار خوشمزه ای تبدیل نماید. زمانی که پلاسیده می شود میتواندید روی آن پارمسان تازه قرار دهید.

سلامت کبد
سلامت کبد

بلوبری

این میوه مواد مغذی به نام “پلی فنل” دارد که به شما را در مقابل ابتلا به کبد چرب غیر الکلی محافظت می کند، که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه است. اگر بلوبری مورد علاقه شما نیست ، مواد غذایی دیگر که شامل پلی فنل هستند شامل  شکلات تلخ ، زیتون و آلو هستند.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

ادویه ها و افزودنی ها

آیا میخواهید همزمان هم از کبد و هم از قلب خود محافظت نمایید؟ از رزماری و پونه استفاده کنید. این مواد منبع مخوبی از “پلی فنل ها هستند” . علاوه بر آن این مواد کمک می کنند که شما از نمک ها کمتر استفاده نمایید. دارچین ، پودر کاری ، و زیر سبز هم بسیار خوب هستند از آنها نیز استفاده نمایید.

 

سلامت کبد
سلامت کبد

استفاده از غذاهای بسته بندی و آماده را به حداقل برسانید

دفعه بعدی که به میان وعده نیاز داشتید از میان وعده های سالم استفاده نماید. مشکل چیپس ها و مواد بسته بندی شده این است که این مواد دارای میزان زیادی شکر ، نمک ، و چریب هستند. مقداری برنامه ریزی برای استفاده از میان وعده های سالم نیاز است: مقداری میان وعده سالم با خود با سر کار ببرید. یک سیب ، یک میان وعده با کره بادام زمینی ، نخود و کشمش و ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.